În plină criză spaţiile comerciale din Centrul Vechi se dau după licitaţie. Preţul ajunge la 100 de euro/mp

Autor: Cristina Stoian 05.09.2010

Centrul istoric al Capitalei, în care s-au deschis peste 100 de restaurante şi cafenele în ultimii doi-trei ani, a devenit polul de atracţie a turiştilor care vizitează România, dar şi principala destinaţie a bucureştenilor când vine vorba de "ieşitul în oraş".



Transformarea acestora în clienţi îi costă însă pe antreprenorii care închiriază spaţii comerciale până la 100 de euro pe metru pătrat. "Orice bar sau restaurant vrea un spaţiu în Centrul Vechi al Bucureştiului, aşa că toată lumea stă cu ochii pe puţinele clădiri care au rămas neocupate. Trebuie să te mişti repede dacă vrei să prinzi 100 de metri pătraţi pentru o cafenea, de exemplu. Am reuşit să discut cu proprietarul unui spaţiu de pe Şelari, i-am oferit 5.000 de euro, a rămas să discutăm a doua zi pentru a încheia contractul, dar în câteva ore
m-a sunat şi m-a anunţat că l-a dat cu 8.000 de euro", spune unul dintre antreprenorii care "vânează" un spaţiu comercial gol pe străzile Centrului Vechi pentru a-şi dezvolta afacerea.
Companiile dispuse să investească în această zonă sunt numeroase, acesta fiind şi motivul pentru care proprietarii, fie că sunt persoane fizice cărora le-au fost retrocedate clădirile după '90, fie antreprenori care le-au cumpărat imediat după sau chiar Primăria Capitalei, plusează când vine vorba de nivelul chiriilor. "Cererea depăşeşte oferta în acest moment. Preţul mediu cerut de proprietar se menţine la circa 60 de euro, iar clienţii sunt dispuşi să plătească acest preţ, pentru că Centrul Istoric este singurul loc prielnic de dezvoltare a afacerii respective, cu o marjă considerabilă de profit", declară Viorel Giugal, director de vânzări al companiei imobiliare Galaxy Imob, care se ocupă cu închirierea mai multor spaţii din zona Lipscani.

Chiriile încep de la 30 de euro

Cel mai mic nivel al chiriei pe metru pătrat este de 30 de euro, potrivit site-urilor de specialitate, unde sunt postate zeci de anunţuri de închirieri a spaţiilor comerciale din Centrul Istoric, dar pe străzile renovate de primărie şi proprietari, unde s-au deschis cele mai multe restaurante şi cafenele, nivelul este de 50-100 de euro pe metru pătrat, iar trendul de creştere nu se va opri aici.
Dragoş Petrescu, unul dintre cei mai importanţi chiriaşi din această zonă, cu patru unităţi deschise aici- Caru' cu Bere, City Grill, Cantina Sport Bar şi shaormeria Bundetot- este de părere că nivelul chiriei îl va depăşi anul acesta pe cel înregistrat pe bulevardul Magheru, pe Calea Victoriei sau în Dorobanţi, zonele cele mai scumpe până acum.
Potrivit unui studiu al companiei de consultanţă imobiliară MORE Real Estate Services, anul acesta nivelul chiriei pentru un spaţiu comercial a scăzut cu circa 60% pe bdul. Magheru sau Piaţa Romană faţă de 2008, ajungând la 60 de euro/mp (Magheru ) şi 40 de euro/mp (Piaţa Romană), iar pentru spaţiile de pe Calea Victoriei plafonul a scăzut de la 130 de euro/mp la circa 55 de euro/mp, iar tendinţa va continua. Spre deosebire de acestea, zona Lipscani este într-o continuă dezvol­tare, mai ales că unele străzi nu sunt complet refăcute.
"Din 2008 până în prezent, contrar aşteptărilor şi decăderii pieţei imobiliare, chiriile în Centrul Istoric au crescut cu 30%. Un factor important pentru creşterea chiriilor a fost reabilitarea străzilor şi «detronarea» cafenelelor din Decebal şi Dorobanţi, Centrul Istoric reuşind să adune clienţii din ambele locuri", este de părere Silvia Stochiceanu, directorul de marketing al Galaxy Imob.

Mii de oameni cheltuiesc zilnic peste 100.000 de euro

Unul dintre zecile de anunţuri pentru închirierea unui spaţiu comercial din centrul vechi, prezintă o cafenea de 60 mp ca pe un loc "cu potenţial extraordinar, da­torat situării într-o zonă foarte circulată pietonal, cu vad comercial de exceptie, în vecinătatea multor terase, ca­fenele, baruri, beneficiind de asemeni de o terasă stra­dală amenajată, de 30mp, cu posibilitate de extindere cu încă 30mp, ce va fi, cu siguranţă, mereu plină de clienti".
Cafeneaua, de 60 mp, cu posibilitatea de extindere la etaj pe 84 mp, suprafaţă fără îmbunătăţiri însă, costă 6.500 de euro pe lună, pentru început urmând să se plătească trei luni avans şi garanţie. Potrivit agenţiilor imobiliare, există interes nu numai pentru restaurante şi cafenele, ci şi pentru hoteluri, ceea ce înseamnă că "probabil în scurt timp anumite străzi de aici vor fi cu «circuit închis», devenind un punct de reper pentru Bucureşti". Proprietarii restaurantelor sunt însă de părere că în viitor şi retailerii de fashion vor fi tentaţi să se extindă pe străzile Centrului Istoric, unde zilnic vin mii de oameni şi cheltuiesc peste 100.000 de euro.