De ce impozitul minim nu şi-a atins ţinta
România se numără printre puţinele ţări care, în perioada de
criză economică, "au reuşit" să ia tot felul de măsuri prociclice
ale căror efecte negative au apărut sau vor apărea în timp.
Una dintre primele aşa-zise "măsuri anticriză" instituite a fost
introducerea impozitului minim, principalul argument care a stat la
baza acestei decizii fiind reducerea evaziunii fiscale. Trecând
peste faptul că fundamentarea acestei decizii trebuia făcută pe
baza unei analize cost-beneficiu astfel încât să se poată
identifica impactul asupra principalilor indicatori macroeconomici,
de asemenea, era necesar ca impozitul minim să fie în concordanţă
cu principiile de echitate fiscală, de politică economică şi
socială. Acestea sunt ţintele principale ale unui impozit.
Deşi principiul echităţii fiscale este consfinţit prin Constituţie,
în practică fiscală acesta a fost încălcat de nenumărate ori.
Într-un sistem fiscal modern, echitatea fiscală trebuie să fie
respectată atât pe orizontală, respectiv la venituri aproximativ
egale sarcina fiscală să fie aproximativ egală, cât şi pe
verticală, respectiv sarcina fiscală să fie stabilită în funcţie de
puterea contributivă a suportatorului.
Impozitul minim nu respectă nici echitatea pe orizontală deoarece,
în cazul veniturilor aproximativ egale situate în tranşe diferite,
dar în vecinătatea marginii intervalului, se plătesc impozite chiar
de două ori mai mari, dar nici echitatea pe verticală, întrucât
lungimile intervalelor sunt foarte mari în unele cazuri, ceea ce
permite plata aceluiaşi impozit pentru venituri ce diferă
semnificativ.
Principiile de politică economică reclamă obţinerea de venituri
suplimentare la bugetul de stat, dar şi utilizarea impozitului ca o
pârghie de intervenţie în activitatea economică în scopul
impulsionării sau restricţionării acesteia, creşterii sau scăderii
consumului sau a producţiei, în funcţie de interesele statului la
un moment dat. Deşi până acum s-au încasat în jur de 260 de
milioane de euro, asta nu înseamnă că impozitul minim a generat
resurse suplimentare pentru bugetul de stat, ci, din contră, se
pare că statul a pierdut câteva sute de milioane de euro datorită
efectelor în lanţ pe care le-a produs. Reprezentanţii Consiliului
Naţional al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR)
au declarat că bugetul statului a pierdut aproape 280 de milioane
de euro prin instituirea impozitului minim care a dus la ieşirea de
pe piaţă a peste 300.000 de societăţi comerciale. Dincolo de aceste
cifre, cert este că din cauza impozitului minim
s-au închis sau şi-au suspendat activitatea sute de mii de firme,
ceea ce a condus la scăderea încasărilor din TVA, a încasărilor la
bugetul asigurărilor sociale de stat, a încasărilor din impozitul
pe profit sau pe venit. De asemenea, s-au mai înregistrat scăderi
greu de cuantificat ale consumului, ale producţiei, ale
lichidităţii pe piaţă, ale fluxurilor financiare pe care
activitatea firmelor dispărute le-ar fi generat şi de care economia
ar fi avut nevoie într-o perioadă de criză.
Conform declaraţiilor oficiale, ţinta impozitului minim a fost
combaterea evaziunii fiscale. Premisa care a stat la baza
introducerii acestui impozit a constat în faptul că agenţii
economici care înregistrează pierderi realizează şi evaziune
fiscală prin nedeclararea unor venituri. Este o premisă greşită
deoarece nu în cazul tuturor firmelor şi nu în toate domeniile
pierderea este efectul evaziunii fiscale, iar în condiţiile
actuale, în cele mai multe situaţii, este determinată de motive pur
economice ce ţin de criza economică. De asemenea, nu are niciun fel
de bază economică, deoarece nu poţi să utilizezi o asemenea măsură
care să-i afecteze pe cei mulţi ce au o activitate sănătoasă,
pentru a-i elimina sau descuraja pe cei puţini care realizează
evaziune fiscală.
Prin măsurile "anticriză" luate, guvernanţii nu au făcut altceva
decât să sporească povara fiscală. Astfel, în cazul
întreprinderilor care au obţinut profit, iar impozitul calculat cu
o cotă de 16% este mai mic decât impozitul minim, acestea vor
suporta impozitul minim şi, prin urmare, sarcina fiscală este mai
mare. Anul acesta, statul, în căutarea disperată de resurse pentru
atingerea ţintei de deficit bugetar, "a reuşit" să mai introducă o
măsură prociclică şi, practic, să elimine din punct de vedere
fiscal microîntreprinderile, odată cu trecerea de la aplicarea unei
cote de 3% asupra veniturilor la utilizarea cotei de 16% asupra
profitului. Şi în acest caz, sarcina fiscală a crescut
considerabil, iar efectele negative se vor vedea în timp, unul
dintre acestea fiind creşterea evaziunii fiscale. Mai mult, anul
trecut, întreprinderile cele mai afectate de impozitul minim nu au
fost cele care au înregistrat pierderi perpetue, ci acelea care au
reuşit să treacă de la pierdere la profit. Astfel, impozitul minim
a determinat un efect de selecţie adversă (deoarece a descurajat un
comportament raţional), a eliminat sau îngreunat activitatea tocmai
a agenţilor economici care au putut să se menţină pe piaţă în
condiţiile recesiunii economice şi a încurajat comportamentele
anormale ale celor predispuşi la evaziune. Potrivit teoriei şi
practicii fiscale, introducerea unui impozit şi mărirea poverii
fiscale nu conduc în niciun caz la combaterea evaziunii fiscale,
ci, dimpotrivă, la creşterea fenomenului evazionist.
De curând guvernul a anunţat că din octombrie va renunţa la
impozitul minim, aceasta putând fi cea mai bună măsură luată până
acum. Să-şi fi dat oare seama că nu şi-a atins nicio ţintă? Care a
fost, de fapt, ţinta acestui impozit? De ce a mai fost introdus
dacă după un an şi jumătate se renunţă la el?
Dan Armeanu este profesor universitar la Facultatea de Finanţe, Asigurări, Bănci şi Burse de Valori, ASE, Bucureşti