România are doar 33 dintre cele mai mari 500 de companii din regiunea Europei Centrale şi de Est
![](http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/781/10385/7156289/3/9main.jpg?width=320)
Piaţa locală a dat doar 33 de companii în topul celor mai mari 500 de jucători din economia Europei Centrale şi de Est, arată un studiu realizat în funcţie de cifra de afaceri de auditorul din "Big 4" Deloitte. Deşi România este a treia mare piaţă din regiune după numărul de locuitori, fiind devansată doar de Polonia şi Ucraina, numărul de companii intrate în top (33) plasează piaţa locală pe locul 5, după Polonia, Cehia, Ungaria şi Ucraina. Mai mult decât atât capitalul românesc este şi mai slab reprezentat, doar una dintre cele 33 de companii din România, respectiv RCS&RDS, aflându-se în topul întocmit de Deloitte, care mai include 5 companii deţinute de stat şi 27 controlate de investitori străini. În topul 50 al giganţilor din regiune apar doar două companii înregistrate în România, Petrom şi Dacia.
România stă însă mai bine în clasamentul băncilor şi al
producătorilor, cu câte un reprezentant în Top 10 din aceste
domenii. Astfel, Deloitte plasează BCR pe locul 9 între cele mai
mari zece bănci din cele 15 pieţe analizate, banca românească având
active de 16 miliarde de euro la nivelul lui 2009, adică 42% din
activele liderului - PKO Bank din Polonia. Tot pe locul 9 este şi
Dacia în clasamentul producătorilor dominat de companii din
industria auto precum Skoda din Cehia sau Fiat (Polonia).
Dacia, companie din grupul francez Renault, a avut anul trecut
vânzări de 2,1 miliarde de euro, ceea ce reprezintă mai puţin de o
treime din afacerile producătorului Skoda sau jumătate din
veniturile înregistrate de fabrica Audi din Ungaria.
La rândul său, producătorul de energie Petrom, deţinut de
austriecii de la OMV, figurează şi într-un clasament al celor mai
mari companii listate la bursă în funcţie de valoarea lor de piaţă,
cu o capitalizare de 4,17 miliarde de euro la finele lui iulie,
faţă de 3,33 mld. euro în 2009.
Cea mai importantă intrare nouă a unei companii locale în
clasamentul regiunii este fabrica Nokia de la Jucu (lângă Cluj),
singura companie mare din România care a reuşit să-şi crească
exponenţial afacerile
într-un an în care economia s-a contractat cu 7%. După trei ani de
la demararea producţiei de telefoane mobile, unitatea a ajuns
recent pe locul al doilea în topul exportatorilor din România, după
Dacia. De altfel, cele două companii au avut o contribuţie
importantă în redresarea exporturilor României în acest an.
În comparaţie cu România, Ungaria are de două ori mai multe
companii printre cei 500 de giganţi ai regiunii, deşi este o piaţă
cu un număr de locuitori de două ori mai mic şi cu un PIB de 90 de
miliarde de euro. La rândul său, Cehia - o ţară cu circa 10
milioane de locuitori - are 73 de companii în acest clasament, mai
arată studiul Deloitte. Economiile cel mai slab reprezentate în
acest clasament sunt Macedonia şi Bosnia şi Herţegovina, cu câte o
singură companie în Top 500 regional. Şi ţările baltice sunt slab
reprezentate, având în total doar 18 firme în clasament.
În total, retailerii, companiile de transport şi giganţii din
energie deţin mai mult de 60% din cele 500 de poziţii din topul
Deloitte.
41 din cele 180 de companii poloneze din Top 500 jucători regionali
sunt controlate de stat. De altfel, Polonia a mizat pe privatizări
în ultima perioadă pentru a trece mai uşor prin criza economică
globală. În Ucraina, 8 din cele 39 de companii prezente în topul
Deloitte sunt controlate de stat, iar alte 19 firme au ca acţionar
majoritar fie grupuri locale, fie regionale.
România, ca şi Bulgaria, Cehia şi Ungaria, se
plasează în prima jumătate a topului datorită investiţiilor
străine atrase din vestul Europei sau din alte regiuni ale lumii
în afara CEE.
Motorul Dacia, turat la maxim în
2009
Dacia, cel mai mare constructor auto local a fost anul trecut şi
una dintre cele mai mari zece companii cu activităţi de producţie
din Europa Centrală şi de Est, dar şi una dintre puţinele firme
gigant din regiune care a reuşit să se menţină pe creştere (2,4%)
într-un context economic extrem de nefavorabil. Şi în acest an,
deşi majoritatea constructorilor europeni se repliază reducând
producţia pe fondul încheierii programelor de tip "Rabla" din
Europa de Vest, Dacia înregistrează în continuare o creştere a
producţiei de peste 20%. Pe fondul intrării în producţie a SUV-ului
Duster, până la finele anului constructorul autohton va produce în
total 330.000 de autovehicule, dintre care mai mult de 300.000 vor
reprezenta exporturile. În prezent cadenţa de producţie a Dacia
este de aproximativ 1.400 de unităţi pe zi, cel mai ridicat nivel
atins vreodată pe platforma de la Mioveni. Exporturile Dacia vor
depăşi anul viitor pragul de 3 miliarde de euro, potrivit
estimărilor ZF, în condiţiile în care numai cele ale Duster vor
ajunge la 1,5 mld. euro, echivalentul a 120.000 de SUV-uri. În 2009
exporturile Dacia au atins un nivel de 2,1 mld. euro, 270.000 de
autovehicule şi 223.000 de colecţii CKD către uzinele din Rusia,
Brazilia şi Maroc. Pentru cel de-al doilea an consecutiv România nu
mai este principala piaţă pentru Dacia, pe primul loc fiind anul
trecut Germania, iar în primul semestru al acestui an Franţa. La
uzina de lângă Piteşti producţia Duster a crescut de la 260 de
unităţi pe zi în aprilie, cu o lună înaintea lansării oficiale, la
peste 450 în prezent. Ulterior, din 2011 producţia SUV-ului va
accelera de la 20 de unităţi
pe oră la începutul verii la peste 35 la începutul anului
viitor.