Dascălu a adaptat la criză cel mai mare proiect imobiliar din provincie: a "tăiat" 700 de case

Autor: Cristi Moga 16.09.2010

Omul de afaceri Iulian Dascălu, proprietarul reţelei de centre comerciale Iulius Mall, spune că a fost nevoit să regândească din mers proiectul Palas pe care îl dezvoltă la Iaşi, ca urmare a prăbuşirii pieţei apartamentelor, care reprezentau o componentă importantă a proiectului de 260 de milioane de euro.

"Odată cu venirea crizei, proiectul fiind la început, am redus partea de rezidenţial de la 800 la 100 de apartamente, ţinând cont că acesta este cel mai afectat segment al pieţei imobiliare, nu doar la noi, ci peste tot în lume. Din cele 100 de apartamente care vor fi construite am vândut circa 60 şi ne concentrăm pe retail, office şi servicii", a declarat Dascălu.

El are în construcţie la Iaşi cel mai mare proiect imobiliar în afară de cele din Bucureşti, Palas Iaşi, care va cuprinde şi un mall, mai multe clădiri de birouri, din care prima a fost livrată în urmă cu o săptămână, două hoteluri, precum şi un parc cu o suprafaţă de cinci hectare, toate fiind situate în spatele Palatului Culturii din centrul Iaşiului.

Până în prezent, cele mai mari proiecte imobiliare private realizate în România sunt mallul Cotroceni Park şi proiectul Băneasa din nordul Capitalei, care au implicat o investiţie de circa 300 mil. euro fiecare, faţă de 260 mil. euro cât costă dezvoltarea Palas Iaşi.

Contract cu Auchan

Dascălu a semnat recent contractul de închiriere a unui spaţiu de peste 5.000 de metri pătraţi în cadrul proiectului Palas cu reţeaua franceză de hipermarketuri Auchan şi spune că până la sfârşitul acestui an va avea contracte semnate pentru circa 60% din suprafaţa comercială.

"Aproximativ 90% dintre retailerii cu care suntem în negocieri sunt deja chiriaşii noştri în celelalte malluri, dar discutăm şi cu retaileri internaţionali care nu sunt încă prezenţi pe piaţă. Reţeaua de malluri (patru proiecte în Cluj, Iaşi, Timişoara şi Suceava - n.red.) în care avem peste 800 de firme reprezintă un avantaj important pentru noi în această perioadă deoarece nu facem acum experimente cu chiriaşi. În plus, avem o relaţie bună şi cu băncile, faţă de care am dat dovadă de seriozitate în aceşti ani", a mai spus Dascălu, care îşi propune să deschidă întreg proiectul în luna septembrie a anului viitor. Auchan este unul dintre clienţii tradiţionali ai lui Dascălu, francezii având hipermarketuri deschise în centrele comerciale Iulius Mall din Timişoara, Suceava şi Cluj. Auchan are în prezent o reţea de şapte hipermarketuri şi are semnate contracte pentru alte patru proiecte - Palas Iaşi, Polus Constanţa, Coresi Braşov şi Pallady Shopping Center în Bucureşti.

Cinci magazine în 2012

Dacă la proiectele din Constanţa şi Iaşi se lucrează, magazinele urmând a fi deschise anul viitor, centrele comerciale din Braşov şi Bucureşti sunt întârziate, din cauza problemelor de finanţare.

"Ne păstrăm obiectivul de a deschide cinci hipermarketuri până în 2012. Un alt oraş vizat este Craiova, unul dintre cele mai mari din ţară pe care nu l-am acoperit încă şi unde nu este nici concurenţă prea puternică", a spus Patrick Espasa, directorul general al Auchan România.

Bugetul de investiţii al Auchan pentru următorii trei ani este de 150 de milioane de euro, după ce francezii au realizat anul trecut venituri în România de 307,5 milioane de euro.

Românii cumpără cu 50 de lei 20 de produse

Francezii continuă să se extindă, deşi au semnalat în vara acestui an o reducere a coşului mediu de cumpărături. "De la 1 iulie a crescut numărul de clienţi, dar coşul mediu a scăzut cu 5%, astfel că oamenii au început să vină la magazin cu o singură bancnotă de 50 de lei şi cumpără în jur de 20 de produse. În cadrul magazinelor noastre preţul mediu al produselor este de circa 4 lei, mai puţin de un euro", a declarat Patrick Espasa, directorul general al Auchan România.