SANITARE: Cine se mai scaldă în lux?

Autor: Catalin Lupoaie 27.08.2010

Unul dintre primele efecte ale crizei asupra pieţei de obiecte sanitare a fost polarizarea vânzărilor către segmentul economic şi cel de lux, din cauza deciziei celor din clasa medie de a amâna investiţiile în amenajarea locuinţelor. De altfel, mulţi dintre jucătorii de pe piaţă şi-au revizuit strategia de vânzări şi s-au îndreptat în principal către clientul de produse de lux, aceştia fiind printre puţinii care au continuat să cheltuie bani.


Segmentul obiectelor sanitare de lux are o pondere de 15-20% din totalul pieţei la nivel valoric, care ajunge la circa 50-60 mil. euro anual, însâ în primul semestru au crescut vănzârile în volum datoritâ promoţiilor pe care le-au avut principalii jucâtori de pe piaţâ. Preţul pentru amenajarea unei bâi de lux variazâ între 10.000 de euro şi 50.000 de euro, în funcţie de brandul şi complexitatea obiectelor sanitare achiziţionate.
"Evoluţia vănzârilor din prima parte a acestui an aratâ câ segmentul de lux nu a fost foarte afectat. Cei care îşi permiteau sâ cumpere astfel de de produse au continuat sâ şi le permitâ şi în timpul crizei. Un efect al crizei poate fi ob­­servat însâ la nivelul preţurilor. Aces­tea au înregistrat o uşoarâ scâdere. De asemenea, au fost aplicate discounturi mai mari. La toate acestea se adaugâ şi o serie amplâ de servicii post-vănzare, incluse, în cele din urmâ, în preţ. Pretenţiile clienţilor au crescut mult", spune Dra­goş Bonea, preşe­dintele Delta Distribution, companie cu afaceri anuale de 35,5 mil. euro.
Ideea este susţinutâ şi de Mihai Şlic, ac­ţio­narul majoritar al com­paniei SSAB Impex din Bacâu, cu afaceri anuale de peste 7 milioane de euro. "În perioada de crizâ, vănzarea produselor de lux nu a suferit o câdere. Aceastâ categorie de produse
s-a cumpârat constant, indiferent de instabilitatea economicâ, de aceiaşi oameni cu potenţial financiar. Criza a avut însâ un impact semnificativ asupra vănzârii produselor de nivel mediu , greşit percepute drept produse de lux", susţine Şlic.
Delta Distribution a înregistrat în primul semestru o creştere de 25-30% a vănzârilor de obiecte sanitare faţâ de perioada similarâ a anului trecut, datoritâ interesului mai mare acordat de potenţialii cumpârâtori odatâ cu reducerea preţurilor. "Clienţii cu venituri ridicate reprezintâ în momentul de faţâ o prezenţâ constantâ în magazine, fapt ce a condus la o creştere a vănzârilor de produse din aceastâ categorie. Aceste persoane au profitat de şansa de a realiza nişte investiţii mai bune la preţuri mai mici", susţin reprezentanţii Delta Distribution.
Compania, care a intrat în insolvenţâ la finalul anului 2008, s-a reorientat câtre segmentul mediu-lux, pentru câ produsele din aceastâ gamâ au o valoare adaugatâ mai mare. "În acest moment obictele sanitare de lux au ajuns sâ deţinâ o pondere de aproximativ 15-20% din totalul vănzârilor companiei. Anul trecut ponderea produselor de acest tip era de douâ ori mai micâ. Obi­ectele sanitare de lux reprezentau mai puţin de 10% din tot ce vindeam", afirmâ reprezentanţii Delta Distribution.

A dispÂrut clasa medie. O altâ compa­nie care a fost ne­vo­itâ sâ se îndrepte câ­tre segmentul de lux a fost Hidrotek, reprezentantul Jacuzzi în Romănia, care a deschis anul trecut un show-room în zona Pipera din Capitalâ. Pentru câ văn­zârile de anul trecut nu au decurs con­form aş­tep­târilor, fiind sub un mili­on de euro, anul acesta Hidrotek a promovat mai mult produsele de lux.
Chiar dacâ Jacuzzi are câzi cu hidromasaj începănd de la 1.000 de euro şi ajungănd la 30.000 de euro, cele mai ieftine nu s-au văndut. "N-am văndut cada de 1.000 de euro niciodatâ, cea mai ieftinâ a fost una de 3.000 de euro. În general piaţa localâ nu a acceptat gama de produs mai ieftinâ de la brandurile considerate de lux. Ne vom reorienta câtre segmentul premium cu brandul Jacuzzi", afirmâ Lucian Azoiţei, directorul general al Hidrotek. El susţine câ romănii cu venituri medii, chiar dacâ au bani nu mai cheltuie. "Lupta se dâ acum pe produsele aduse din China şi produsele de lux, pentru câ segmentul de mijloc a murit".
În schimb, romănii cu venituri ridicate au devenit mai pretenţioşi odatâ cu venirea crizei şi sunt mai atenţi cănd decid sâ cumpere obiecte sanitare.
"Criza a dus la apariţia unor clienţi mult mai pretenţioşi. Aceştia aşteaptâ servicii de o calitate superioarâ. În glumâ, am putea spune câ avem clienţi cu mentalitate germanâ care cautâ o calitate irepro­şabilâ. În acelaşi timp aceştia au un temperament balcanic în sensul câ negociazâ mult orice achiziţie. De foarte multe ori pretenţiile clienţilor sunt pur şi simplu imposibil de satisfâcut", explicâ Bonea de la Delta Distribution.

Cele mai scumpe cÂzi. O cadâ a unui brand de lux poate ajunge chiar şi la 20.000 de euro, mai ales în cazul celor cu dotâri speciale, care pot fi utilizate pentru tratamente de tip spa.
"Mobilierele clasice şi câzile cu sisteme de hidromasaj au fost în top vănzâri pe categoria lux. Cele mai câutate au fost piesele de mobilier de baie marca Noken sau câzile System Pool. Cele mai scumpe produse sunt câzile, în special cele cu dotâri speciale, care le transformâ în soluţii ideale pentru cei care iau în considerare tratamentele tip Spa. Acest tip de câzi au preţuri care pot ajunge şi la 20.000 de euro", afirmâ reprezentanţii Delta Distribution.
La capitolul cele mai scumpe câzi intrâ şi brandul italian Devon & Devon, distribuit pe piaţa localâ de compania Devon Classic Design.
Cel mai scump obiect văndut pănâ în prezent de firma Devon Classic Design a fost o cadâ de baie de fâcutâ la comandâ cu un finisaj special - cupru (ce oxideazâ în timp şi îşi schimbâ culoarea) în valoare de 12.000 euro fârâ TVA.
"Devon&Devon este un brand exclusivist şi în nici un caz de volum. Estimâm în primul an o cifrâ de afaceri de aproximativ 500.000 de euro formatâ din 20-25 de clienţi. Vănzârile de pănâ acum au evoluat chiar un pic peste aşteptârile noastre iniţiale. Existâ o aşteptare în piaţâ pentru acest tip de produse, pănâ acum clienţii achiziţionăndu-le de la Paris sau Viena", afirmâ Lucian Azoiţei, directorul general al Devon Classic Design, care deţine compania împreunâ cu Cosmin Pâun. El descrie consumatorul de obiecte sanitare de lux în stil victorian drept "unul extrem de educat şi titrat, cu vărste cuprinse între 38 şi 60 ani, cu afaceri mari şi de succes, care câlâtoreşte extrem de mult în interes de afaceri şi plâcere, mare consumator de lux (iahturi, avioane private, case stil, case de vacanţâ în strâi­nâtate), care apreciazâ produsele de calitate şi a trecut de mult de etapa «modernistâ» a vieţii şi cautâ un lux veritabil, timeless".
Reprezentanţii Devon Classic Design susţin câ nu sunt mai mult de 1.000 de potenţiali clienţi pe piaţa localâ, dar câ au decis sâ deschide un showroom în Capitalâ, în care au investit 85.000 de euro, dupâ ce a comercializat încâ din primâvara lui 2009 căteva produse Devon & Devon.
"Vâzănd câ nişa nu este exploatatâ am decis împreunâ cu cei de la Devon & Devon sâ deschidem un showroom, pe care l-am deschis în luna martie", spune Azoiţei. Cei doi asociaţi au în plan sâ deschidâ showroomuri şi în Sofia şi Belgrad.