Avon: Noua legislaţie privind taxarea PFA i-a determinat pe unii agenţi să renunţe la activitate

Autor: Cristina Stoian 15.09.2010

Avon România, cea mai mare companie de cosmetice comercializate prin intermediul vânzărilor directe, a resimţit puternic impactul majorării TVA cu cinci procente, anunţând că ritmul de creştere a cifrei de afaceri, de circa 13,5% în lei, înregistrat în 2009, se va diminua anul acesta, pentru că oamenii cumpără produse mai ieftine.



"Creşterea TVA şi măsurile luate de guvern în ultimele două luni au avut triplu impact negativ în afacerile Avon. În primul rând ne-au afectat profitabilitatea întrucât am menţinut preţurile, diferenţa de 5% fiind susţinută de companie. În al doilea rând, odată cu scăderea veniturilor, oamenii au început să cumpere produse mai ieftine, iar în al treilea rând, noua legislaţie privind taxarea persoanelor fizice autorizate (PFA, PFI) i-a determinat pe unii reprezentanţi Avon să renunţe la activitate", a declarat pentru ZF Răzvan Diraţian, director comercial al Avon România şi Bulgaria încercând să descrie în linii mari evoluţia ultimelor trei luni.

9.000 de vânzători

Compania americană de cosmetice, care a înregistrat afaceri de 113 milioane de euro (474,7 mil. lei) în 2009, nivel asemănător, calculat în euro, cu cel din 2008, are pe lângă clienţii direcţi, 9.000 de reprezentanţi care lucrează ca PFI (persoană fizică cu activitate independentă, care are nevoie de autorizaţie) şi alţi 1.600 care au PFA.

Aceştia trebuie să contribuie, conform noii legislaţii, la pensie, la sănătate şi la şomaj ca şi persoanele care încasează venituri din drepturi de autor, diferenţa fiind că suma impozabilă este profitul net în cazul PFA şi PFI. Companiile de vânzări directe lucrează cu cel mai mare număr de persoane cu activităţi independente.

Ce spun agenţii de pe teren

"Până acum plăteam impozitul pe profit de 16%, 10% fiind acoperit de companie, dar abia îmi rămâneau câteva milioane. Este un efort mare. Ca să îmi rămână ceva bani trebuie să merg şi în localităţile din apropiere pentru a-mi mări baza de clienţi, dar dacă acum ne mai cer alte impozite nu mă mai aleg cu nimic. O să mă gândesc foarte bine dacă mai continui", spune Nicoleta L., distribuitor în cadrul unei companii de cosmetice care concurează direct cu Avon pe piaţa vânzărilor directe, care şi-a creat deja o bază de clienţi direcţi stabili.

Pe lângă persoanele care renunţă la activitatea de distribuitor, sunt şi cele care vor să continue dar care nu ştiu "ce şi cum trebuie să plătească", potrivit noii legislaţii.

"Suntem în era internetului. Este greu de acceptat pentru un mic antreprenor să piardă zile întregi pe lună pentru a depune un formular şi a face plata cash în trei locuri distincte. Schimbările acestea, de la o zi la alta, cu impusul statului la cozi, cu toată birocraţia, au creat frustrări. Singurul lucru pe care îl putem face este să oferim ultimele noutăţi, prin intermediul consultanţilor noştri juridici, pentru ca oamenii să ştie ce au de făcut. Nu vorbim de nivelul taxelor, ci de simpla modalitate de a le plăti", este de părere Răzvan Diraţian.

Iulie şi august, luni mai proaste

Pentru Avon iulie şi august au fost primele două luni de stagnare a vânzărilor, "contribuţia" cea mai importantă având-o măsurile luate de autorităţi, în special cea care a determinat creşterea TVA la 24%.

"În 2009 am crescut cu 13,5% (în lei), iar acum suntem sub această creştere din cauza lunilor iulie şi august. Practic, acesta a fost momentul în care s-a simţit o schimbare substanţială şi o trecere către produsele mai ieftine. Este un fenomen normal, aşa cum, în momentul în care puterea de cumpărare creşte, se simte o migraţie către segmentele superioare. În aceste condiţii, cel mai bine este să te adresezi clienţilor cu oferte bine poziţionate în fiecare segment de preţ şi să mizezi pe fidelizare. În general poţi creşte şi promova anumite produse, dar este greu să creşti ponderea produselor cosmetice în coşul de consum în momentul în care cheltuielile pentru mâncare cresc ca pondere având în vedere că veniturile scad", încearcă să explice Diraţian schimbarea comportamentului de consum, resimţită puternic din a doua jumătate a acestui an.

Speranţe pentru decembrie

Conducerea Avon mizează însă pe dinamica trimestrului patru al acestui an, când vânzările ar trebui să crească.

"Pentru următoarele luni, chiar dacă nu vom scăpa de impactul creşterii TVA, se va reduce componenta impactului psihologic, care a jucat un rol important în ultima perioadă, existând o teamă de a consuma, nu neapărat mult mai puţini bani. Pentru T4 mă aştept la o stabilizare în condiţiile în care studiile arată că piaţa de cosmetice este în scădere. Lunile de toamnă sunt mai productive, segmentul de skincare creşte, cremele sunt mai folosite la fel ca şi parfumurile. În plus este şi perioada cadourilor", spune directorul comercial al Avon România şi Moldova, care anunţă că între o lună de vară şi luna decembrie există creşterei ale încasărilor de două cifre.