Orice job nou apărut la multinaţionale este vânat de sute de candidaţi

Autori: Cristina Stoian , Adelina Mihai 07.09.2010

Tensiunea de pe piaţa muncii este la maxim; Directorii de HR ai firmelor care mai angajează sunt inundaţi de CV-uri; H&M a primit 100 de aplicaţii pentru fiecare post încă din prima zi, după ce a anunţat că angajează şase manageri.



Noile magazine pe care le va deschide retailerul Hennes & Mauritz (H&M) în Bucureşti au incitat sute de absolvenţi de facultate să aplice pentru poziţiile deschise de gigantul suedez încă în prima zi de la anunţarea lor. Firma caută personal pe poziţii de middle-management pentru primele şase magazine, care urmează să fie deschise în luna martie a anului viitor.
Situaţia de pe piaţa muncii este din ce în ce mai dură, orice job anunţat fiind vânat de zeci şi sute de absolvenţi în doar câteva ore.

Majoritatea slujbelor nou-create sunt în IT, software sau centre de servicii. Numărul mare de aplicaţii este favorizat şi de posibilitatea de a le trimite online, automat, astfel încât pentru directorii de HR devine din ce mai dificilă procesarea CV-urilor. În aceste condiţii, mulţi revin la căutarea de persoane prin recomandări.
Pe site-ul de specialitate BestJobs au fost postate luni şi marţi peste 850 de CV-uri pentru poziţiile de la H&M, cele mai accesate posturi fiind pentru condu­cerea maga­zi­nelor (140 de aplicaţii), depar­tament manager (138 de aplicaţii) sau pentru depar­tamentul de mer­chandising (promovarea şi sus­ţinerea activi­tăţii comer­ciale la punctul de vân­zare, în scopul opti­mizării vânză­rilor), unde apar 131 de CV-uri.

"Primim câte 60- 70 de CV-uri pentru fiecare po­zi­ţie deschisă, iar numărul aplicaţiilor a crescut semni­ficativ faţă de anii anteriori", susţine Delia Blăjan, direc-torul de resurse umane al Adobe România, care are în prezent 30 de poziţii deschise pentru poziţii de dezvol­tatori de software sau admi­nistratori de baze de date.
În cazul complexului de hoteluri Caro din Capitală, care caută un di­rector general şi un director de vânzări, reprezentanţii companiei au primit şi câte 600 de aplicaţii.
În condiţiile în care hipermarketurile, vedetele retailului modern din ultimii 3-4 ani, nu se mai dezvoltă în acest an pentru că îşi văd vânzările în scădere, doar Inditex (proprietarul Zara), Decathlon şi discounterii Daichmann sau Takko mai angajează, extinderea lor bazându-se pe forţa brandurilor sau noutatea ofertei.
În luna iunie, în documentele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) apăreau 42.000 de şomeri cu studii superioare. Ei primesc ajutor de şomaj de 300 de lei.
Unii dintre cei mai urmăriţi angajatori sunt în această perioadă centrele de out­sour­cing ale com­pa­niilor HP, Genpact, Sam­sung, ING sau Wipro. Şi nemţii de la LIDL& Schwarz, care au pregătite 25 de terenuri pentru ri­dicarea primelor magazine din România, au început deja recrutările pentru poziţiile de management prin intermediul site-urilor şi firmelor de recrutare, urmând să trimită 100 de tineri români la training în Germania şi Croaţia, pentru a-i pune şefi la noile magazine. Majoritatea jucătorilor de pe piaţa de recrutare- fie că fac recrutări pentru poziţii de entry level, specialist, middle management sau chiar top management- au suferit un declin de până la 70% al afacerilor odată ce companiile şi-au îngheţat bugetele de recrutare încă de anul trecut. Cei care încă mai angajează executivi apelează şi la modalităţi ieftine de recrutare, cum ar fi reţeaua de socializare de business LinkedIn.

Americanii de la Cargill, cu activităţi în domeniul producţiei de uleiuri, au postat recent un anunţ de angajare pentru poziţia de director general al fabricii de la Podari (judeţul Dolj) pe LinkedIn, iar giganţii de la Microsoft au folosit aceeaşi metodă pentru recrutarea de candidaţi pentru poziţiile de procurement manager şi partner skills dev manager. Şi producătorul ciocolatei Heidi a postat pe LinkedIn un anunţ de angajare pentru poziţia de director financiar pentru fabrica din comuna Pantelimon. La nivel de entry-level, cele mai multe noi recrutări au fost anunţate de furnizorul de servicii de business şi soluţii tehnologice Genpact România, care va face între 500 şi 1.000 de noi angajări până la finele anului şi care primeşte câte 300 de candidaţi pentru fiecare poziţie deschisă.
De asemenea, producătorul de PC-uri Hewlett-Packard va face 600 de noi recrutări pentru centrele de servicii din România. Alte companii care mai fac angajări anul acesta sunt Wipro, ING, Samsung, Emer­son, Endava, Celestica sau Amazon.