Opinie Lucian Croitoru: Atenţie la rata şomajului
În România, rata şomajului este aproape dublă faţă de nivelul
existent înainte de criză. Aceasta înseamnă că rata şomajului a
crescut repede când cererea agregată a scăzut. Dar nu înseamnă că
va scădea la fel de repede, cum spun unii politicieni, odată cu
reluarea fermă a creşterii economice. Pe termen scurt, economia ar
putea chiar să crească fără ca rata şomajului să scadă, aşa cum se
întâmplă în SUA de 12 luni. Iar ocuparea sau rata şomajului ar
putea să nu mai atingă nivelurile pre-criză pentru o lungă
perioadă.
Trei cauze ar putea determina această evoluţie în România. Prima
cauză o reprezintă corecţiile necesare pentru reducerea
deficitului bugetar la niveluri care să nu degenereze într-o
problemă a datoriei publice. Corecţiile sunt inevitabile şi se vor
derula pe mai mulţi ani, influenţând negativ creşterea economică
şi rata şomajului. În sectorul public, eventuale creşteri de
salarii în 2011 şi 2012 va trebui să fie compensate de reducerea
supraocupării.
A doua cauză este amplificarea problemelor structurale ale pieţei
muncii de către boom-ul economic şi de către politica socială.
Eficienţa (şi aşa redusă ) cu care piaţa muncii potriveşte oferta
celor care caută de lucru cu cererea de forţă de muncă a scăzut mai
ales datorită boom-ului imobiliar. Oferta de forţă de muncă vine
în mare parte de la personele cu calificări joase sau medii,
preponderent din construcţii, dar cererea de forţă de muncă este
mai mare în aria calificărilor înalte din industriile exportatoare.
Această nepotrivire nu va fi eliminată pe termen scurt. Paradoxal,
în perioada boom-ului, numărul de ajutoare sociale şi a celor care
le primesc a crescut, tot mai mulţi devenind dezinteresaţi de
căutarea unui loc de muncă. Apoi, criza a făcut necesară extinderea
perioadei de acordare a ajutorului de şomaj, slăbind stimulentul de
a găsi mai repede un job. Iar perioadele lungi de neocupare reduc
calitatea capitalului uman şi şansa de a mai fi ocupat.
A treia cauză pentru reducerea lentă a ratei şomajului în răspuns
la reluarea creşterii economice o constituie normele1 (valori
morale, preconcepţii) pe care firmele le au în ceea ce priveşte
ocuparea forţei de muncă. Datorită normelor, există persoane cu
munci auxiliare angajate în exces faţă de numărul cerut de
tehnologie. Acestea sunt rezerve de eficienţă ale firmelor.
Firmele au stabilit normele pe faza ascendentă a ciclului de
afaceri, înainte de criză, când încrederea creştea şi cererea
agregată era suficient de mare pentru ca rata şomajului să scadă
sub un nivel relevant. Dată fiind producţia, în prezenţa normelor
rata şomajului a fost relativ mică deoarece exista personal în
exces. În lipsa normelor nu ar fi existat personal în exces şi rata
şomajului ar fi fost mai mare. Normele au fost înlăturate în timpul
crizei, când cererea agregată a scăzut suficient pentru ca rata
şomajului să crească peste nivelul relevant.
Dată fiind productivitatea muncii, atât timp cât rata şomajului
rămâne mai mare ca nivelul relevant, creşterea cererii va produce
scăderi relativ mici ale neocupării şi ale ratei şomajului.
Scăderile mai mari vor apărea abia atunci când cererea va atinge
din nou nivelul care va face ca rata şomajului să fie mai mică
decât nivelul relevant. Nu avem încă date pentru România, dar
ipoteza noastră privind normele şi rezervele de eficienţă pare să
fie validată de economia SUA. Acolo, scăderea cererii agregate în
2008 a fost însoţită de o creştere relativ rapidă a ratei
şomajului, iar creşterea economică în ultimele patru trimestre nu
a fost acompaniată de scăderea ratei şomajului.
Cum arată experienţa mondială privind ocuparea post-crize majore?
În articolul lor din Financial Times din 31 august, Carmen şi
Vincent Reinhart au arătat că neocuparea nu scade la nivelul de
dinainte de criză pentru cel puţin un deceniu2. Ei au ajuns la
această concluzie după ce au studiat criza din 1929-'33, alte 15
crize importante apărute după cel de-al Doilea Război Mondial şi
şocul petrolului din anii 1973-'74.
Această evoluţie şi cauzele enumerate readuc în discuţie măsurile
ce ar trebui luate pentru a reduce rata şomajului. Când economia
funcţionează sub potenţial, stimularea cererii pare să fie o
soluţie. Totuşi, în cazul României, din moment ce stimulii fiscali
nu pot fi utilizaţi fără a genera problema datoriilor, pentru o
bună perioadă guvernul nu va putea contribui la întărirea cererii
agregate. Stimuli rămân în aria monetară, dar şi aici
posibilităţile sunt limitate.
Dar chiar dacă stimulii ar fi disponibili şi ar putea fi folosiţi,
contribuţia lor ar fi limitată comparativ cu perioada precriză.
Atât apariţia unor noi probleme structurale ale pieţei muncii, cât
şi eliminarea normelor de către firme au determinat creşterea ratei
naturale a şomajului, astfel limitând spaţiul pentru stimularea
neinflaţionistă a cererii agregate. Cu spaţiul restrâns, stimulii
ar ajuta cererea agregată, dar ar rămâne insuficienţi în raport cu
obiectivul readucerii ratei şomajului la nivelul pre-criză. De
asemenea, dacă rata naturală a şomajului a crescut peste nivelul
relevant pentru norme, firmele au nevoie de un nou nivel relevant
înainte de a adopta norme şi a angaja personal în exces. Reluarea
fazei ascendente a ciclului de afaceri va avea un efect scăzut
asupra ocupării atât pe ruta stimulilor, cât şi pe cea a
normelor.
Datorită nivelului mic al economisirii interne, creşterea economică
rămâne dependentă de reluarea intrărilor de capitaluri, iar acestea
din urmă depind de coerenţa politicilor. Dar cu o rată naturală a
şomajului crescută, doar o cantitate relativ redusă de capitaluri
poate fi absorbită fără a produce dezechilibre nesustenabile.
Astfel, economia a devenit mai vulnerabilă în faţa intrărilor de
capital. Aceasta pune într-o lumină specială importanţa măsurilor
specifice de flexibilizare a pieţei muncii şi de creştere a
ocupării.
Mai întâi trebuie creată o listă cu toate măsurile care ar putea
rigidiza şi mai rău piaţa muncii şi care nu trebuie aplicate. Apoi
trebuie eliminate reglementările care reduc eficienţa pieţei
muncii, inclusiv cele care stimulează amânarea căutării de slujbe
şi creşterea numărului de asistaţi social. Este important să se
permită concedierea din motive de eficienţă. Astfel s-ar obţine
simetrie în procesul de absorbţie şi cel de eliberare de forţă de
muncă şi s-ar reduce reticenţa patronatului referitoare la noile
angajări. Nu în ultimul rând, trebuie intensificate politicile de
stimulare a recalificărilor.
Riscul ca aceste măsuri să nu fie adoptate la timp este mare. Deşi
au efecte benefice pe termen mediu-lung, multe dintre măsuri ar
putea scădea ocuparea pe termen scurt, putând duce la amânarea
adoptării lor. Cu cât măsurile sunt amânate mai mult, cu atât scad
şansele adoptării lor înainte de alegerile din 2012. În schimb, în
anul alegerilor vor creşte cheltuielile publice în încercarea
iluzorie de a reduce rata şomajului. Dacă riscul se materializează,
atunci şi şomajul, şi datoria publică vor creşte.
Lucian Croitoru este consilier al guvernatorului
BNR
1 O prezentare in extenso a ipotezei şi a implicaţiilor ei sunt
prezentate în Lucian Croitoru, "Trei rate ale şomajului relevante
pentru politica monetară", în Caiete de Studii nr. 27, august 2010,
www.bnr.ro/Caiete-de-studii-484.aspx.
2 Carmen Reinhart and Vincent Reinhart, "Beware those who think the
worst is past", Financial Times, Tuesday, August 31 2010.