Vânzările de electrocasnice, influenţate de românii din străinătate
Vânzările în magazinele operate de Domo Retail, a doua mare
companie din comerţul cu electrocasnice şi electronice, au fost
influenţate în luna august de bugetele românilor care muncesc în
străinătate şi care revin de regulă în ţară în ultima lună de
vară.
Reîntoarcerea românilor plecaţi la muncă în afara ţării
impulsionează în fiecare an vânzările de mobilă, materiale de
construcţii şi electrocasnice în perioada sărbătorilor sau a
vacanţei de vară.
"La mijlocul lunii august s-a simţit contribuţia românilor care
lucrează în străinătate la redresarea pieţei, dar aceasta nu a fost
la nivelul din 2007-2008. În ultima săptămână s-a observat însă că
aceştia s-au întors în tările lor adoptive, iar vânzările noastre
zilnice au scăzut", a afirmat Lorand Szarvadi, CEO şi acţionar la
Domo Retail.
Compania a avut vânzări în scădere cu 15% în luna iulie, comparativ
cu aceeaşi perioadă din 2009. "La noi luna iulie a fost
catastrofală din cauza creşterii TVA-ului: vânzările au fost cu 15%
sub nivelul de anul trecut. În august vânzările şi-au revenit,
astfel încât la finalul intervalului iulie-august am ajuns la
nivelul de anul trecut, ceea ce este acceptabil având în vedere că
bugetarii au avut în mână în această lună primul «fluturaş» de
salariu redus", a mai precizat Szarvadi.
Piaţă în scădere cu 15% în al doilea
trimestru
Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată s-a contractat cu 15% în
trimestrul al doilea al anului faţă de aceeaşi perioadă din 2009,
potrivit studiului GfK Temax realizat de compania de cercetare de
piaţă GfK.
Rata de declin a fost inferioară celei înregistrate în primul
trimestru, comparativ cu primele trei luni anului trecut (de
-25%).
Studiul a inclus 5 categorii mari de produse: electronice de larg
consum, electrocasnice, IT, echipamente telecom (telefoane mobile
şi smartphone-uri) şi echipamente de birou. Vânzările de
electrocasnice reprezintă businessul de bază al reţelelor
concurente Altex, Domo şi Flamingo.
Segmentul de profil a fost şi el pe un trend descendent în
trimestrul al doilea: vânzările de electrocasnice mari s-au
diminuat cu aproape 14% faţă de T2 din 2009, ajungând la 70 mil.
euro, în timp ce electrocasnicele mici au înregistrat un declin de
1,7%, potrivit datelor GfK.
Cu toate acestea, vânzările de electrocasnice mari înregistrate în
T2 la nivelul pieţei au fost peste cele din primele trei luni din
an, creşterea fiind pusă pe seama factorilor sezonieri care au
majorat cererea pentru frigidere şi congelatoare. În plus,
retailerii de profil au înregistrat creşteri de vânzări în luna
iunie, după ce anunţul majorării TVA a generat graba achiziţiilor
de produse de folosinţă îndelungată în rândul clienţilor cu
economii.
O nouă lovitură
Şeful Domo Retail - companie care operează magazinele Domo şi
TechnoMarket - prognozează însă că piaţa va resimţi impactul
scăderii salariilor bugetarilor în următoarea perioadă prin
reducerea cererii.
"Această măsură se va simţi categoric şi în vânzările din
electro-retail, dar sper că nu în aceeaşi măsură în care se
reflectă numeric angajaţii bugetari în totalul angajaţilor din
România. Cu alte cuvinte, sper ca bugetarii să se numere în
continuare printre clienţii retailerilor de electrocasnice şi
electronice", a mai spus Szarvadi.
Domo Retail a raportat anul trecut afaceri de 726 mil. lei (171
mil. euro), în scădere cu circa 6% faţă de 2008, cu 1.800 de
angajaţi şi 133 de unităţi operaţionale, potrivit datelor de la
Registrul Comerţului. În cel mai greu an pentru reţelele mari din
electro-retail, compania a trecut pe pierdere, raportând un
rezultat negativ de 1,2 mill. euro, faţă de un profit similar ca
valoare în 2008. Retailerul a mizat pe expansiune şi anul trecut,
prin inaugurarea a 9 magazine Domo si Technomarket.
Compania este controlată de fondul de investiţii britanic Trans
Balkan Investments, care ar putea ieşi însă din acţionariatul
retailerului în acest an.
mihaela.popescu@zf.ro