CRONICA LITERARĂ/ Conflict deschis cu poezia
De peste patru decenii, Angela Marinescu a rămas una dintre cele
mai excentrice figuri ale poeziei româneşti, de neîncadrat în nicio
poetică generaţionistă.
În Sânge albastru, excelentul volum de debut din 1969 (care mă face
să mă întreb unde sunt strălucitele debuturi de altădată), tânăra
poetă răsturna abstractismul panteist şi livresc à la Nichita
Stănescu sau Ana Blandiana într-un imaginar dens şi grav, încărcat
de fantasme sexuale şi funerare. Simbolurile ascensiunii, ale
tinereţii şi ale purităţii, tipic şaizeciste, făceau loc unui
conţinut poetic ponderabil şi impudic. Ce împărtăşea poezia Angelei
Marinescu cu versurile colegilor de generaţie era, poate, doar o
anumită calofilie barbiană a formei, la care va renunţa pe parcurs.
Departe de a crea însă un efect de armonie eliberatoare, rima
clasică, frecventă în primele volume, nu făcea decât să contribuie
în plus la aspectul tensionat al poemelor.
Cu optzeciştii are autoarea Blindajului final şi mai puţine lucruri
în comun, căci formula ei poetică e tot ce poate fi mai străin
înscenărilor textuale. E explicabil, aşadar, faptul că tocmai
postura de outsider o recomandă pe Angela Marinescu drept mamă
absolută a autenticismului românesc. Atât latura întunecat
expresionistă, cât şi poza teribilistă, sunt luate drept modele de
poeţii tineri din ultimii ani, mai ales că autoarea Limbajului
dispariţiei dă ea însăşi semne că şi-ar fi descoperit în ei
contemporanii.
Fără a reprezenta o ruptură radicală faţă de celelalte volume,
Probleme personale (Cartea românească, 2009) marchează, măcar din
punct de vedere tematic, o etapă nouă în evoluţia poetei. Căci
nicicând n-a vorbit mai mult Angela Marinescu în versurile sale
despre (propria) poezie. În cel mai rău caz, a făcut-o în eseurile
- literaturizate, ce-i drept - din Satul prin care mă plimbam rasă
în cap. Dacă până la cel mai recent volum poezia nu părea să
reprezinte o problemă în sine, ci doar mediul transparent de
transmitere a unor drame abisale (de aceea, artele poetice sunt
extrem de rare la Angela Marinescu), acum, ea acaparează
prim-planul discursului. Cartea cu titlul cel mai tranzitiv, de o
banalitate programatică, ascunde, dintre toate cărţile poetei,
conţinutul cel mai livresc. Însă paradoxul se dovedeşte a fi doar
aparent: căci dacă autoarea scrie despre poezie, nu e pentru că
i-ar fi descoperit, în spirit postmodern, cine ştie ce
potenţialităţi ludice, ci pentru că ea a devenit, într-adevăr, "o
problemă personală": poezia i-a ajuns Angelei Marinescu la
os.
Neputinţa de a (mai) scrie devine, aşadar, tema centrală a
volumului. Nu atât bâtrâneţea o doare pe poetă, cât, după, cum ea
însăşi se exprimă, "frica de poezia bătrâneţii". Forma cea mai
tragică de îmbătrânire e alexandrinismul, ridurile de la suprafaţa
poeziei nu sunt decât reflecţiile despre ea. Dacă până mai ieri,
actul de a scrie era un mod spontan de a fi, o practică aproape
inconştientă ("şi nu ştiu cum naiba dar fiecare cuvânt ce m-a
trăsnit/ în faţă/ s-a convertit, din toate punctele de vedere,
într-o/ întâmplare/ semnificativă/ nici să fi vrut în ruptul
capului şi nu s-ar fi petrecut/ atât de rapid, de constant şi de
mortal"), îmbâtrănirea pare să echivaleze cu căderea în poezie.
Departe de a produce calmarea spiritului, fiecare întâlnire cu ea e
o des-figurare, o descentrare absolută: "Sunt/ oligofrenă/ pentru
că nu mai cred/ decât în/ poezie" e, probabil, cea mai acută
mărturisire a cărţii. Departe de a-şi celebra, la vremea
bilanţului, comuniunea fericită cu propriul scris, poeta descoperă
abia acum farsa imensă pe care el o pune scenă. De aceea, în
maniera crudă şi neconcesivă cu care ne-a obişnuit, nu se retrage
din calea pericolului literaturizant, ci îl atacă direct, într-o
confruntare pe viaţă şi pe moarte. Dându-şi arama pe faţă ("o
alcoolică postmodernă", "o hoaţă bătrână", "unsă cu toate
unsorile"), poeta se dedă, cu patos şi încrâncenare masochistă,
frivolităţilor poeziei, respinse asiduu până acum: "pentru că am
îmbătrânit din greu/ până şi-n scris, cu ochii/ adânciţi în orbite/
şi am devenit o profesionistă/ agresivă/ nu ca U. V. Z. X./ îmi pot
permite să mă joc".
Şi dacă bătrâneţea reprezintă "o explozie a sensului", cum
mărturiseşte în alt loc, autoarea se lasă pradă dadaismului cu o
voluptate pe care n-a încercat-o niciodată. Construcţia milimetrică
din volumele anterioare lasă loc unei poetici dispersive. Multe
poeme par, de aceea, fragmente improvizate, gesturi bruscate,
alunecări stilistice, sau pur şi simplu pastişe ale propriului
discurs. Dacă poezia a devenit "cea mai mare obscenitate", temele
cunoscute ale Angelei Marinescu (sexualitatea deviantă, ecorşeul
expresionist sau aluzia politică), sunt amalgamate într-un ghem
discursiv imposibil de deşirat: "întinde-ţi mâinile în aer ca nişte
păsări de laborator/ şi apoi dă-le drumul,/ urmăreşte cu ochii
îngustaţi/ cum se prăbuşesc ca plumbul/ pe mesele lungi şi tehnice/
şi se unesc între ele, în cădere,/ ca un frate şi o soră,/
incestuoşi,/ şi cu sexul întors pe dos,/ ca o mănuşă soft,/ scoasă
de pe mâna stângă,/ a lui Putin" (Joc de laborator).
Angela Marinescu nu poate închipui jocul de-a literatura decât tot
ca pe un proces spasmodic, în care efectele scriiturii anterioare
sunt augmentate grotesc. Rezultate ale conflictului deschis cu
poezia în general şi cu formula proprie în particular, multe
fragmente din Probleme personale par confesiuni exasperate, în care
urgenţa mărturisirii spulberă scheletul construcţiei: "politic
vorbind/ sunt obsedată/ sexual/ îmi dă mâna/ sunt bătrână şi
asimetria,/ ce ţine de cântecul meu,/ e adâncă şi uşoară şi roşie/
şi pot tăia cu limba/ ţipătul unui copil schizofrenic/ ce nu se
mai/ aude/ decât/ în întunericul/ zilei/ de mâine" (Din punct de
vedere politic). Dacă hotărârea, chiar încrâncenată, de a lua
poezia à la légère, nu duce în toate cazurile la poezie (expresii
pleonastice alternează uneori cu formulări aiuristice: "marea
plictiseală efemeră", "ordinea ei logică", "te loveşti/ de ura
marginală/ a unei priviri/ ratate", "ştreangul/ ce se balansează ca
o monedă/ cognitivistă şi psihanalizabilă a banilor"), covârşitoare
sunt totuşi pasajele care demonstrează că Angela Marinescu e
departe de a-şi fi epuizat posibilităţile creatoare şi că oboseala
tematizată în volum nu constituie decât premisa unei îmbătrâniri
despletite şi nărăvaşe: "mamă, simt respiraţia ta, în ceafă/ (...)
pe nimeni nu am iubit aşa cum te-am iubit pe tine,/ pentru că
nimeni nu mi-a dat posibilitatea/ să sug lapte hrănitor,/ aşa cum
am supt de la tine,/ până la epuizare./ pe nimeni nu am înjurat aşa
cum te-am înjurat pe/ tine,/ ca la uşa cortului. m-am certat numai
cu tine, mamă./ cât de vulgară am putut fi cu tine şi numai cu
tine,/ mamă./ acum, că nu mai eşti, sentimentul inutilităţii îmi
dă/ târcoale,/ ca un câine stau pe/ mormântul tău/ şi urlu la lună
din ce în ce mai stins" (Poemul cel mai de jos).
Stăruitoare rămâne impresia că Problemele personale dezvăluie o
poetă îndeajuns de puternică încât să valorifice superior chiar şi
propriile neputinţe.
Alex Goldiş (n. 26 aprilie 1982, Arad) - critic şi istoric
literar, redactor al revistelor Cultura şi Vatra. Doctor în
filologie al Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, cu o teză
despre critica românească postbelică. A publicat aproximativ 150 de
cronici literare şi eseuri în: Cultura, Vatra, Bucureştiul
cultural, Echinox, Tribuna, Steaua, Cuvântul etc. Prezent în
volumele colective: Horea Poenar (coord.), Dicţionar Echinox, 2004;
Ruxandra Cesereanu (coord.), România înghesuită, 2006; Sanda Cordoş
(coord.), Spiritul critic la Cercul literar de la Sibiu,
2009.