PROFIL/ Maistrul şi Margaretele sale
Dincolo de faptul că este pictor (popular, cum vrea să fie considerat), Karl Robert Perko este un personaj. Este "un german revenit din Germania", unul dintre ciudaţii care sporesc rândurile expaţilor ce se întorc în România, deşi ar fi avut straşnice motive, de ordin material, cel puţin, să rămână în afara ei.
Spre deosebire de aceştia, însă, Perko nu a revenit ca să pună
umărul la propăşirea ţării, ca să schimbe structuri alterate şi
mentalităţi găunoase, ci, pur şi simplu, pentru că îi era dor
(sehnsucht, în traducere aproximativă) de soarele Mangaliei şi "ca
să poată îmbătrâni frumos lângă dulcea limbă românească pe care a
iubit-o atât de mult în toţi aceşti ani de exil sufletesc" (cum
declară, cu onestitate - sonoră, e drept). Da, există nemţi
nostalgici şi, fie şi pentru acest amănunt, Herr Perko merita să
devină obiectul unei nuvele. Ionel Dumitrescu a făcut mai mult
decât atât şi i-a dedicat textul unui album ("Viaţa, pictura,
femeile şi marea maestrului", Mangalia, 2010, 122 p.), care este şi
nuvelă, şi biografie literaturizată, şi analiză temeinică a operei,
uneltelor şi universului interior ale artistului. Un cadou de
prieten, care, însă, încearcă să pună în paranteză puseurile
ditirambice inerente oricărui plocon şi să privească lucid în
spiritul omului şi în sufletul pânzelor sale. O retrospectivă caldă
şi comprehensivă, dar care păstrează regulile convenţiei şi ştaiful
unei strângeri bărbăteşti de mână, în public.
Personajul de acum este cel pe care-l vedeţi în poză (foto 1). Un
berbant cu aer aristocratic, întrerupt parcă dintr-o promenadă pe
riviera de la Nisa sau de la Biarritz. Pălărie cu boruri largi,
pipă cu arome exotice, ochelari rotunzi, cu ramă fină. Şi, desigur,
papion, nu liberal, ci artistic. O lavalieră mai puţin amplă, atât
cât să nu atragă atenţia.
S-a născut la Arad în 1944, devine elev al Liceului de muzică şi
arte plastice din localitate, ajunge, prin varii cotituri ale
destinului la malul Mării negre şi se angajează ca maistru-mecanic
în Marina militară. Aici, cum spune biograful său "trăieşte într-o
condiţie paradoxală: deşi maistru, munceşte mai curând ca
ilustrator de tratate despre motoare, autor de desene sau tablouri
pentru colegi sau pentru şefi, ori, la nevoie, desenator de lozinci
sau panouri de propagandă vizuală." După un test de desen, pictorul
Dumitru Ştiubei (1901-1985) îl selectează ca asistent din masa
eterogenă de militari adunaţi în colectivul de reedificare a
Muzeului marinei din Constanţa (unde maistrul Perko fusese, între
timp, transferat) şi, după evaluarea probelor plastice, îi dă un
certificat verbal mai valoros decât o diplomă la belle-arte: "Tu
eşti făcut să desenezi marea, fiindcă eşti exact ca ea, ai o
dezordine organizată, ordonată, şi îţi stă bine". De atunci, asta a
făcut, a pictat, cu pasiune ordonată de devotament marea şi
corăbiile, plajele şi promontoriile ei (dar şi alte peisaje
iluminate de soarele merdional, vezi acest notabil "Câmp de
levănţică" - foto 5, căruia doar ochiul unui pictor autentic putea
să-i vadă şi să-i restituie cromatica explozivă). A emigrat în
Germania, s-a întors, a lucrat în învăţământ, a fost scenograf şi a
deschis zeci de expoziţii. Între toate acestea, iubirile, numeroase
şi incandescente, pentru femeile frumoase pe care a avut prilejul
să le cunoască.
Despre opera sa, Ionel Dumitrescu conchide: "Tematic, creaţia
picturală e, aşadar, dominată de marine: Artistul nu concede niciun
privilegiu unei anume ipostaze a mării: se distribuie egal între
răsărituri somptuoase, amieze placide, furtuni înfricoşate sau
asfinţituri romantice. (...) Florile îşi îmbină splendoarea
cromatică cu alăturări experte de obiecte cu iradiaţie poetică
proprie: cărţi vechi, ceainice sau ceşti patinate de vreme. (...)
Căutarea artistică îl conduce pe pictor către seducţia
impresionistă sau chiar către insolitul suprarealist, mai ales în
perioada actuală. Rigoarea realistă îi nuanţează însă chemarea
către exces, în aşa fel încât produsul artistic rămâne în
interiorul unui univers liniştitor, cotidian."