Ce fac petroliştii când vânzările de carburanţi continuă să scadă? Se concentrează pe non-oil
Confruntate cu accentuarea scăderii vânzărilor de carburanţi, mai ales în contextul măsurilor de austeritate luate de Guvern, marile companii petroliere active local spun că au început să se concentreze pe partea de servicii non-oil (servicii care nu au legătură cu benzina şi motorina - n. red.).
DeŞi până acum petroliştii au fost protejaţi de scăderile de
volume prin creşterile de preţuri la pompă, a doua jumătate a
anului se anunţă mai dificilă decât prima din cauza tăierii
salariilor bugetarilor, a majorării TVA-ului, dar şi a
concedierilor din sectorul public. Astfel, atragerea clienţilor în
benzinării prin alte produse în afara carburanţilor reprezintă o
strategie pe care firmele de profil spun că se vor concentra.
Petrom, cea mai mare companie locală şi principalul jucător din
piaţa petrolieră, spune că va introduce în perioada următoare
servicii precum plata utilităţilor pentru a-i aduce pe clienţi în
staţiile de alimentare.
Plata facturii în benzinărie
"Strategia noastră se va concentra pe introducerea de noi servicii
non-oil (transfer de bani, plata la utilităţi etc), noi campanii
promoţionale pentru a atrage consumatorii precum şi pentru
adaptarea portofoliului de produse la condiţiile pieţei", spun
reprezentanţii singurului producător local de petrol şi
gaze.
Petrom nu este singurul care încearcă să stopeze scăderea
vânzărilor de carburanţi prin aceste metode.
Rompetrol, al doilea mare jucător din piaţă, grup controlat de
compania kazahă de stat KazMunaiGaz, a lansat în benzinăriile
situate pe autostradă promoţii de marketing care au cuprins chiar
şi animatoare şi muzică pentru a-i atrage pe clienţi în
benzinării.
Reprezentanţii companiei nu au precizat care a fost impactul
acestei campanii lansate pe perioada verii.
"În România, ca urmare a măsurilor guvernamentale pentru creşterea
eficienţei, este de aşteptat o accentuare a contracţiei consumului
atât în sectorul public, cât şi în cel privat. Astfel, evoluţia
pieţei de combustibili este de aşteptat să rămână dificilă,
reflectând dezvoltarea economică din România. Pentru acest an,
estimăm o scădere a consumului de carburanţi pe segmentul de
retail (benzinării) de circa 10%", mai spun reprezentanţii
Petrom.
Potrivit unor declaraţii recente ale acestora, în primele şase luni
vânzările de carburanţi pe sgmentul de retail au scăzut cu 6% în
volum, procentul fiind de două ori mai mare faţă de cel înregistrat
de piaţa de profil în tot anul 2009.
Deşi la sfârşitul anului 2009 majoritatea petroliştilor vedeau o
redresare a condiţiilor de piaţă în a doua jumătate a acestui an,
măsurile de austeritate luate de guvern, printre care se numără
reducerea salariilor cu 25% în sectorul bugetar sau concedierile,
au anulat aceste estimări.
Carburanţi mai scumpi
În ciuda acestor condiţii, Petrom a raportat în primele şase luni
ale anului un profit net de 1,5 mld. lei (366,8 mil. euro), de
peste patru ori mai mare comparativ cu perioada similară din 2009,
chiar dacă a vândut mai puţin şi a extras şi mai puţine
hidrocarburi.
Principalii factori care explică aceste rezultate sunt creşterea
preţului la petrol, scumpirea carburanţilor, dar şi tăierile de
costuri. Vânzările Petrom au ajuns la 8,3 mld. lei (peste 2 mld.
euro), cu 14% mai mult comparativ cu primul semestru al anului
trecut.
În ceea ce priveşte rezultatele Rompetrol, compania a vândut pe
segmentul de retail cu 4% mai puţini carburanţi, dar afacerile au
fost susţinute de creşterea cotaţiilor internaţionale la benzină
şi motorină care ulterior s-au reflectat în preţurile plătite de
consumatori la pompă. Astfel, afacerile segmentului de
distribuţie din Rompetrol au crescut cu 24% în primele şase luni
ale anului faţă de perioada similară a anului trecut, până la 763
mil. euro.