Mii de clienţi nemulţumiţi s-au organizat pe internet şi ameninţă băncile cu procese colective
Clienţii nemulţumiţi ai băncilor din România au format mai multe
grupuri pe internet, în cadrul cărora discută despre problemele pe
care le întâmpină în relaţia cu băncile şi pun la cale strategii
pentru declanşarea unor procese colective naţionale, în care ar
putea fi implicate mii de persoane, scrie Mediafax Business.
Trendul înfiinţării de astfel de grupuri a fost declanşat de
clienţii Volksbank din Timişoara, care au format un grup pe Yahoo
în luna iunie. Ulterior, această tendinţă a fost continuată prin
deschiderea unor grupuri pentru clienţii BCR, Bancpost şi, cel mai
recent, Raiffeisen Bank.
Mai mult, clienţii Volksbank s-au aliat deja în lupta împotriva
băncii, iar aproximativ 100 de persoane s-au întâlnit marţi seară
la Bucureşti pentru a discuta cu avocaţii şi reprezentanţii
instituţiei.
În urma acestei întâlniri, numărul de membrii ai grupului
clienţilor Volksbank din Bucureşti a urcat de la aproape 700 de
persoane marţi seară, înainte de întâlnirea cu avocaţii şi
reprezentanţii băncii, la peste 800 de persoane. Grupul clienţilor
Volksbank din Timişoara număra miercuri peste 300 de persoane, iar
cel al clienţilor BCR aproape 400 de persoane.
Grupul autointitulat "împotriva abuzurilor Raiffeisen" a fost
înfiinţat miercuri.
Avocatul Gheorghe Piperea, care reprezintă o parte dintre clienţii
băncilor, a declarat pentru MEDIAFAX că miercuri existau circa 900
de persoane care vor să dea în judecată Volksbank, comparativ cu
numărul de aproximativ 600 de persoane înregistrat marţi.
"Înainte să începem procesul propriu-zis vrem să încercăm o
conciliere cu Volksbank, iar şansele de reuşită sunt de 50 - 50%.
S-ar putea ca banca să revină la sentimente mai bune. În sens
contrar, vom înainta plângerea la instanţă în circa 10 zile", a
menţionat Piperea.
Cristian Radu, reprezentant al Volksbank, a declarat pentru
MEDIAFAX că instituţia încearcă să înţeleagă problemele cu care se
confruntă fiecare client, în funcţie de tipul de credit pe care îl
are, dar a menţionat că grupul de pe Yahoo nu are o organizare
formală.
Întrebat despre faptul că tot mai mulţi clienţi ai băncilor se
organizează în grupuri pe internet, Piperea consideră că acest
lucru era "de aşteptat", în contextul în care "băncile s-au
comportat ca nişte cămătari cu acte, introducând în contracte tot
felul de clauze bizare".
Mai mulţi clienţi ai Volksbank au câştigat deja procese împotriva
Volksbank, unii dintre aceştia venind la întâlnirea organizată
marţi pentru a-i încuraja pe ceilalţi participanţi.
"Am primit un sfat de la un angajat al dumneavoastră să vă dau în
judecată. Am făcut-o şi am câştigat. Îi mulţumesc!", a transmis
unul dintre clienţii reprezentanţilor Volksbank.
Piperea a menţionat că a discutat unele chestiuni tehnice şi cu
clienţi ai BCR, iar joi seară va exista o întâlnire cu aceştia în
cadrul căreia se vor discuta detalii legate de problemele cu care
se confruntă în relaţia cu banca.
Ionuţ Stanimir, şef comunicare externă la BCR, a explicat că au
existat clienţi care s-au interesat deja de conţinutul actelor
adiţionale care trebuie semnate în baza Ordonanţei de Urgenţă 50,
iar banca pune la punct detaliile în acest moment.
"Între timp le-am oferit clienţilor răspunsuri la întrebările lor,
în special la cele legate de costul finanţării", a menţionat
Stanimir.
Clienţii Volksbank reclamă mai multe neregularităţi în contracte,
printre care introducerea comisionului de risc şi aplicarea
incorectă a unor formule de calcul în urma căreia sumele de plată
sunt mai mari decât ar trebui şi au menţionat că unele sentinţe
date împotriva băncii nu au legătură cu ordonanţa 50, fiind
pronunţate înainte de apariţia acestor reglementări.