Olandezii de la Eureko sunt pesimişti: asigurările de viaţă vor mai stagna doi ani

Autor: Ciprian Botea 12.09.2010

Asigurările de viaţă sunt una dintre cele mai importante linii de business a Eureko pe piaţa locală, alături de asigurările de sănătate, după ce la mijlocul anului trecut olandezii au renunţat să continue businessul de asigurări generale.



Piaţa asigurărilor de viaţă va stagna anul acesta şi anul viitor, urmând să înregistreze creşteri uşoare de 2%, respectiv 4% în 2012 şi 2013, potrivit estimărilor grupului olandez Eureko, care are afaceri pe plan local în domeniul asigurărilor de viaţă şi de sănătate şi al pensiilor private.

"Credem că piaţa va stagna inclusiv în 2011, pentru că în contextul actual al scăderii veniturilor oamenii ezită să cumpere produse financiare. În plus, poliţele de asigurare sunt văzute în continuare ca produse de lux", a declarat Shaun Russell, directorul comercial al Eureko.

Russell apreciază că piaţa asigurărilor nu va reveni la creşteri anuale de două cifre mai devreme de 2017.

În primul semestru din 2010, sectorul asigurărilor de viaţă a înregistrat o creştere uşoară, în condiţiile în care majoritatea companiilor de asigurări au raportat o scădere a primelor brute subscrise. Avansul consemnat s-a datorat aproape în întregime creşterii cu două cifre a primelor brute subscrise de BCR Asigurări de Viaţă, în special pe partea de asigurări unit-linked.

Primul semestru a adus scăderi

Primele brute subscrise de Eureko pe asigurări de viaţă au scăzut cu 15% în primele şase luni din 2010 comparativ cu perioada similară a anului trecut, până la 15,2 milioane de lei.

Pe segmentul asigurărilor de sănătate, unde Eureko este lider de piaţă cu o cotă de circa 44%, valoarea primele brute subscrise în primul semestru a coborât cu 8%, la 4,5 milioane de lei. Asigurările de viaţă şi de sănătate sunt acum principalul business al Eureko Asigurări, după ce la mijlocul anului trecut compania a renunţat să mai vândă poliţe de asigurări generale.

Oficialii companiei se aşteaptă ca pe întreg anul 2010 scăderea afacerilor pe segmentele asigurărilor de viaţă şi sănătate să încetinească la 7%, în contextul în care la sfârşitul acestei luni se va finaliza transferul portofoliului KD Life către Eureko, dar şi ca urmare a creşterii numărului de poliţe unit-linked vândute.

"După primul trimestru produsele unit-linked au revenit în atenţia potenţialilor clienţi, astfel că am avut o creştere de 60% pe acest segment", a declarat Carmen Radu, directorul general adjunct al Eureko.

Eureko va prelua din portofoliul KD Life doar produsele unit-linked şi asigurările mixte de viaţă. KD Life este o societate de mici dimensiuni, care a intrat în faliment anul acesta deoarece acţionarii nu i-au mai putut susţine cu fonduri activitatea. Grupul sloven KD, care controlează compania, a ajuns la un acord cu Eureko pentru a le transfera olandezilor portofoliul, format din aproximativ 5.500 de poliţe.

Mai puţine rezilieri de poliţe

Comparativ cu 2009 în prezent sunt mai puţini clienţi care vor să-şi rezilieze contractele de asigurări, în prezent cei care se confruntă cu dificultăţi financiare solicitând mai degrabă amânări la plata primelor sau diminuări de primă, afirmă oficialii Eureko.

"În acest moment valoarea primei medii anuale pentru asigurările de viaţă ajunge la 1.200 de lei, faţă de 1.400 de lei în urmă cu un an. Chiar dacă nu pare o diferenţă mare, ca efect în portofoliul total această scădere a primei medii se simte", explică Radu.

Shaun Russell, directorul comercial al Eureko, spune că în următorii doi-trei ani piaţa asigurărilor va trece printr-o serie de schimbări dramatice, legate în special de educaţia clienţilor şi creşterea profesionalismului agenţilor de vânzări.

"În prezent oamenii nu au o imagine a calităţii produsului de asigurare pe care îl cumpără, dar dacă lucrurile se vor schimba în ceea ce priveşte calitatea agenţilor de vânzări şi clienţii vor căpăta mai multă încredere", a declarat Russell.

În ceea ce priveşte segmentul de pensii private, reprezentanţii Eureko afirmă că în prezent clienţii sunt influenţaţi de incertitudinile din economie şi sunt mult mai atenţi la garanţiile primite la achiziţionarea unui produs.

"Şansele ca un client sa primească mai puţini bani decât a primit sunt mici, dar până la urmă este importat să-i oferi clientului siguranţă. De aceea, pe segmentul pensiilor private facultative am lansat un produs în care clientul are garantată la final cel puţin suma depusă minus cheltuielile de administrare", a declarat Radu Crăciun, directorul de investiţii al Eureko.