Piaţa farmaceutică a stabilit recordul trimestrial de creştere al ultimilor patru ani: plus 35% în trimestrul II

Autor: Adriana Rosoga 09.09.2010

PiaŢa farmaceutic locală a crescut cu 26% în primele şase luni ale acestui an, până la peste 4,8 mld. lei (1,15 mld. euro), susţinută de evoluţia din al doilea trimestru, conform unei estimări a ZF, pe baza datelor furni­zate de către compania de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.
În condiţiile în care majoritatea sec­toarelor din economie au continuat să scadă în prima parte a anului, piaţa far­ma este una dintre puţinele care a con­tinuat tendinţa de creştere din 2009, alături de clinici private sau energie.
În trimestrul doi al acestui an piaţa a avansat cu 35% faţă de aceeaşi perioadă din 2009, la 2,5 mld. lei (610 mil. euro), potrivit datelor Cegedim, cea mai bună evoluţie înregistrată în ultimii pentru ani. De la 1 aprilie pre­ţul medicamentelor a crescut în con­di­ţiile în care Ministerul Sănătăţii a decis ac­tualizarea cursu­lui de schimb, ast­fel că era aştep­tat un avans puternic al pie­ţei. Pe de altă par­te, încă de anul tre­cut industria a fost marcată de fap­tul că produ­că­torii şi-au pro­mo­vat mult mai pu­ter­nic portofoliile de produse scumpe.
În urma rezultatelor din trimestrul al doilea, Cegedim a revizuit în creşte­re prognoza privind avansul pieţei far­ma­ceutice în acest an, de la 2,5% la 5,6%.
Vânzările de medicamente s-au ma­jo­rat în primul trimestru cu 17,6% în lei şi cu 22% în euro, iar în aprilie-iunie 2009 au fost în creştere cu 4,7% în lei, dar în scădere cu 8,8% în euro, conform da­te­lor Cegedim.
În acelaşi timp, volumul vânză­rilor de medica­men­te a urcat în apri­lie-iu­nie cu 12,6%, în prin­cipal datorită avan­sului de 14,2% din farma­cii, în timp ce în spitale volumul a scăzut cu 11,2%.
"Din punct de vedere al volumului, în trimestrul al doilea piaţa a recuperat pierderile din trimestrul al doilea din 2009 (-15,3%), cauzate în primul rând de introducerea preţului minim", a declarat Petru Crăciun, preşedintele Cegedim.
Vânzările prin farmacii au cumu­lat în al doilea trimestru 2,3 miliarde lei (551,7 mil. euro), în creştere cu 39% comparativ cu intervalul similar din anul anterior, acest segment având o pondere de peste 90% din totalul pieţei. Diferenţa este reprezentată de segmentul spitale, unde vânzările au înregistrat un avans de 6,1%, la peste 240 mil. lei (57,5 mil. euro).
"Scăderea ponderii spitalului la 9,4% în valoare confirmă starea de ava­rie a acestui segment. Situaţia este mai mult decât îngrijorătoare, în condiţiile în care media europeană este în jur de 20-25% din total", consideră reprezentantul Cegedim. El spune că piaţa farma este evaluată la 2 mld. euro anual, iar principalii jucători sunt Sanofi-Aventis, Hoffmann La Roche şi Pfizer.