Finanţarea prin titluri pe termen mediu

Ziarul Financiar 05.09.2010

de Cosmin Anghel şi Mădălina Rachieru - Badea Clifford Chance

Puţine inovaţii de pe piaţa de capital au avut succesul repurtat de MTNs. Originea lor trebuie căutată pe piaţa domestică în Statele Unite în anii '70. Se crede că primul program MTN pe pieţele internaţionale a fost cel al First Interstate Bankcorp în martie 1986. Iniţial aceste instrumente au suferit din cauza percepţiei investitorilor că ar fi cumva diferite de obligaţiunile obişnuite. Însă flexibilitatea oferită emitenţilor, costurile de emisiune reduse şi diversitatea instrumentelor incluse în program au contribuit împreună la creşterea volumului acestui produs în piaţă, care a început să se manifeste aşa cum îl cunoaştem astăzi începând cu sfârşitul anilor '80. În prezent, programele MTN sunt folosite cu succes de numeroase companii, de entităţi publice şi de state pentru a atrage în mod flexibil şi rapid finanţarea de care au nevoie.
Dar ce este un MTN? În esenţă, Programul MTN (Medium Term Notes Programme) este un program de finanţare continuă care permite emitentului (o corporaţie privată, o entitate publică sau un stat suveran) să emită periodic titluri de credit (medium term notes) în baza unei documentaţii sim­pli­ficate, standardizate, cu care investitorii sunt familiari. Deşi programul permi­te emiterea de titluri cu orice ma­­turitate, de obicei titlurile sunt emise pe termen mediu, de până la 5 ani, spre deosebire de eurobonduri, care permit finanţări şi pe termene mult mai lungi, de la 10 până la 30 de ani. Programul este implementat de emitent cu ajutorul uneia sau mai multor bănci de investiţii, denumite aranjorii sau dealerii programului (lead arrangers sau Programme dealers), care sunt numite pentru întreaga perioadă a programului. Cu toate acestea, de fiecare dată când lansează o emisiune în cadrul programului, emitentul poate selecta şi alţi dealeri (aşa-numiţii dealers for a day) care să intermedieze emisiunea respectivă, ceea ce oferă emitentului posibilitatea de a obţine condiţii de emisiune favorabile.

Programele MTN sunt atractive datorită structurii lor flexibile care permite emitentului să atragă finanţări prin emisiuni de titluri de diferite tipuri (ti­tluri cu dobândă variabilă, dobândă fixă sau cu cupon zero; titluri legate de indecşi, unităţi de fond sau acţiuni; titluri denominate în mai multe devize; obligaţiuni subordonate etc.). Titlurile pot fi emise în aproape orice valută şi pe termene variate (între 1 lună şi 30 de ani), dar de regulă maturitatea lor este de până la 5 ani. De asemenea, în cadrul programului pot atrage finanţare una sau mai multe entităţi din acelaşi grup, în baza aceleiaşi documentaţii şi în aceleaşi condiţii (spre exemplu, în cadrul Programului MTN de 35 de miliarde de euro al grupului Daimler - MercedesBenz pot emite titluri şase companii din grup). Programul este de regulă listat pe cel puţin o bursă încă de la momentul stabilirii sale (de obicei pe bursele de la Londra, Luxemburg, Hong Kong sau New York), însă emitentul poate decide ulterior să listeze programul sau doar anumite emisiuni şi pe alte burse.
Faptul că termenii generali ai titlurilor sunt conveniţi între dealeri şi emitent la momentul stabilirii programului, iar pentru fiecare emisiune de titluri mai rămân de stabilit doar particularităţile acelei emisiuni (tipul de titluri care se emit, deviza titlurilor, maturitatea, dobânda etc.), a condus la standardizarea şi simplificarea considerabilă a documentaţiei aferente fiecărei emisiuni şi, implicit, la reducerea costurilor şi timpului alocate fiecărei emisiuni. Comparând emisiunile independente de eurobonduri cu programele MTN, emisiunile de eurobonduri trebuie să aibă o anumită valoare ca să justifice alocarea de timp şi costuri; în contrast cu eurobondurile, costurile emisiunilor din cadrul programelor MTN sunt mult mai reduse, ceea ce permite şi accesarea de finanţări de valoare mai mică decât cele atrase prin eurobonduri, în funcţie de nevoia de fonduri a emitentului la un moment dat. De asemenea, faptul că documentaţia aferentă fiecărei emisiuni poate fi întocmită rapid permite emitenţilor să reacţioneze prompt şi eficient în faţa unor oportunităţi de finanţare avantajoase.

Majoritatea marilor corporaţii internaţionale au lansat programe MTN; dintre cele care au programe MTN în derulare menţionăm Coca-Cola (2 miliarde de euro), Carrefour (12 miliarde de euro), CEZ (6 miliarde de euro), Daimler şi Mercedes-Benz (35 de miliarde de euro), GDF Suez (10 miliarde de euro), Heineken (3 miliarde de euro), OMV (3 miliarde de euro). De asemenea, multe state, inclusiv cele din centrul şi sud-estul Eu­ropei, accesează finanţări prin astfel de programe, printre exemplele cele mai recente numărându-se Cehia (3 miliarde de dolari), Slovacia (4 miliarde de euro) şi chiar UE cu un program de 80 de miliarde de euro lansat în iunie 2010.
În România, BCR este singura entitate care a implementat un Program MTN, lansând deja mai multe emisiuni de titluri în cadrul acestui Program. Însă şi alte bănci de pe piaţa locală au declarat recent că au în pregătire programe MTN. De asemenea, recent Ministerul Finanţelor a anunţat că se pregăteşte să emită pe piaţa externă titluri de credit în cadrul unui Program MTN în valoare de 7 miliarde de euro şi a selectat Erste Group Bank şi Société Générale în calitate de aranjori ai programului.