Reţelele de hipermarketuri au deschis în 2010 doar cinci magazine. Alte cinci au rămas proiecte pe hârtie

Autor: Mihaela Popescu 14.09.2010

Expansiunea hipermarketurilor aproape a îngheţat în această toamnă: reţelele Carrefour, Real şi Auchan - cei mai expansivi retaileri de profil până în 2009 - nu inaugurează niciun magazin în trimestrul patru, 2010 devenind astfel cel mai sărac an în deschideri de hipermarketuri.



Toamna se numărau an de an hipermarketurile noi, pentru că până acum retailerii s-au grăbit să prindă perioada cu vârf de vânzări a sărbătorilor de iarnă cu cât mai multe magazine deschise.

Pe fondul lipsei de finanţări pentru centre comerciale noi şi al scăderii consumului, 2010 devine însă primul an în care toţi cei trei operatori de hipermarketuri activi în expansiune în perioada de boom al consumului frânează brusc "ofensiva în teritoriu".

La polul opus sunt competitorii lor care au mizat pe un format mai mic de hipermarketuri: Kaufland şi Cora.

Retailerul cu discount Kaufland a deschis până acum 9 unităţi în acest an, dar reprezentanţii companiei au refuzat să ofere informaţii despre următoarele proiecte de expansiune.

La rândul său, Cora poate fi considerată surpriza pieţei hipermarketurilor din acest an, reţeaua urmând să-şi dubleze numărul de unităţi operaţionale într-un an cu scăderi pe linie în comerţ.

Blocajul extinderii Carrefour, Real şi Auchan vine în primul rând din lipsa de finanţare a proiectelor de malluri sau parcuri de retail puse pe hârtie în perioada de creştere economică, spun consultanţii imobiliari.

"Motivul pentru care nu vedem prea multe deschideri de hipermarketuri în acest an este faptul că nu au fost începute proiecte noi de centre comerciale sau parcuri de retail din lipsă de finanţare. Multe lanţuri de hipermarketuri încă vor să se extindă pentru că nu au fost afectate grav de declinul consumului, dar ca dezvoltator nu poţi deschide un centru comercial doar cu un hipermarket, fără un mix potrivit de chiriaşi", explică Georgiana Andrei, managerul departamentului de retail al companiei de consultanţă imobiliară Colliers.

La acestea s-ar putea adăuga faptul că retailerii au devenit mai precauţi în expansiune din cauza lipsei perspectivelor de redresare a consumului. În plus, mulţi jucători din piaţă spun că ritmurile de creştere ale consumului local de peste 10-15% înregistrate în 2006-2007 devin istorie, reluarea creşterii economice urmând să aducă o temperare a apetitului de consum al românilor.

Cele mai multe au rămas în stadiul de proiect

Dezvoltatorul Red Management, unul dintre cei mai mari parteneri ai Carrefour în extindere, are îngheţate două proiecte de malluri care ar fi permis reţelei franceze să se extindă în Baia Mare şi Satu Mare. Inaugurările erau pe lista de expansiune a operatorului de hipermarketuri pentru 2009, planurile fiind creionate înainte ca retailul să fie lovit puternic de criză.

Un alt hipermarket Carrefour ar fi trebuit deschis încă din 2008 la Deva, în parcul "European Retail Park" dezvoltat de BelRom. La începutul acestui an, francezii încă vedeau posibilă această inaugurare în 2010, însă ritmul construcţiilor arată că, cel mai probabil, Carrefour va finaliza anul cu un singur hipermarket nou la Drobeta-Turnu Severin, ianugurat recent.

Şi retailerul Auchan a fost forţat să amâne intrarea pe piaţa din Constanţa, deschiderea mallului Polus Center dezvoltat de TriGranit fiind amânată pentru trimestrul al doilea al anului viitor.

Pentru retailerul francez intrat pe piaţă în 2006, 2010 este primul an fără proiecte de expansiune finalizate.

La rândul său, Real vedea posibile 1-2 deschideri de hipermarketuri în 2010. Reprezentanţii retailerului au anunţat recent că singura deschidere din acest an este Real Pallady din estul Capitalei - magazin inaugurat în primul semestru.

Francezii de la Cora se pregătesc pentru atacarea pieţei din Constanţa încă din 2007, când au achiziţionat un teren de 5 hectare în interiorul oraşului. Prima deschidere a reţelei va fi însă într-o altă locaţie - centrul comercial City Park - într-un spaţiu ocupat anterior de un supermarket SPAR. Compania va avea două inaugurări în lunile octombrie şi noiembrie în afara Bucureştiului, noile hipermarketuri având dimensiuni mai mici decât media reţelei, de peste 10.000 de metri pătraţi.

Ce retaileri promit reluarea ofensivei din 2011

2010 este primul an în care operatorul Real Hypermarket îşi reduce semnificativ ritmul de expansiune la nivel local, având un singur proiect finalizat, faţă de 4 deschideri în 2009. Francezul Michel Lamoot, directorul general al Real Hypermarket România, a anunţat însă în acest an că din 2011 reţeaua va reveni la ritmurile de extindere cu 4 unităţi noi pe an.

Doar în Capitală, germanii au anunţat că ar putea dubla investiţiile, cu alte cinci proiecte de extindere în zone de la marginea oraşului.

Predecesorul său Tjeerd Jegen, care a părăsit compania anul trecut, spunea în 2009 că ritmul expansiunii reţelei în Bucureşti va fi dictat de deschiderile de centre comerciale, deoarece Real va opta pentru închirierea spaţiilor din cauza preţurilor prea mari la terenuri.

Şi Auchan "promite" reluarea extinderii în ritmul de dinaintea crizei: reprezentanţii retailerului au precizat în acest an că planurile companiei vizează dublarea reţelei în următorii 3-5 ani, prin investiţii de circa 140 mil. euro în şapte locaţii noi. Operatorul a achiziţionat în ultimul an două spaţii de circa 15.000 de metri pătraţi fiecare în proiecte de malluri din Braşov şi Constanţa, asigurând astfel, parţial, finanţarea construcţiei acestor centre comerciale.

La rândul său, expansiunea Cora şi-ar putea menţine ritmul accelerat din 2010 şi după acest an, ţinând cont că retailerul are deja 3-4 locaţii asigurate pentru continuarea extinderii.

În 2009 - primul an în care s-au lovit de declinul consumului local - operatorii de hipermarketuri Carrefour, Real, Cora şi Auchan au deschis în total 7 magazine noi, faţă de 18 inaugurări în 2008.