Raimon Panikkar, mai prezent ca oricând
La finalul săptămânii trecute presa internaţională scria
articole omagiale la despărţirea de Raimon Panikkar (foto 1, 2)
care a decedat în ziua de 26 august 2010, la Tavertet (Spania), la
vârsta de 91 de ani. Personalitate prea puţin cunoscută în România,
vestea a trecut neobservată.
"A propune credinţa omului de astăzi, nu înseamnă a căuta să
introduci aici un pic de tomism, dincolo un pic de iudaism sau nu
ştiu care alta dintre doctrinele existente, ci înseamnă a atinge
stratul cel mai profund, existenţial, umil şi mistic al omului",
afirma undeva Panikkar, cuvinte care astăzi ar putea fi considerate
drept un rezumat al uriaşei sale opere (peste 50 de titluri).
Raimon Panikkar s-a născut în 3 noiembrie 1918 la Barcelona tatăl
său fiind indian (de religie hindusă) iar mama catalană (catolică).
Această altoire a contribuit la curiozitatea şi deschiderea sa
pentru ambele culturi, atât cea occidentală cât şi cea orientală. A
făcut studii şi în India, şi în Europa. A obţinut un doctorat în
filosofie (1946) şi un altul în ştiinţe (1958) la Universitatea din
Madrid iar în 1961 un doctorat în teologie la Universitatea
Laterana din Roma. A fost hirotonit preot catolic încă din 1946 dar
deschiderea sa către hinduism şi buddhism a rămas aceeaşi. A predat
ca visiting professor la Harvard în Statele Unite, dar şi în India
făcând "navetă" câte un semestru pe an din 1966 până în 1987 între
cele două ţări. După 1987 s-a retras în Catalonia la reşedinţa sa
de la Tavertet (Osona) unde a continuat să ţină cursuri şi
seminarii, să organizeze întâlniri internaţionale pe teme de
filosofie, religie şi a tradiţiilor spirituale din toate spaţiile
culturale. A fost preşedinte al Centrului pentru studii
interculturale şi religioase (California), preşedinte al Centrului
pentru studii interculturale (Catalonia), vicepreşedinte al
Centrului Teilhardt pentru viitorul omului (Marea Britanie).
Opera sa a fost tradusă în numeroase limbi, în româneşte existând
doar o singură carte deocamdată - "Între Dumnezeu şi Cosmos. O
viziune non-dualistă a realităţii"
traducerea Cornelia Dumitru, Ed. Herald, Bucureşti, 2006. Cartea
constă într-o serie de dialoguri cu Gwendoline Jarczyk pe teme
interreligioase precum: sensul realităţii, orizontul mitului,
Biblia, Veda şi Scripturile creştine, tăcerea lui Buddha, moartea
şi învierea, intuiţia cosmoteandrică, religia şi religiile, timpul
circular, experienţa mistică, etica ştiinţei, inter- şi
intra-religios, ce este dialogul.
Prelat al dialogului interreligios şi intercultural, Raimon
Panikkar a fost considerat una dintre marile figuri mistice ale
secolului XX, chiar dacă pregătirea şi discursul său au fost în
primul rând academice.
Întrucât catolicismul permite, în chiar sânul său, nuanţe deosebit
de interesante, R. Panikkar nu încetează să caute o spiritualitate
a dialogului. Iată de ce afirmaţia sa nu este deloc şocantă pentru
o astfel de viziune: "afirm că Dumnezeul creator trebuie să fie
interpretat, nu aşa cum apare el la începutul Genezei, ci aşa cum
îl prezintă sfântul Ioan când spune despre Cuvântul lui Dumnezeu că
«toate lucrurile au fost făcute prin el» (Ioan 1, 3), este limpede
pentru mine că Logosul s-a întrupat de la început, deşi în istorie
nu a apărut decât la împlinirea timpurilor. După tradiţie,
realitatea în întregime - cosmosul - este o cristofanie, şi nu doar
o teofanie a unui Dumnezeu aşa cum ni-l imaginăm într-o perspectivă
mai mult sau mai puţin gnostică" (vezi "Între Dumnezeu şi Cosmos",
p.113-114).
În termeni patristici, prin modul în care se aşază faţă de
realitate şi faţă de semeni, Panikkar are o vădită inteligenţă
duhovnicească: "Atunci când le vorbesc aşa-zişilor necredincioşi
sau atei, le spun de la bun început: «Nu vă lăsaţi atraşi în
capcana unei false dialectici, care face aşa încât să vă numească
necredincioşi fiindcă nu credeţi în A, dar credeţi în B - credeţi
în om, credeţi în realitate, credeţi în faptul că vă vorbesc,
credeţi într-un viitor, credeţi în femeie, în frumuseţe, în
ştiinţă, în absurd sau credeţi că orice credinţă (croyance) care
este formulată este falsă din principiu; toate acestea constituie
credinţele voastre, la fel de respectabile pe cât sunt celelalte
credinţe». Să terminăm o dată pentru totdeauna cu ceea ce eu aş
numi o distincţie de putere, o diviziune abuzivă între credincioşi
şi necredincioşi. De ce aceia care nu cred în A, dar cred în B, ar
trebui desemnaţi ca non-credincioşi? «Desigur, nu credeţi în
Dumnezeu, putem discuta despre acest lucru, el nu împiedică să
fiţi, şi voi, credincioşi; refuzaţi, aşadar, această calificare cu
care sunteţi înzorzonaţi şi care nu este decât efectul unei
puteri»" (p.189)…
Pentru marii mistici limitele dintre căile spirituale sunt adesea
dizolvate, iată comparaţia pe care o face Panikkar între buddhism
şi Meister Eckhart (care afirmase că "Cel care îl caută pe Dumnezeu
nu îl găseşte"): "Cel care îl caută pe Dumnezeu îl vrea în
serviciul său, pentru fericirea, pentru mulţumirea sa, pentru
atâtea alte lucruri. În aceasta se înrădăcinează critica lui Buddha
în privinţa oricărei dorinţe; o critică ce adesea a fost rău
înţeleasă şi de aceea eu stabilesc o distincţie între dorinţă şi
aspiraţie. Dorinţa duce spre un lucru precis, are un obiect - de
pildă o mâncare, o băutură, o fericire, o pace, pe scurt, un lucru
care nu este al meu şi la care râvnesc. Este o atitudine firească,
dar care, transpusă în planul spiritului, ar duce la pierzanie.
Fiindcă ceea ce doresc purcede întotdeauna dintr-o obiectivare a
voinţei mele: vreau cutare şi cutare. O aspiraţie, dimpotrivă,
semnifică dinamismul fiinţei mele, un răspuns la inspiraţia
spiritului care lucrează dinăuntru. Cel de-al treilea patriarh zen,
în veacul al VII-lea, spunea: «Nu căuta adevărul; fii doar fără
idei preconcepute»" (p. 69).
Puţină lume ştie despre legătura cu românii pe care a avut-o Raimon
Panikkar, fiind un bun prieten al Pr. Andrei Scrima. Una dintre
dovezi poate fi găsită în cartea intitulată "Andrei Scrima. O
gâdire fără ţărmuri", ediţie îngrijită de Anca Manolescu (Ed.
Humanitas, 2005). Cartea respectivă care a apărut ca urmare a
colocviului dedicat lui Andrei Scrima din 2004, cuprinde lucrări
semnate de o serie de personalităţi din străinătate şi din ţară
care l-au cunoscut şi au avut relaţii apropiate cu cel omagiat.
Printre aceştia, chiar dacă nu a reuşit să ajungă personal în
România, găsim o emoţionantă mărturie semnată de Raimon Panikkar în
care se vorbeşte despre prietenia sa cu Prof. A. Scrima, începută
în India şi continuată ulterior. Cei doi erau bursieri ai
guvernului Indiei şi studiau împreună la universitatea din Benares,
în special cursurile lui Murti: "Aveam pe atunci un apartament de
două camere în Lanka, nu departe de Benares Hindu University. O
încăpere slujea drept capelă, mică şi simplă, unde, în fiecare
duminică, oficiam liturghia catolică pentru un grup restrâns de
studenţi catolici. Andrei obişnuia să vină când şi când acolo şi,
mai târziu, într-o scrisoare, mi-a amintit de atmosfera
contemplativă a locului. Ţin minte că odată a fost chemat la
ambasada română, la Delhi. S-a temut atunci de ce putea fi mai rău.
Fiindu-i cel mai bun prieten, mi-a încredinţat documentele
personale, cu instrucţiuni foarte precise pentru cazul în care
ambasada l-ar fi trimis înapoi în România comunistă - ceea ce din
fericire nu s-a întâmplat." (vezi "O gândire fără ţărmuri", p. 8).
De altfel traseul celor doi fraţi întru Hristos - unul preot
catolic, altul călugăr ortodox -, a fost întrucâtva paralel: au
fost profesori universitari într-ale istoriei religiilor şi
spiritualităţii, au căutat totdeuna dialogul inter-religios, au
fost atraşi existenţial de mistica cea mai autentică a spaţiillor
care le-au fost rezervate prin destin.
Raimon Panikkar a pledat continuu pentru conştietizarea
profunzimilor realităţii: "Viaţa veşnică nu vine după timp. Viaţa
veşnică nu are durată, nu este temporală şi nu ţine de economia
timpului. Această viaţă infinită nu vine după viaţa finită: ea este
dimensiunea de profunzine chiar a acestei vieţi. Este motivul
pentru care, dacă nu îmi trăiesc «acum» învierea, nu o voi trăi
niciodată. Este posibil să avem acolo o altă viaţă, este o problemă
cosmologică; dar viaţa veşnică nu este continuarea vieţii
temporale. O frază a lui Simion Noul Teolog spune acest lucru pe
scurt: cei care nu trăiesc viaţa veşnică aici şi acum trebuie să
fie convinşi că nu o vor trăi niciodată"…
Iată de ce afirm, acum, la plecarea sa din această lume, că Raimon
Panikkar este mai prezent ca oricând.
MARIUS VASILEANU (n. 14 apr. 1964 la Gura Humorului, Bucovina) are o licenţă în filosofie (Universitatea Bucureşti) şi un master în antropologia spaţiului sacru (Universitatea de Arhitectură ''Ion Mincu''). Este doctorand al Universităţii Bucureşti, Facultatea de Litere, cu o temă interdisciplinară în care continuă studiile de antropologie a religiei. A fost director al Editurii Muzicale şi profesor de istorie a religiilor în învăţământul preuniversitar. A susţinut o bogată activitate în presă: studii, articole, eseuri, recenzii, proză scurtă, editoriale, interviuri - în jurnale, reviste culturale şi cu profil spiritual -, producător şi realizator de emisiuni radio, numeroase colaborări la principalele televiziuni centrale. În ultimii ani a fost editorialist şi editor coordonator (departamentul cultură-religie) la ziarul ''Adevărul'' şi redactor-şef al revistei ''Adevărul literar şi artistic''; ulterior a fost senior editor la agenţia de presă ''NewsIn'', coordonând departamentele de cultură-religie şi media-publicitate. Actualmente semnează o rubrică săptămânală în suplimentul ''Aldine'' al ziarului ''România liberă'' şi predă istoria religiilor la Universitatea Bucureşti.