SANITARE: Cine se mai scaldă în lux?
Segmentul obiectelor sanitare de lux are o pondere de 15-20% din
totalul pieţei la nivel valoric, care ajunge la circa 50-60 mil.
euro anual, însâ în primul semestru au crescut vănzârile în volum
datoritâ promoţiilor pe care le-au avut principalii jucâtori de pe
piaţâ. Preţul pentru amenajarea unei bâi de lux variazâ între
10.000 de euro şi 50.000 de euro, în funcţie de brandul şi
complexitatea obiectelor sanitare achiziţionate.
"Evoluţia vănzârilor din prima parte a acestui an aratâ câ
segmentul de lux nu a fost foarte afectat. Cei care îşi permiteau
sâ cumpere astfel de de produse au continuat sâ şi le permitâ şi în
timpul crizei. Un efect al crizei poate fi observat însâ la
nivelul preţurilor. Acestea au înregistrat o uşoarâ scâdere. De
asemenea, au fost aplicate discounturi mai mari. La toate acestea
se adaugâ şi o serie amplâ de servicii post-vănzare, incluse, în
cele din urmâ, în preţ. Pretenţiile clienţilor au crescut mult",
spune Dragoş Bonea, preşedintele Delta Distribution, companie cu
afaceri anuale de 35,5 mil. euro.
Ideea este susţinutâ şi de Mihai Şlic, acţionarul majoritar al
companiei SSAB Impex din Bacâu, cu afaceri anuale de peste 7
milioane de euro. "În perioada de crizâ, vănzarea produselor de lux
nu a suferit o câdere. Aceastâ categorie de produse
s-a cumpârat constant, indiferent de instabilitatea economicâ, de
aceiaşi oameni cu potenţial financiar. Criza a avut însâ un impact
semnificativ asupra vănzârii produselor de nivel mediu , greşit
percepute drept produse de lux", susţine Şlic.
Delta Distribution a înregistrat în primul semestru o creştere de
25-30% a vănzârilor de obiecte sanitare faţâ de perioada similarâ a
anului trecut, datoritâ interesului mai mare acordat de potenţialii
cumpârâtori odatâ cu reducerea preţurilor. "Clienţii cu venituri
ridicate reprezintâ în momentul de faţâ o prezenţâ constantâ în
magazine, fapt ce a condus la o creştere a vănzârilor de produse
din aceastâ categorie. Aceste persoane au profitat de şansa de a
realiza nişte investiţii mai bune la preţuri mai mici", susţin
reprezentanţii Delta Distribution.
Compania, care a intrat în insolvenţâ la finalul anului 2008, s-a
reorientat câtre segmentul mediu-lux, pentru câ produsele din
aceastâ gamâ au o valoare adaugatâ mai mare. "În acest moment
obictele sanitare de lux au ajuns sâ deţinâ o pondere de
aproximativ 15-20% din totalul vănzârilor companiei. Anul trecut
ponderea produselor de acest tip era de douâ ori mai micâ.
Obiectele sanitare de lux reprezentau mai puţin de 10% din tot ce
vindeam", afirmâ reprezentanţii Delta Distribution.
A dispÂrut clasa medie. O altâ companie care a fost nevoitâ
sâ se îndrepte câtre segmentul de lux a fost Hidrotek,
reprezentantul Jacuzzi în Romănia, care a deschis anul trecut un
show-room în zona Pipera din Capitalâ. Pentru câ vănzârile de anul
trecut nu au decurs conform aşteptârilor, fiind sub un milion
de euro, anul acesta Hidrotek a promovat mai mult produsele de
lux.
Chiar dacâ Jacuzzi are câzi cu hidromasaj începănd de la 1.000 de
euro şi ajungănd la 30.000 de euro, cele mai ieftine nu s-au
văndut. "N-am văndut cada de 1.000 de euro niciodatâ, cea mai
ieftinâ a fost una de 3.000 de euro. În general piaţa localâ nu a
acceptat gama de produs mai ieftinâ de la brandurile considerate de
lux. Ne vom reorienta câtre segmentul premium cu brandul Jacuzzi",
afirmâ Lucian Azoiţei, directorul general al Hidrotek. El susţine
câ romănii cu venituri medii, chiar dacâ au bani nu mai cheltuie.
"Lupta se dâ acum pe produsele aduse din China şi produsele de lux,
pentru câ segmentul de mijloc a murit".
În schimb, romănii cu venituri ridicate au devenit mai pretenţioşi
odatâ cu venirea crizei şi sunt mai atenţi cănd decid sâ cumpere
obiecte sanitare.
"Criza a dus la apariţia unor clienţi mult mai pretenţioşi. Aceştia
aşteaptâ servicii de o calitate superioarâ. În glumâ, am putea
spune câ avem clienţi cu mentalitate germanâ care cautâ o calitate
ireproşabilâ. În acelaşi timp aceştia au un temperament balcanic
în sensul câ negociazâ mult orice achiziţie. De foarte multe ori
pretenţiile clienţilor sunt pur şi simplu imposibil de satisfâcut",
explicâ Bonea de la Delta Distribution.
Cele mai scumpe cÂzi. O cadâ a unui brand de lux poate ajunge
chiar şi la 20.000 de euro, mai ales în cazul celor cu dotâri
speciale, care pot fi utilizate pentru tratamente de tip spa.
"Mobilierele clasice şi câzile cu sisteme de hidromasaj au fost în
top vănzâri pe categoria lux. Cele mai câutate au fost piesele de
mobilier de baie marca Noken sau câzile System Pool. Cele mai
scumpe produse sunt câzile, în special cele cu dotâri speciale,
care le transformâ în soluţii ideale pentru cei care iau în
considerare tratamentele tip Spa. Acest tip de câzi au preţuri care
pot ajunge şi la 20.000 de euro", afirmâ reprezentanţii Delta
Distribution.
La capitolul cele mai scumpe câzi intrâ şi brandul italian Devon
& Devon, distribuit pe piaţa localâ de compania Devon Classic
Design.
Cel mai scump obiect văndut pănâ în prezent de firma Devon Classic
Design a fost o cadâ de baie de fâcutâ la comandâ cu un finisaj
special - cupru (ce oxideazâ în timp şi îşi schimbâ culoarea) în
valoare de 12.000 euro fârâ TVA.
"Devon&Devon este un brand exclusivist şi în nici un caz de
volum. Estimâm în primul an o cifrâ de afaceri de aproximativ
500.000 de euro formatâ din 20-25 de clienţi. Vănzârile de pănâ
acum au evoluat chiar un pic peste aşteptârile noastre iniţiale.
Existâ o aşteptare în piaţâ pentru acest tip de produse, pănâ acum
clienţii achiziţionăndu-le de la Paris sau Viena", afirmâ Lucian
Azoiţei, directorul general al Devon Classic Design, care deţine
compania împreunâ cu Cosmin Pâun. El descrie consumatorul de
obiecte sanitare de lux în stil victorian drept "unul extrem de
educat şi titrat, cu vărste cuprinse între 38 şi 60 ani, cu afaceri
mari şi de succes, care câlâtoreşte extrem de mult în interes de
afaceri şi plâcere, mare consumator de lux (iahturi, avioane
private, case stil, case de vacanţâ în strâinâtate), care
apreciazâ produsele de calitate şi a trecut de mult de etapa
«modernistâ» a vieţii şi cautâ un lux veritabil, timeless".
Reprezentanţii Devon Classic Design susţin câ nu sunt mai mult de
1.000 de potenţiali clienţi pe piaţa localâ, dar câ au decis sâ
deschide un showroom în Capitalâ, în care au investit 85.000 de
euro, dupâ ce a comercializat încâ din primâvara lui 2009 căteva
produse Devon & Devon.
"Vâzănd câ nişa nu este exploatatâ am decis împreunâ cu cei de la
Devon & Devon sâ deschidem un showroom, pe care l-am deschis în
luna martie", spune Azoiţei. Cei doi asociaţi au în plan sâ
deschidâ showroomuri şi în Sofia şi Belgrad.