Cu doi ani înaintea lansării noului Logan, Renault deschide centrul de testare de la Titu

Autor: Bogdan Alecu 29.08.2010

Renault Technologie Roumanie, care lucrează deja la următoarea generaţie a modelului Logan şi care a proiectat mai mult de 50% din SUV-ul Duster, porneşte operaţiunile de testare de la Titu pe 15 septembrie.



Printre modelele care vor fi testate aici în perioada imediat urmă­toare se numără versiunile cu motoare Euro 5 ale modelelor Dacia actuale, iar din 2011 viitoarea generaţie a Logan, programată pentru a intra în fabricaţie în 2012.

"Inaugurarea oficială a centrului de la Titu va avea loc pe 15 septembrie, iar primul test este programat pentru luna octombrie", a declarat Anca Oreviceanu, directorul de comunicare al Renault Technologie Rou­manie.


RTR a proiectat, potrivit reprezen­tanţilor companiei, mai mult de 50% din SUV-ul Duster, a cărui concepţie a fost însă începută în urmă cu aproximativ patru ani în Franţa.
Centrul de testare include atât bancuri de probe, clădiri de birouri, cât şi peste
32 km de piste de încercare, care includ atât un "inel" exterior pe care este testată viteza maximă a automobilelor şi care va fi terminat pe 15 septembrie, cât şi circuite secundare de testare a suspensiilor în diferite condiţii.

În luna septembrie vor fi gata o parte din pistele de încercare şi birourile, potrivit oficialilor RTR. Investiţia totală de 450 mil. euro va fi finalizată integral în vara anului viitor, odată ce au fost construite toate circuitele din cadrul centrului.
În prezent la Titu lucrează aproximativ 160 de ingineri, urmând ca până la finele acestui an numărul acestora să urce la 300, potrivit oficialilor companiei. Dacă toţi cei 2.500 de ingineri ai RTR vor fi relocaţi la Titu nu a fost decis încă, birourile acestora sunt împărţite între uzina de la Mioveni şi sediul central din cadrul complexului North Gate din Pipera.
Renault Technologie Roumanie a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 89 de milioane de euro, iar principalele pro­iecte derulate au inclus teste pentru modelul Duster, modelul Renault Twingo şi actua­lele modele din gama Dacia.
Spre deosebire de celelalte divizii din cadrul Group Renault România, din acţio­nariatul RTR face parte şi Banca Euro­peană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Pentru a finanţa investiţia de 166 mil. euro, pentru prima fază a proiectului Renault a contractat un împrumut de 83 mil. euro de la Banca Europeană pentru Investiţii, va utiliza subvenţii de 28 mil. euro acordate de stat şi va realiza o majorare de capital la care va participa şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) cu 44 mil. euro. Astfel, în acţionariatul RTR este prezent atât grupul francez, cât şi BERD. Potrivit unor surse apropiate Renault, participaţia BERD în cadrul RTR va depinde de evoluţia companiei-mamă, dar constructorul francez va răscumpăra ulterior acţiunile băncii europene.
Pentru împrumutul de la BEI, statul român a solicitat Renault să achite o primă anuală de risc de 0,55% din suma garanţiei solicitate care ajunge la 66,6 mil. euro. Potrivit oficialilor RTR, în prezent BERD deţine 48,9% din companie.

În ceea ce priveşte operaţiunile din România, şi Ford a contractat de la BEI un împrumut în valoare de 400 mil. euro garantat în proporţie de 80% de statul român.
În prezent constructorul american se află în negocieri cu executivul pentru modificarea contractului de privatizare semnat în toamna anului 2007, prin care se angajau la investiţii de 675 de milioane de euro şi atingerea unei producţii efective de 300.000 de maşini până în 2012.
Potrivit declaraţiilor oficialilor Ford, uzina de la Craiova va ajunge la o capacitate de producţie de 300.000 de unităţi în 2013, când se vor produce efectiv aproximativ 225.000 de maşini.
În cazul RTR, proiectul a avut o întârziere de aproximativ şase luni, lucrările fiind întrerupte pe fondul crizei economice.

Impact asupra dezvoltării
Investiţia Renault în centrul de testare de la Titu "este ca un magnet pentru alte noi investiţii private", potrivit declaraţiilor primarului Ilie Dinu. S-au construit două noi supermarketuri ale Plus şi Minimax, acum este în construcţie un nou centru comercial.
"Zilele acestea o companie belgiană producătoare de mase plastice a achiziţionat în zona Titu un teren de 4 hectare unde vor investi 12 mil. euro într-o unitate de producţie. Alte loturi de teren sunt deja achiziţionate de alte companii în vederea unor viitoare investiţii, dar planurile acestora au fost amânate pe fondul crizei", a susţine Dinu.
În ceea ce priveşte investiţiile derulate de municipalitate, acestea s-au concentrat pe îmbunătăţirea infrastructurii, a reţelei de apă, a drumurilor, dar şi în ceea ce priveşte timpul liber - un bazin de înot şi o nouă sală de sport.
Investiţii în apropierea unor oraşe mari s-au mai realizat la Dragomireşti, în apro­piere de Bucureşti, unde Pepsi a construit o nouă fabrică, sau la Jucu, lângă Cluj, unde Nokia a investit într-o nouă facilitate de producţie de telefoane mobile.