R-Kiosk: Piaţa românească este încă o necunoscută pentru noi
![](http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/781/10387/7310537/1/14-r-kiosk2.jpg?width=320)
Finlandezii de la R-Kiosk, cei care au adus în România în 2008 conceptul de chioşc de format modern, spun că ofensiva lor locală este încă în faza de proiect-pilot.
"România este o piaţă interesantă pentru noi, dar trebuie să
recunoaştem că în acest moment încă ştim prea puţine lucruri despre
această piaţă", a afirmat Kalvar Kase, International Business
Director al reţelei R-Kiosk operată de grupul Rautakirja.
Compania, care operează 35 de chioşcuri la nivel local, a anunţat
recent că îngheţată planurile de extindere a reţelei din România
pentru cel puţin un an din cauza contextului economic
dificil.
Kalvar Kase a precizat că situaţia economică a dictat prelungirea
perioadei de desfăşurare a proiectului-pilot de intrare în retailul
local.
Primul magazin R-Kiosk de pe piaţă a fost deschis în vara lui 2008,
compania anunţând la acea dată planuri de inaugurare a 40 de
unităţi în primul an. "În acest moment suntem încă în procesul de
dezvoltare a propriului concept de retail şi de analiză a pieţei şi
a comportamentului consumatorului român", a mai spus Kalvar Kase.
Directorul R-Kiosk nu a dorit să precizeze dacă grupul finlandez a
primit oferte de preluare a reţelei de chioşcuri din România.
Operatorul a avut în 2009 afaceri de 4,4 mil. euro, în linie cu
estimările din planul de business, şi pierderi de 1,3 mil. euro.
Planul de business pentru 2010 viza o cifră de afaceri de 17 mil.
euro cu 70 de magazine.
Anul trecut, retailerul intenţiona să se extindă şi în sistem de
franciză, în paralel cu propriile investiţii în deschideri de
magazine, însă până în acest moment nu a fost semnat niciun
contract cu investitori noi.
Prin frânarea expansiunii, finlandezii pierd teren în retailul
modern în favoarea reţelei Mic.Ro dezvoltată de o companie
controlată indirect de miliardarul Dinu Patriciu. Lanţul de
chioşcuri Mic.Ro a trecut recent pragul de 100 de unităţi
operaţionale, iar planurile retailerului prevăd inaugurarea a
2.000-3.000 de magazine în următorii doi ani şi semnarea primelor
contracte de francizare cu investitori locali în această
toamnă.
Rautakirja, operatorul R-Kiosk la nivel internaţional, face parte
din grupul Sanoma care deţine în România şi compania Hiparion
Distribution, unul dintre cei mai mari distribuitori de presă de pe
piaţă.
Businessul R-Kiosk se bazează pe vânzarea de presă, ţigări,
loterie, băuturi şi alimente de tip fast-food, având un concept
similar lanţurilor de benzinării, însă locaţii accesibile
pietonilor. Un magazin din reţea are o suprafaţă de 50-100 de metri
pătraţi şi 300-500 de clienţi zilnic, potrivit datelor din piaţă.
R-Kiosk este primul lanţ de magazine mici de proximitate lansat pe
piaţa românească de un retailer străin.
Cei mai mari jucători în comerţul de proximitate sunt în prezent
micii patroni de buticuri, minimarketuri sau alimentare de la
colţul blocului.
În ultimii doi ani însă lanţurile străine de supermarketuri precum
Carrefour Market, Mega Image sau Billa şi-au făcut simţită prezenţa
tot mai mult în vecinătatea magazinelor tradiţionale de cartier,
mizând pe creşterea investiţiilor în extindere în ciuda scăderii
consumului.
"România este o piaţă interesantă pentru noi, dar trebuie să
recunoaştem că în acest moment încă ştim prea puţine lucruri despre
această piaţă", a afirmat Kalvar Kase, International Business
Director al reţelei R-Kiosk operată de grupul Rautakirja.
Compania, care operează 35 de chioşcuri la nivel local, a anunţat
recent că îngheţată planurile de extindere a reţelei din România
pentru cel puţin un an din cauza contextului economic
dificil.
Kalvar Kase a precizat că situaţia economică a dictat prelungirea
perioadei de desfăşurare a proiectului-pilot de intrare în retailul
local.
Primul magazin R-Kiosk de pe piaţă a fost deschis în vara lui 2008,
compania anunţând la acea dată planuri de inaugurare a 40 de
unităţi în primul an. "În acest moment suntem încă în procesul de
dezvoltare a propriului concept de retail şi de analiză a pieţei şi
a comportamentului consumatorului român", a mai spus Kalvar Kase.
Directorul R-Kiosk nu a dorit să precizeze dacă grupul finlandez a
primit oferte de preluare a reţelei de chioşcuri din România.
Operatorul a avut în 2009 afaceri de 4,4 mil. euro, în linie cu
estimările din planul de business, şi pierderi de 1,3 mil. euro.
Planul de business pentru 2010 viza o cifră de afaceri de 17 mil.
euro cu 70 de magazine.
Anul trecut, retailerul intenţiona să se extindă şi în sistem de
franciză, în paralel cu propriile investiţii în deschideri de
magazine, însă până în acest moment nu a fost semnat niciun
contract cu investitori noi.
Prin frânarea expansiunii, finlandezii pierd teren în retailul
modern în favoarea reţelei Mic.Ro dezvoltată de o companie
controlată indirect de miliardarul Dinu Patriciu. Lanţul de
chioşcuri Mic.Ro a trecut recent pragul de 100 de unităţi
operaţionale, iar planurile retailerului prevăd inaugurarea a
2.000-3.000 de magazine în următorii doi ani şi semnarea primelor
contracte de francizare cu investitori locali în această
toamnă.
Rautakirja, operatorul R-Kiosk la nivel internaţional, face parte
din grupul Sanoma care deţine în România şi compania Hiparion
Distribution, unul dintre cei mai mari distribuitori de presă de pe
piaţă.
Businessul R-Kiosk se bazează pe vânzarea de presă, ţigări,
loterie, băuturi şi alimente de tip fast-food, având un concept
similar lanţurilor de benzinării, însă locaţii accesibile
pietonilor. Un magazin din reţea are o suprafaţă de 50-100 de metri
pătraţi şi 300-500 de clienţi zilnic, potrivit datelor din piaţă.
R-Kiosk este primul lanţ de magazine mici de proximitate lansat pe
piaţa românească de un retailer străin.
Cei mai mari jucători în comerţul de proximitate sunt în prezent
micii patroni de buticuri, minimarketuri sau alimentare de la
colţul blocului.
În ultimii doi ani însă lanţurile străine de supermarketuri precum
Carrefour Market, Mega Image sau Billa şi-au făcut simţită prezenţa
tot mai mult în vecinătatea magazinelor tradiţionale de cartier,
mizând pe creşterea investiţiilor în extindere în ciuda scăderii
consumului.
mihaela.popescu@zf.ro
Finlandezii de la R-Kiosk, cei care au adus în România în 2008 conceptul de chioşc de format modern, spun că ofensiva lor locală este încă în faza de proiect-pilot.