Sfaturile avocaţilor pentru clienţi: Cereţi băncilor actele adiţionale dacă nu le primiţi
ClienŢii băncilor ar trebui să meargă la sucursalele de unde au
contractat creditele pentru a cere actele adiţionale, chiar dacă
nu le semnează, întrucât fără aceste documente emise de bancă nu
vor putea să facă sesizări la ANPC şi nici să introducă plângeri în
instanţă, potrivit avocaţilor.
"Dacă nu puteţi să vă prezentaţi la creditor, trimiteţi o scrisoare
cu confirmare de primire. Nu semnaţi actul adiţional, nu faceţi
menţiuni, corecţii, tăieturi pe actul adiţional. Aveţi nevoie de un
exemplar al actului, în forma legală emisă de creditor pentru
viitoarele demersuri în instanţă", afirmă avocatul
Marius-Vicenţiu Colţuc.
Matei Dimitrie Giugariu, coordonatorul departamentului
bancar-financiar de la Boştină şi Asociaţii, avertizează că dacă
un client nu primeşte o notificare de la bancă trebuie să notifice
el însuşi banca, în scris, asupra necesităţii modificării printr-un
act adiţional a prevederilor contractului de credit şi asupra
obligativităţii băncii de a asigura, astfel, alinierea contractului
la dispoziţiile OUG 50/2010.
"Clientul trebuie să-şi reţină şi să-şi păstreze dovada depunerii
acestei notificări la bancă. În ambele cazuri, clientul are dreptul
să negocieze cu banca clauzele actului adiţional, pentru a se
asigura conformitatea dispoziţiilor contractului de credit cu cele
ale legislaţiei aplicabile în domeniul protecţiei consumatorului",
a adăugat Giugariu.
Avocaţii amintesc că neprezentarea la bancă va fi interpretată ca
acceptare tacită, deşi OUG 50 stabileşte că banca trebuie să
poată face dovada că a depus toate diligenţele pentru informarea
consumatorului cu privire la semnarea actului aditional.
Avocaţii îndeamnă clienţii să încerce negocierea condiţiilor dacă
nu sunt de acord cu propunerea făcută de bancă, iar corespondenţa
să fie realizată pe cât posibil în scris.
"În încercarea de a rezolva pe cale amiabilă neconcordanţele, toate
notificările se fac în scris şi se iau numere de înregistrare sau
confirmări de primire. Creditorul are la dispoziţie maximum 30 de
zile pentru a răspunde. După 30 de zile, dacă nu aţi primit un
răspuns, puteţi prezuma că aţi fost refuzat şi mergeţi mai
departe", a arătat Colţuc.
Gheorghe Piperea, partener coordonator al Piperea şi Asociaţii,
apreciază că oportunitatea refuzului şi motivarea acestuia
diferă de la contract la contract, deci nu există o formulă
universal valabilă.
"Totodată nu recomand în niciun caz ca toată lumea să refuze
semnarea actelor adiţionale. Există oameni mulţumiţi de relaţia lor
cu banca şi există şi modificări propuse care sunt perfect în
limitele şi în spiritul noilor reglementări. Din păcate,
majoritatea situaţiilor nu se încadrează în această ultimă
categorie", a adăugat Piperea.
Avocaţii au opinii diferite privind posibilitatea suspendării
contractului de împrumut pe parcursul judecării în cazul
proceselor, dar nu exclud că persoanele care au apelat la credite
ar putea obţine cel puţin îngheţarea ratelor la împrumut în
cuantumul solicitat.
"În cazul în care consumatorul nu obţine în instanţă suspendarea
plăţii ratelor creditului/comisioanelor, dacă şi în măsura în care
instanţa de judecată pronunţă, pe fondul cauzei, o soluţie
favorabilă consumatorului, atunci acesta din urmă are dreptul să
ceară băncii, iar banca se va conforma, să facă compensarea între
sumele astfel plătite în plus de consumator şi considerate a fi
nedatorate băncii, prin hotărârea judecătorească pronunţată de
instanţă pe de o parte, şi, respectiv, ratele
creditului/comisioanele care sunt datorate în viitor de către
clientul consumator băncii, de la data pronunţării hotărârii
judecătoreşti până la scadenţa finală a creditului, pe de cealaltă
parte. Cu alte cuvinte, valoarea ratelor viitoare ale
creditului/suma comisioanelor datorate de împrumutat băncii se va
diminua în mod corespunzător cu suma plătită în plus de consumator
băncii (până la data pronunţării soluţiei de către instanţă) şi
considerată a fi nedatorată de instanţa de judecată, prin hotărârea
judecătorească, rămasă definitivă", a spus avocatul de la Boştină
şi Asociaţii.
În luna iunie, Guvernul a aprobat Ordonanţa de Urgenţă 50/2010,
privind contractele de credit pentru consumatori, pe baza unui
proiect elaborat de ANPC, care transpune în legislaţia locală
Directiva Europeană 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute
prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de
rambursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă şi
calcularea dobânzii în funcţie de un indice de referinţă
transparent, la care se adaugă o marjă fixă, care nu poate fi
modificată faţă de contractul iniţial.
Începând de luni, 20 septembrie, toate contractele de credit în
derulare trebuie să fie modificate pentru a respecta noile preveri
legislative în vigoare.
Aplicarea OUG nr. 50/2010 a declanşat ample dispute la nivelul
sistemului bancar, atât din cauza nemulţumirilor bancherilor şi
clienţilor, cât şi a anumitor puncte neclare din legislaţie.