Şeful Ryanair are din nou idei trăsnite: după taxarea mersului la toaletă în avion, propune eliminarea copiloţilor

Autor: Cristina Roşca 12.09.2010

Milionarii pot fi catalogaţi drept excentrici, dar când vine vorba de postul de CEO, această caracteristică nu ar trebui să apară în profilul titularului. Michael O'Leary, şeful celui mai important operator aerian low-cost din Europa, vine să contrazică această afirmaţie şi demonstrează că ideile neobişnuite pot face casă bună cu profitul.



Michael O'Leary ţine în mâini frâiele Ryanair de mai bine de 17 ani. Sub conducerea sa, compania s-a transformat dintr-un operator regional într-o adevărată forţă, care numără 7.000 de angajaţi şi zboară pe 1.100 de rute către 155 de aeroporturi din 26 de state. În iulie Ryanair a devenit prima companie aeriană din Europa care a transportat mai mult de 7 milioane de pasageri într-o singură lună, scrie cel mai important săptămânal de business, Bloomberg Businessweek.

Reţeta de succes a lui O'Leary pentru zborurile comerciale este simplă: trebuie să fie dese, dar mai ales ieftine, ieftine, cât mai ieftine. Pentru ca reţeta sa să poată fi pusă în aplicare, el vine cu o soluţie.

"De ce are nevoie un avion de doi piloţi?", se întreabă Michael O'Leary.

"Sincer, nu e nevoie decât de un pilot", explică el. "Să presupunem că eliminăm al doilea pilot. Rămâne responsabilitatea computerelor să piloteze."

Întrebat ce se întâmplă dacă pilotul face infarct, O'Leary găseşte rapid o soluţie. Un membru al echipajului pentru toate zborurile companiei va fi învăţat să aterizeze un avion. "Dacă pilotul are o urgenţă, sună din clopoţel şi cheamă la el o însoţitoare de bord. Ea ar putea prelua conducerea", spune el.

Directorul Ryanair îşi aminteşte că în 25 de ani, timp în care s-au realizat mai mult de 10 milioane de zboruri, a existat un singur pilot care a făcut infarct în timpul unui zbor, însă a reuşit să aterizeze avionul.

O lume nebună, nebună, nebună

Uneori, O'Leary, 49 de ani, iese în faţă cu astfel de declaraţii şocante. De această dată este vorba de o idee provocatoare. El şi-ar dori astfel să ieftinească biletele de avion şi să aducă economii însemnate companiilor aeriene, dar modul în care vrea să o facă pare nebunesc.

Aceasta nu este singura afirmaţie de acest gen a şefului Ryanair. A mai propus şi ca însoţitorii de zbor să stea în picioare sau ca folosirea toaletelor în avion să fie taxată.

El nu se va opri însă aici. O'Leary intenţionează să scrie autorităţilor din domeniul aviaţiei pentru a primi permisiunea să utilizeze un singur pilot, deoarece, spune el, copiloţii nu sunt necesari într-o eră în care "computerele fac aproape toată munca."

"Industria ar putea să economisească astfel o avere", spune el, adăugând că trenurile au un singur om însărcinat să le conducă, deşi în eventualitatea unui infarct s-ar putea produce accidente.

Directorul Ryanair recunoaşte că doi piloţi sunt necesari pentru zborurile de lungă distanţă, însă compania pe care o conduce nu are decât curse scurte.

Dacă în alţi ani competitorii ar putea să îl ignore uşor, în condiţiile economice actuale ideile sale ar putea fi văzute ca soluţii alternative.

Doar dacă nu avem ce face cu banii

Comentariile sale apar cu puţin timp înainte ca transportatorul cu sediul la Dublin să ofere dividende în valoare de 500 de milioane de euro.

Acestea sunt primele oferite după ce la sfârşitul anului trecut O'Leary a decis să nu mai achiziţioneze 200 de aeronave Boeing. Directorul companiei a anunţat că următoarele dividende ar putea fi oferite în 2013, şi asta doar în cazul în care Ryanair nu găseşte un mod mai bun de a utiliza banii.

Acum, O'Leary este în căutare de 300 noi avioane pentru compania sa, afacere ce l-ar costa mai multe miliarde de dolari şi care ar lăsa investitorii fără speranţa unor noi dividende.

"Dacă vom continua să generăm sume la fel de mari de bani, şi dacă nu am găsit nimic să achiziţionăm, atunci vor analiza posibilitatea oferirii de noi dividende la sfârşitul lui 2013. Dacă eu aş fi acţionar însă, nu mi-aş pune baza în banii aceia", afirmă el. O'Leary a spus că nu a găsit nicio companie aeriană pe piaţă care să merite achiziţionată, însă rămâne deschisă încă opţiunea cumpărării celor 200 de avioane Boeing, tranzacţie estimată la 11,8 miliarde de euro potrivit preţurilor făcute publice, şi nu doar atât. Compania ar putea achiziţiona în total până la 300 de aeronave, fie ele Boeing sau Airbus.

Ryanair şi-a anunţat furnizorii încă de la începutul verii că ar putea cumpăra între 200 şi 300 de avioane, dacă preţurile şi condiţiile sunt convenabile, însă în prezent nu se poartă nicio negociere, potrivit şefului Ryanair.

Compania are o capitalizare de piaţă de 7,2 miliarde de dolari, de peste trei ori mai mare decât a următorilor competitori easyJet (2,3 miliarde de dolari) şi Air Lingus (612 milioane de dolari), o companie irlandeză cu tradiţie. Ryanair este în continuare mai mic decât Southwest (8,29 mld. dolari) şi Delta (8,22 mld. dolari), companii low-cost din Statele Unite.

În ultimul deceniu, când industria aeriană a pierdut 50 de miliarde de dolari, Ryanair a obţinut profit net în 9 din ultimii 10 ani. În anul fiscal 2009-2010, ce s-a încheiat în martie, compania a anunţat un profit de 431 de milioane de dolari (340 mil. euro).

Ideile trăsnite ale lui O´Leary

Ryanair
Rute: 1.100
Ţări deservite: 26
Aeroporturi deservite: 155
Angajaţi: 7.000
Pasageri (iulie 2010): peste 7 milioane
Capitalizare de piaţă: 7,2 mld. dolari
(5,7 mld. euro)
Profit an fiscal 2009-2010: 431 mil. $ (340 mil. euro)

Alţi executivi excentrici