Finanţarea prin titluri pe termen mediu
de Cosmin Anghel şi Mădălina Rachieru - Badea Clifford
Chance
Puţine inovaţii de pe piaţa de capital au avut succesul repurtat de
MTNs. Originea lor trebuie căutată pe piaţa domestică în Statele
Unite în anii '70. Se crede că primul program MTN pe pieţele
internaţionale a fost cel al First Interstate Bankcorp în martie
1986. Iniţial aceste instrumente au suferit din cauza percepţiei
investitorilor că ar fi cumva diferite de obligaţiunile obişnuite.
Însă flexibilitatea oferită emitenţilor, costurile de emisiune
reduse şi diversitatea instrumentelor incluse în program au
contribuit împreună la creşterea volumului acestui produs în piaţă,
care a început să se manifeste aşa cum îl cunoaştem astăzi începând
cu sfârşitul anilor '80. În prezent, programele MTN sunt folosite
cu succes de numeroase companii, de entităţi publice şi de state
pentru a atrage în mod flexibil şi rapid finanţarea de care au
nevoie.
Dar ce este un MTN? În esenţă, Programul MTN (Medium Term Notes
Programme) este un program de finanţare continuă care permite
emitentului (o corporaţie privată, o entitate publică sau un stat
suveran) să emită periodic titluri de credit (medium term notes) în
baza unei documentaţii simplificate, standardizate, cu care
investitorii sunt familiari. Deşi programul permite emiterea de
titluri cu orice maturitate, de obicei titlurile sunt emise pe
termen mediu, de până la 5 ani, spre deosebire de eurobonduri, care
permit finanţări şi pe termene mult mai lungi, de la 10 până la 30
de ani. Programul este implementat de emitent cu ajutorul uneia sau
mai multor bănci de investiţii, denumite aranjorii sau dealerii
programului (lead arrangers sau Programme dealers), care sunt
numite pentru întreaga perioadă a programului. Cu toate acestea, de
fiecare dată când lansează o emisiune în cadrul programului,
emitentul poate selecta şi alţi dealeri (aşa-numiţii dealers for a
day) care să intermedieze emisiunea respectivă, ceea ce oferă
emitentului posibilitatea de a obţine condiţii de emisiune
favorabile.
Programele MTN sunt atractive datorită structurii lor flexibile
care permite emitentului să atragă finanţări prin emisiuni de
titluri de diferite tipuri (titluri cu dobândă variabilă, dobândă
fixă sau cu cupon zero; titluri legate de indecşi, unităţi de fond
sau acţiuni; titluri denominate în mai multe devize; obligaţiuni
subordonate etc.). Titlurile pot fi emise în aproape orice valută
şi pe termene variate (între 1 lună şi 30 de ani), dar de regulă
maturitatea lor este de până la 5 ani. De asemenea, în cadrul
programului pot atrage finanţare una sau mai multe entităţi din
acelaşi grup, în baza aceleiaşi documentaţii şi în aceleaşi
condiţii (spre exemplu, în cadrul Programului MTN de 35 de miliarde
de euro al grupului Daimler - MercedesBenz pot emite titluri şase
companii din grup). Programul este de regulă listat pe cel puţin o
bursă încă de la momentul stabilirii sale (de obicei pe bursele de
la Londra, Luxemburg, Hong Kong sau New York), însă emitentul poate
decide ulterior să listeze programul sau doar anumite emisiuni şi
pe alte burse.
Faptul că termenii generali ai titlurilor sunt conveniţi între
dealeri şi emitent la momentul stabilirii programului, iar pentru
fiecare emisiune de titluri mai rămân de stabilit doar
particularităţile acelei emisiuni (tipul de titluri care se emit,
deviza titlurilor, maturitatea, dobânda etc.), a condus la
standardizarea şi simplificarea considerabilă a documentaţiei
aferente fiecărei emisiuni şi, implicit, la reducerea costurilor şi
timpului alocate fiecărei emisiuni. Comparând emisiunile
independente de eurobonduri cu programele MTN, emisiunile de
eurobonduri trebuie să aibă o anumită valoare ca să justifice
alocarea de timp şi costuri; în contrast cu eurobondurile,
costurile emisiunilor din cadrul programelor MTN sunt mult mai
reduse, ceea ce permite şi accesarea de finanţări de valoare mai
mică decât cele atrase prin eurobonduri, în funcţie de nevoia de
fonduri a emitentului la un moment dat. De asemenea, faptul că
documentaţia aferentă fiecărei emisiuni poate fi întocmită rapid
permite emitenţilor să reacţioneze prompt şi eficient în faţa unor
oportunităţi de finanţare avantajoase.
Majoritatea marilor corporaţii internaţionale au lansat programe
MTN; dintre cele care au programe MTN în derulare menţionăm
Coca-Cola (2 miliarde de euro), Carrefour (12 miliarde de euro),
CEZ (6 miliarde de euro), Daimler şi Mercedes-Benz (35 de miliarde
de euro), GDF Suez (10 miliarde de euro), Heineken (3 miliarde de
euro), OMV (3 miliarde de euro). De asemenea, multe state, inclusiv
cele din centrul şi sud-estul Europei, accesează finanţări prin
astfel de programe, printre exemplele cele mai recente numărându-se
Cehia (3 miliarde de dolari), Slovacia (4 miliarde de euro) şi
chiar UE cu un program de 80 de miliarde de euro lansat în iunie
2010.
În România, BCR este singura entitate care a implementat un Program
MTN, lansând deja mai multe emisiuni de titluri în cadrul acestui
Program. Însă şi alte bănci de pe piaţa locală au declarat recent
că au în pregătire programe MTN. De asemenea, recent Ministerul
Finanţelor a anunţat că se pregăteşte să emită pe piaţa externă
titluri de credit în cadrul unui Program MTN în valoare de 7
miliarde de euro şi a selectat Erste Group Bank şi Société Générale
în calitate de aranjori ai programului.