Noua strategie a RBS Bank: Ne reîntoarcem la corporate

Autor: Liviu Chiru 09.09.2010

RBS România, filiala locală a grupului Royal Bank of Scotland, naţionalizat anul trecut de guvernul britanic pe fondul pierderilor masive, se va orienta din nou cu precădere spre zona serviciilor pentru clienţii corporate, în timp ce ponderea operaţiunilor de retail va fi redusă, spune Johan Gabriels, care a preluat la sfârşitul anului trecut conducerea operaţiunilor.
Grupul britanic a intrat pe piaţa românească în 2008, preluând în urma unei tranzacţii internaţionale filiala olandezilor de la ABN Amro, înfiinţată încă din 1995, care îşi construise o poziţie foarte puternică pe segmentul de corporate.
"Vom creşte bilanţul pe partea de corporate. Avem deal-uri în lucru, care vor începe să se concretizeze în perioada următoare. Semestrul al doilea va fi mai bun decât prima jumătate a anului", a spus Gabriels la un eveniment organizat cu ocazia a 15 ani de prezenţă a băncii pe piaţa locală.
Belgianul Gabriels a fost adus la conducerea operaţiunilor RBS România în toamna trecută, după ce grupul RBS a renunţat la planurile de vânzare a filialei locale, în lipsa unor cumpărători care să ofere un preţ acceptabil. El spune acum că rolul său este să implementeze o nouă strategie de creştere pe mai mulţi ani, care să urce valoarea băncii cu 30%.
Gabriels admite însă că până în decembrie nu va reuşi să recupereze scăderea bilanţului din primele şase luni, activele fiind în iunie cu 15% sub nivelul din vara anului trecut. RBS România a transferat către grup credite de 250 de milioane de euro. Astfel, banca mai are în portofoliul local credite de 500 de milioane de euro pe zona corporate şi de 600 de milioane de euro pe retail. Grupul RBS raportase la Londra o expunere pe credite în România de 832 de milioane de euro în zona corporate şi 544 de milioane de euro pe retail pentru sfârşitul lunii iunie. "Vom reduce portofoliul de credite de consum. Nu mai vreau astfel de credite", spune Gabriels. Practic, produsele de retail vor fi oferite doar "la pachet" cu soluţiile de finanţare pentru companii, respectiv banca va încerca să atragă managerii în segmentul serviciilor VIP, iar pentru angajaţi va veni cu conturi de salarii şi credite. Vânzările directe de credite către clientelă vor fi limitate, iar finanţările vor fi oferite aproape exclusiv cu garanţii imobiliare. Într-un interviu acordat ZF la începutul mandatului, Gabriels spunea că intenţionează să schimbe modelul de distribuţie pe retail, renunţând la forţa mobilă de vânzări (utilizată de la lansarea operaţiunilor de retail în 2004), pentru a se concentra pe servicii tranzacţionale, oferite pe baza plaformei de internet banking. Banca operează însă o reţea de sucursală restrânsă, de 31 de unităţi, dintre care trei sunt dedicate clienţilor VIP. Până la sfârşitul anului banca îşi va reloca sediul central, urmând să plece din Piaţa Montreal din Capitală într-o clădire nou construită pe bulevardul Barbu Văcărescu.

Întreaga finanţare este asigurată local
Gabriels spune că banca şi-a majorat baza de depozite, întrucât se pregăteşte pentru o creştere pe creditare, iar politica este de a-şi asigura finanţarea independent de grup. "Banking-ul a redevenit foarte simplu. Luăm fonduri cu 3% pe an (la euro - n. red.) şi îi dăm mai departe", spune Gabriels. El afirmă că grupul ar fi însă gata oricând să vină cu finanţări dacă "apare mâine un deal bun de 500 de milioane de euro". Totuşi, dependenţa de finanţarea locală pune RBS în poziţia de a evita creditele pe termen lung, mergând către companii cu finanţări pe cel mult 5 ani, pentru a nu avea un risc prea mare din cauza dezechilibrării pe maturităţi între depozitele atrase şi împrumuturile acordate.

Companiile de stat sunt greu de finanţat prin credite
Companiile de stat, care au cereri pentru finanţări de volume importante şi pe termen lung, ar trebui să ia în considerare şi alternativa împrumuturilor prin obligaţiuni, nu doar prin credite bancare, care sunt dificil de structurat într-o astfel de perioadă, spune Adina Enescu, director pentru instituţii financiare şi sectorul public al RBS Bank. "Ne-am dori ca multe dintre companiile de stat să se gândească la a accesa piaţa bondurilor în locul finanţărilor bancare", spune Enescu. Ea afirmă că în prezent se "lucrează" în piaţă la mai multe proiecte de acest tip, însă finalizarea lor este îngreunată de ezitările clienţilor. În funcţie de profilul companiei, costul finanţării prin vânzările de obligaţiuni poate deveni "foarte bun", apreciază Enescu.