Opinie Adrian Vasilescu: Criza de nervi şi criza economică
Deseori, în momente dificile, poporul român a vibrat la
răsunetul deşteptării şi a întors de partea lui roata vremii. De ce
să n-o facă şi acum, când trecem printr-o grea recesiune? Fiindcă
şi acum, ca şi în alte împrejurări grele ale istoriei României, e
nevoie de acţiune concentrată, la nivelul întregii noastre
societăţi, pentru ieşirea din recesiune şi, apoi, pentru încheierea
conturilor cu actuala criză. Numai că muntele nu poate fi urcat la
întâmplare. Avem nevoie de repere şi de semne la fiecare
intersecţie, care să ne arate drumul cel bun.
Trasarea reperelor nu poate fi făcută însă numai cu privirea
îndreptată spre viitor, ca să vedem unde şi când ar trebui să
ajungem, cum se subliniază deseori în dezbaterea publică. Este
inevitabil să privim şi înapoi, să analizăm cu obiectivitate ce ni
s-a întâmplat, cum ne-am trezit noi în vâltoare.
Criza a pătruns în România pe mai multe căi. Şi a pătruns încetul
cu încetul, începând încă din 2007.
Un traseu a fost cel informaţional. Veştile rele venite din
America, apoi din vestul Europei au dat naştere, şi la noi, unor
opinii potrivit cărora vom suporta o criză ca în anii l929-1933. Şi
iată cum, înainte de a da piept cu criza economică, am trecut
printr-o criză de nervi.
Un alt traseu a fost cel inflaţionist. Scumpirile din Vest, din
vara lui 2007, au molipsit şi preţurile noastre. Şi am văzut cum,
treptat, consolidarea dezinflaţiei începea să piardă teren.
Apoi am văzut cum începe "să fie animat" traseul cursului de
schimb. S-a întors roata leului, de la o apreciere excesivă, până
în iunie 2007, către deprecieri ce îngrijorau cu deosebire acea
parte a populaţiei care se împrumutase în valută.
Din vara lui 2008, influenţele au venit pe canalul financiar.
Valurile de valută, cu care ne obişnuiserăm în anii trecuţi, se
împuţinau. Băncile pierdeau simţitor din interesul pentru
extinderea creditării; şocul l-au primit întâi companiile, apoi
populaţia.
Traseul comercial nu avea cum să fie ocolit de turbulenţe. Am văzut
cum îşi face loc reducerea drastică a exporturilor româneşti, ca
urmare a reducerii cererilor din Vest.
Recesiunea, anunţată deja de contracţia economică din ultimul
trimestru al anului 2008, şi-a arătat adevăratele dimensiuni de-a
lungul întregului an 2009. Şi a continuat în primul, apoi în al
doilea trimestru din acest an. Datele statistice, dacă sunt citite
corect, ne arată că n-am ieşit încă nici din criză şi nici din
recesiune. Şi, făcând calcule simple, vedem că nici în următoarele
două trimestre nu vom ieşi din criză şi din recesiune.
Ţara visează, totuşi, la ieşirea din recesiune. La creştere cu
semnul plus. Numai că la o astfel de valoare adăugată nu avem cum
să ajungem fără garanţia că vom putea obţine un PIB sănătos. Iată
deci un reper: PIB sănătos. Şi altele?
În 2010, nu cred că România are condiţii pentru a începe reformele
structurale de care avem nevoie. Consider că, deocamdată, suntem
nevoiţi să punem accentul pe ajustări structurale. Absolut
necesare.
Problema noastră, acum, este nevoia de un climat economic sănătos,
întemeiat pe grija pentru lucrul bine făcut. Un astfel de climat va
putea să fie consolidat numai şi numai dacă vor fi trasate câteva
linii de forţă, ca repere ale ieşirii din dificultăţile actuale:
întărirea disciplinei financiare, dezvoltarea educaţiei pentru
munca performantă, preocuparea pentru activarea elitelor economice.
Iată datele tabloului. Paradigma vremii.
Populaţia României, înainte de criză, dobândise o teribilă poftă de
consum, întreţinută în bună măsură de bănci, fără să aibă în
contrapartidă şi o teribilă poftă de muncă performantă. A venit
însă criza şi a domolit pofta de consum. Decalajul dramatic din
anii 2004-2008, între puterea de cumpărare a populaţiei, în
creştere explozivă, şi posibilităţile economiei româneşti de a
acoperi piaţa cu bunuri de larg consum, se restrânge acum fără
încetare. Dar nu în sensul dorit, acela al unor plusuri de ofertă,
ci într-unul nefericit, exprimat de scăderea cererii de consum.
Faptul că a scăzut consumul nu ne încălzeşte deloc. Mai ales că
rămâne nerezolvată o altă problemă: pofta de muncă. Am în vedere,
desigur, nu munca în doru' lelii, cum se mai obişnuieşte pe la noi,
ci munca producătoare de valori competitive.
Fără îndoială că ne trebuie mai mult PIB. Dar un PIB performant, cu
o structură nouă, cu valori adăugate care să exprime
competitivitate, profit, orientare spre piaţă. Altfel, degeaba va
fi reluată creşterea economică. Dacă, acum, la efortul de ieşire
din criză nu va adera întreaga economie, chiar întreaga societate,
promovând concurenţa şi, în primul rând, disciplina financiară,
scopul fiind însănătoşirea economiei şi a bugetului, se vor înmulţi
şi mai mult durerile noastre de cap. Nivelul de trai al populaţiei
nu va mai urca. Iar vinovatul nu va fi criza globală.