Cramele şi vinul la pahar din restaurante, pariurile Murfatlar pentru relansarea vânzărilor
Producătorul de vin Murfatlar, unul dintre principalii jucători din industrie, estimează că în următorii doi ani vânzările prin intermediul cramelor proprii vor ajunge la peste 14 mil. euro, adică la mai bine de jumătate din cifra de afaceri din prezent.
Producătorul este primul din industria vinului care anunţă
planuri de extindere agresivă în retail, în condiţiile în care
şi-a propus să ajungă la câteva sute de crame în doi - trei ani,
ceea ce îi va asigura o acoperire naţională.
"Cramele vor fi în toată ţara. Primele trei sunt în Bucureşti,
iar a patra în Brăila. Vânzările pot fi duble de la o locaţie la
alta în funcţie de locul unde sunt poziţionate. Obiectivul nostru
este ca într-un an şi jumătate - doi să ajungă la peste 50% din
cifra de afaceri pe care o avem acum", a spus Daniel Negrescu,
brand manager al Murfatlar într-un interviu acordat ZF.
Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri de 119,76 mil. lei
(28,3 mil. euro), iar în 2010 a fost bugetat un nivel de 136 mil.
lei (32 mil. euro).
Retailul specializat de vin este extrem de slab dezvoltat,
principalele magazine fiind Vinexpert, dar acestea se poziţionează
pe segmentul ridicat de preţ. Anul trecut însă, antreprenorul
Tiberiu Duma a deschis reţeaua Patria Vinum cu care atacă
segmentul scăzut şi mediu de preţ.
Oportunităţi generate de schimbarea obiceiurilor de
consum
Cramele, principalul proiect al companiei din acest an, sunt
dezvoltate sub forma unor parteneriate cu investitori locali, "un
fel de franciză", în care Murfatlar vine cu brandul, know-how-ul,
produsele investiţia de marketing, politica comercială, iar
partenerul cu spaţiul, care poate să fie închiriat sau în
proprietate, şi amenajarea. Deschiderea unei crame se ridică la
10-15.000 de euro, iar recuperarea investiţiei se poate face între
patru şi şapte luni, potrivit estimărilor lui Negrescu. Brandul
sub care opera unităţile este "Crama Murfatlar".
"Businessul a fost gândit ca unul de familie între noi şi
investitori din care aceştia să-şi câştige existenţa.Vor fi
probabil sute de investitori care vor lucra în aceste crame", a
adăugat Negrescu.
În retailul generalist, printr-un sistem de franciză se extinde şi
Mic.ro, retailer creat de miliardarul Dinu Patriciu la circa trei
ani după retragerea din Rompetrol, care în prezent operează 100
de chioşcuri în format modern. Mercadia, compania care operează
magazinele Mic.Ro, susţine singură investiţiile în expansiunea
reţelei, însă condiţionează intrarea în sistem a posibililor
parteneri - francizaţi de constituirea unei garanţii bancare de
7.000 de euro.
Compania Murfatlar este controlată indirect de familia
Dobronăuţeanu, George Ivănescu şi Cătălin Bucura.
Proiectul Crama Murfatlar a demarat în urmă cu câteva săptămâni,
primele unităţi fiind inaugurate în Bucureşti, în zonele Sălăjan,
Dristor şi Piaţa Moghioroş, iar în ţară la Brăila. Suprafaţa
magazinelor este între 35 şi 60 de metri pătraţi, însă compania
şi-a propus ca standardul să fie de 50 mp.
Negrescu a explicat că portofoliul cramelor este structurat în
cinci categorii, patru de vin vrac şi una de vin îmbuteliat. În
categoria vinurilor vrac intră vinul de masă (cu un preţ de 5,5-6
lei pe litru), cupajele (6-8 lei pe litru), soiurile cramei (10-12
lei pe litru) şi vinul premium (15-16 lei pe litru). Vinurile
îmbuteliate sunt brandurile Murfatlar.
Din punctul de vedere al producătorului, unul dintre avantajele
acestor crame este faptul că astfel intră în contact cu
consumatorul, ceea ce până acum nu se întâmpla având în vedere
că nu erau prezenţi direct în retail.
Întrebat de ce a decis să atace nişa cramelor, Negrescu a spus că
"încă de anul trecut s-au ivit nişte oportunităţi în piaţă ca
urmare a modificării obiceiurilor de consum pe perioada
crizei, oportunităţi pe care încercăm să le speculăm".
Compania se concentrează pe locaţiile de proximitate.
"Nu cred că vom merge în malluri. Poate doar pentru imagine.
Mallurile nu sunt în targetul nostru. Targetul nostru sunt
locaţiile foarte aproape de consumatori, în care ei circulă
foarte des, cum sunt pieţele sau galeriile comerciale."
Până acum vânzările celor patru crame deschise au fost peste
estimări. Brand managerul Murfatlar a spus că nivelul bugetat
pentru o săptămână a fost atins în primele două zile, când s-au
comercializat "câteva mii de litri".
În prezent, vânzările prin marile reţele de magazine aduc 40-50%
din businessul Murfatlar, restul fiind reprezentat de HoReCa
(hoteluri, restaurante) şi magazinele generaliste de
proximitate.
Separat de lansarea cramelor propii, Murfatlar mizează şi pe
HoReCa, pe ceea ce se numeşte "vinul casei" sau "ce vinde
horecarul la pahar".
"Avem câteva sute de locaţii unde am instalat dozatoare de vin
pentru vânzare la pahar. Preţul este în jur de 10-12 lei pe
carafa de un litru şi este un segment unde consumul se menţine. În
plus există marele avantaj de a consuma cât vrei sau câţi bani ai.
Nu trebuie să-ţi iei o sticlă", a punctat Negrescu.
Un an cu o recoltă în limite
normale
Companiile din industria vinului se pregătesc să intre în cea mai
bună perioadă din an, septembrie-decembrie, care aduce în jur de
jumătate din vânzări. Această perioadă vine după o recoltă pe care
Negrescu o caracterizează ca fiind "în limite normale".
"Obiectivul Murfatlar este ca această iarnă să fie mai bună decât
cea trecută. Va fi o iarnă foarte grea, dar sper să avem o
menţinere de consum", a spus brand managerul companiei.
Majorarea TVA, care se aplică de la 1 iulie, nu s-a simţit decât
foarte puţin, însă Negrescu estimează că abia în această jumătate
de an impactul va fi mai puternic.
"Consumul de vin este în trendul tuturor pieţelor. Estimez
scăderea la 5% (în valoare - n. red.) de la începutul anului până
acum, dar sper să recuperăm din această scădere pe sfârşit de an",
a adăugat el.
Migraţia consumatorilor spre segmentele scăzute de preţ, extrem
de vizibilă anul trecut, s-a temperat în 2010. Pe piaţa de vin de
circa 400 mil. euro, Murfatlar concurează cu Vincon, Jidvei,
Halewood, Cotnari, Tohani, Recaş.