Vânzările de electrocasnice, influenţate de românii din străinătate

Autor: Mihaela Popescu 05.09.2010

Vânzările în magazinele operate de Domo Retail, a doua mare companie din comerţul cu electrocasnice şi electronice, au fost influenţate în luna august de bugetele românilor care muncesc în străinătate şi care revin de regulă în ţară în ultima lună de vară.
Reîntoarcerea românilor plecaţi la muncă în afara ţării impulsionează în fiecare an vânzările de mobilă, materiale de construcţii şi electrocasnice în perioada sărbătorilor sau a vacanţei de vară.
"La mijlocul lunii august s-a simţit contribuţia românilor care lucrează în străinătate la redresarea pieţei, dar aceasta nu a fost la nivelul din 2007-2008. În ultima săptămână s-a observat însă că aceştia s-au întors în tările lor adoptive, iar vânzările noastre zilnice au scăzut", a afirmat Lorand Szarvadi, CEO şi acţionar la Domo Retail.
Compania a avut vânzări în scădere cu 15% în luna iulie, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009. "La noi luna iulie a fost catastrofală din cauza creşterii TVA-ului: vânzările au fost cu 15% sub nivelul de anul trecut. În august vânzările şi-au revenit, astfel încât la finalul intervalului iulie-august am ajuns la nivelul de anul trecut, ceea ce este acceptabil având în vedere că bugetarii au avut în mână în această lună primul «fluturaş» de salariu redus", a mai precizat Szarvadi.

Piaţă în scădere cu 15% în al doilea trimestru

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată s-a contractat cu 15% în trimestrul al doilea al anului faţă de aceeaşi perioadă din 2009, potrivit studiului GfK Temax realizat de compania de cercetare de piaţă GfK.
Rata de declin a fost inferioară celei înregistrate în primul trimestru, comparativ cu primele trei luni anu­lui trecut (de -25%).
Studiul a inclus 5 categorii mari de produse: electronice de larg consum, electrocasnice, IT, echipamente telecom (telefoane mobile şi smartphone-uri) şi echipamente de birou. Vânzările de electrocasnice reprezintă businessul de bază al reţelelor concurente Altex, Domo şi Flamingo.
Segmentul de profil a fost şi el pe un trend descendent în trimestrul al doilea: vânzările de electrocasnice mari s-au diminuat cu aproape 14% faţă de T2 din 2009, ajungând la 70 mil. euro, în timp ce electrocasnicele mici au înregistrat un declin de 1,7%, potrivit datelor GfK.
Cu toate acestea, vânzările de electrocasnice mari înregistrate în T2 la nivelul pieţei au fost peste cele din primele trei luni din an, creşterea fiind pusă pe seama factorilor sezonieri care au majorat cererea pentru frigidere şi congelatoare. În plus, retailerii de profil au înregistrat creşteri de vânzări în luna iunie, după ce anunţul majorării TVA a generat graba achiziţiilor de produse de folosinţă îndelungată în rândul clienţilor cu economii.

O nouă lovitură

Şeful Domo Retail - companie care operează magazinele Domo şi TechnoMarket - prognozează însă că piaţa va resimţi impactul scăderii salariilor bugetarilor în următoarea perioadă prin reducerea cererii.
"Această măsură se va simţi categoric şi în vânzările din electro-retail, dar sper că nu în aceeaşi măsură în care se reflectă numeric angajaţii bugetari în totalul angajaţilor din România. Cu alte cuvinte, sper ca bugetarii să se numere în continuare printre clienţii retailerilor de electrocasnice şi electronice", a mai spus Szarvadi.
Domo Retail a raportat anul trecut afaceri de 726 mil. lei (171 mil. euro), în scădere cu circa 6% faţă de 2008, cu 1.800 de angajaţi şi 133 de unităţi operaţionale, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. În cel mai greu an pentru reţelele mari din electro-retail, compania a trecut pe pierdere, raportând un rezultat negativ de 1,2 mill. euro, faţă de un profit similar ca valoare în 2008. Retailerul a mizat pe expansiune şi anul trecut, prin inaugurarea a 9 magazine Domo si Technomarket.
Compania este controlată de fondul de investiţii britanic Trans Balkan Investments, care ar putea ieşi însă din acţionariatul retailerului în acest an.
mihaela.popescu@zf.ro