Şefa retailului ING: Clienţii vor fi tot mai bine informaţi şi mai atenţi la ofertele de pe piaţă

Autor: Voican Razvan 12.09.2010

Intraţi mai târziu pe piaţa serviciilor bancare pentru persoane fizice, olandezii de la ING susţin că sunt în plan cu achiziţia de clienţi noi şi pariază mai departe pe formula "produse puţine, bune şi servicii recunoscute prin calitate".



Piaţa bancară va fi mai "mobilă" în urma aplicării noilor prevederi privind contractele de credit, preţurile creditelor vor fi mult mai transparente, iar consumatorul va putea compara mult mai uşor ofertele băncilor, în condiţiile în care oricum este din ce în ce mai bine informat şi mai atent la diferitele opţiuni de pe piaţă, spune Maria Cristina Matei, director general adjunct (vicepreşedinte) pe retail al ING Bank.

"Agitaţia care s-a creat în ultima perioadă nu face bine nimănui, însă emoţiile sunt foarte puternice pentru că au şi fost multe abuzuri în trecut, iar ordonanţa 50 a adăugat o stare de emoţie nouă pentru că s-a văzut în ea o posibilitate de a se ajunge la preţuri diminuate. Faptul că nu specifică modalitatea de translatare a contractelor pe noua legislaţie reprezintă o deficienţă a ordonanţei, pentru că altfel n-ar mai fi fost atâtea discuţii. Noi considerăm că principiul potrivit căruia ordonanţa nu schimbă preţul din contract ni se pare singurul posibil", a declarat şefa retailului ING.

Matei, 37 de ani, ocupă această funcţie din aprilie, după ce a lucrat timp de 14 ani pentru sucursala locală a băncii olandeze.

La ING, noul preţ al unui credit vechi în euro care se baza pe o dobândă de referinţă internă a băncii este format din media EURIBOR pentru luna iunie (1,28%) plus 2,25% (diferenţa dintre EURIBOR şi fosta rată de referinţă) plus vechea marjă a contractului (procent fix).

"Noi am crezut că este cel mai transparent mod de a face această translatare a preţului, arătând din ce este compusă noua marjă atât timp cât EURIBOR rămâne singurul element variabil. Avem cereri de clarificări din partea clienţilor, însă nu am fost acţionaţi în justiţie. Ştim că există şi un grup constituit din clienţi nemulţumiţi, dar nu i-am contactat în mod special atât timp cât oamenii noştri din reţea sunt gata să răspundă oricărei cereri."

Matei consideră că marjele de dobândă la credite vor fi reglate de concurenţa dintre bănci, aceasta fiind "singura lege care va rezista în timp". "Degeaba pun marjă de 15% pentru a-mi acoperi nu ştiu ce costuri, pentru că singura direcţie a consumatorului va fi de a se informa din ce în ce mai bine, de a compara şi a alege."

Ea susţine că ING nu se teme de creşterea mobilităţii clienţilor pentru că olandezii au intrat mai târziu pe retail, iar portofoliul lor a fost construit tocmai pe achiziţii de clienţi ai altor bănci deschişi ofertelor noi, însă nici nu vor face din refinanţările de credite o prioritate.

"Într-o piaţă care stă pe loc - iar previziunile noastre arată că va sta pe loc până la sfârşitul anului, cel mult cu scăderi nesemnificative - refinanţarea reprezintă un element important, însă noi facem mai demult refinanţări fără a avea un produs denumit ca atare şi nu vedem în asta o prioritate anume."

ING şi-a majorat soldul creditelor de retail în semestrul I, creşterea fiind "de o cifră". "Ne aşteptăm ca lunile octombrie şi noiembrie să respecte tendinţa obişnuită de creştere a vânzărilor de credite, însă evident nu va fi ceva extraordinar pentru că există limitări legate de veniturile disponibile ale clienţilor."

Cât priveşte creditele neperformante, Matei susţine că ING stă mai bine decât media pieţei, fără a avansa cifre. "Creditele neperformante sunt o realitate a pieţei, cel puţin din cauza diminuărilor de venituri. Am avut o creştere, am luat măsurile pe care le-am considerat necesare şi sunt semne că pragurile mari de creştere au fost atinse, însă până la urmă totul depinde de ce se va întâmpla cu economia."

Abordarea olandezilor porneşte de la principiul că "este important să înţelegi ciclul financiar al clientului şi motivul pentru care nu mai plăteşte" - plata cu întârziere a salariului, pierderea slujbei etc. Şefa retailului ING spune că mulţi clienţi care întârzie plata se încadrează în 30 de zile.

La nivel strategic, retailul ING va trece printr-o perioadă de consolidare. "Consider că planurile de creştere a numărului de clienţi pot fi atinse pe baza reţelei teritoriale actuale (peste 200 de unităţi) şi a portofoliului de produse existent din care nu lipseşte nicio clasă anume. Nu cred că trebuie să ai o mie de produse, ci produse puţine, dar bune, în care să investeşti, însă asta nu înseamnă că nu vom mai aduce nimic nou. Vrem să rămânem una dintre băncile recunoscute prin calitatea serviciilor."

Divizia de retail a ING a ajuns la 1 milion de clienţi persoane fizice şi IMM-uri cu afaceri de până la 2 mil. euro.