Cine mai dă 10.000 de euro pentru amenajarea băii

Autor: Catalin Lupoaie 12.09.2010

Unul dintre primele efecte ale crizei asupra pieţei de obiecte sanitare a fost polarizarea vânzărilor către segmentul economic şi cel de lux, din cauza deciziei celor din clasa medie de a amâna investiţiile în amenajarea locuinţelor. De altfel, mulţi dintre jucătorii de pe piaţă şi-au revizuit strategia de vânzări şi s-au îndreptat în principal către clientul de produse de lux, aceştia fiind printre puţinii care au continuat să cheltuie bani, scrie revista BUSINESS CONSTRUCT.



Segmentul obiectelor sanitare de lux are o pondere de 15-20% din totalul pieţei la nivel valoric, care ajunge la circa 50-60 mil. euro anual, însă în primul semestru au crescut vânzările în volum datorită promoţiilor pe care le-au avut principalii jucători de pe piaţă.

Preţul pentru amenajarea unei băi de lux variază între 10.000 de euro şi 50.000 de euro, în funcţie de brandul şi complexitatea obiectelor sanitare achiziţionate.

"Evoluţia vânzărilor din prima parte a acestui an arată că segmentul de lux nu a fost foarte afectat. Cei care îşi permiteau să cumpere astfel de produse au continuat să şi le permită şi în timpul crizei. Un efect al crizei poate fi observat însă la nivelul preţurilor. Acestea au înregistrat o uşoară scădere. De asemenea, au fost aplicate discounturi mai mari. La toate acestea se adaugă şi o serie amplă de servicii post-vânzare, incluse, în cele din urmă, în preţ. Pretenţiile clienţilor au crescut mult", spune Dragoş Bonea, preşedintele Delta Distribution, companie cu afaceri anuale de 35,5 mil. euro.

Ideea este susţinută şi de Mihai Şlic, acţionarul majoritar al companiei SSAB Impex din Bacău, cu afaceri anuale de peste 7 milioane de euro. "În perioada de criză, vânzarea produselor de lux nu a suferit o cădere. Această categorie de produse s-a cumpărat constant, indiferent de instabilitatea economică, de aceiaşi oameni cu potenţial financiar. Criza a avut însă un impact semnificativ asupra vânzării produselor de nivel mediu, greşit percepute drept produse de lux", susţine Şlic.

Delta Distribution a înregistrat în primul semestru o creştere de 25-30% a vânzărilor de obiecte sanitare faţă de perioada similară a anului trecut datorită interesului mai mare acordat de potenţialii cumpărători odată cu reducerea preţurilor.

"Clienţii cu venituri ridicate reprezintă în momentul de faţă o prezenţă constantă în magazine, fapt ce a condus la o creştere a vânzărilor de produse din această categorie. Aceste persoane au profitat de şansa de a realiza nişte investiţii mai bune la preţuri mai mici", susţin reprezentanţii Delta Distribution.

Compania, care a intrat în insolvenţă la finalul anului 2008, s-a reorientat către segmentul mediu-lux, pentru că produsele din această gamă au o valoare adăugată mai mare.

"În acest moment obiectele sanitare de lux au ajuns să deţină o pondere de aproximativ 15-20% din totalul vânzărilor companiei. Anul trecut ponderea produselor de acest tip era de două ori mai mică. Obiectele sanitare de lux reprezentau mai puţin de 10% din tot ce vindeam", afirmă reprezentanţii Delta Distribution.

A dispărut clasa medie

O altă companie care a fost nevoită să se îndrepte către segmentul de lux a fost Hidrotek, reprezentantul Jacuzzi în România, care a deschis anul trecut un show-room în zona Pipera din Capitală.

Pentru că vânzările de anul trecut nu au decurs conform aşteptărilor, fiind sub un milion de euro, anul acesta Hidrotek a promovat mai mult produsele de lux.

Chiar dacă Jacuzzi are căzi cu hidromasaj începând de la 1.000 de euro şi ajungând la 30.000 de euro, cele mai ieftine nu s-au vândut. "N-am vândut cada de 1.000 de euro niciodată, cea mai ieftină a fost una de 3.000 de euro. În general piaţa locală nu a acceptat gama de produs mai ieftină de la brandurile considerate de lux. Ne vom reorienta către segmentul premium cu brandul Jacuzzi", afirmă Lucian Azoiţei, directorul general al Hidrotek. El susţine că românii cu venituri medii, chiar dacă au bani nu mai cheltuie. "Lupta se dă acum pe produsele aduse din China şi produsele de lux, pentru că segmentul de mijloc a murit." În schimb, românii cu venituri ridicate au devenit mai pretenţioşi odată cu venirea crizei şi sunt mai atenţi când decid să cumpere obiecte sanitare.

"Criza a dus la apariţia unor clienţi mult mai pretenţioşi. Aceştia aşteaptă servicii de o calitate superioară. În glumă, am putea spune că avem clienţi cu mentalitate germană care caută o calitate ireproşabilă. În acelaşi timp aceştia au un temperament balcanic în sensul că negociază mult orice achiziţie. De foarte multe ori pretenţiile clienţilor sunt pur şi simplu imposibil de satisfăcut", explică Bonea de la Delta Distribution.

Cele mai scumpe căzi

O cadă a unui brand de lux poate ajunge chiar şi la 20.000 de euro, mai ales în cazul celor cu dotări speciale, care pot fi utilizate pentru tratamente de tip spa.

"Mobilierele clasice şi căzile cu sisteme de hidromasaj au fost în top vânzări pe categoria lux. Cele mai căutate au fost piesele de mobilier de baie marca Noken sau căzile System Pool. Cele mai scumpe produse sunt căzile, în special cele cu dotări speciale, care le transformă în soluţii ideale pentru cei care iau în considerare tratamentele tip Spa. Acest tip de căzi au preţuri care pot ajunge şi la 20.000 de euro", afirmă reprezentanţii Delta Distribution.

La capitolul cele mai scumpe căzi intră şi brandul italian Devon & Devon, distribuit pe piaţa locală de compania Devon Classic Design.

Cel mai scump obiect vândut până în prezent de firma Devon Classic

Design a fost o cadă de baie făcută la comandă cu un finisaj special - cupru (ce oxidează în timp şi îşi schimbă culoarea) în valoare de 12.000 euro fără TVA.

"Devon & Devon este un brand exclusivist şi în niciun caz de volum. Estimăm în primul an o cifră de afaceri de aproximativ 500.000 de euro formată din 20-25 de clienţi. Vânzările de până acum au evoluat chiar un pic peste aşteptările noastre iniţiale. Există o aşteptare în piaţă pentru acest tip de produse, până acum clienţii achiziţionându-le de la Paris sau Viena", afirmă Lucian Azoiţei, directorul general al Devon Classic Design, care deţine compania împreună cu Cosmin Păun.

El descrie consumatorul de obiecte sanitare de lux în stil victorian drept "unul extrem de educat şi titrat, cu vârste cuprinse între 38 şi 60 ani, cu afaceri mari şi de succes, care călătoreşte extrem de mult în interes de afaceri şi de plăcere."

Românii cu venituri ridicate au devenit mai pretenţioşi odată cu venirea crizei şi sunt mai atenţi când decid să cumpere obiecte sanitare.

Citiţi mai multe în numărul de septembrie al BUSINESS CONSTRUCT:
Cel mai gol mall
Düfa şi Guzu se întorc pe vopsele
Raportul pe infrastructură
Unde s-au scurs banii pentru diguri