R-Kiosk: Piaţa românească este încă o necunoscută pentru noi

Autor: Mihaela Popescu 19.09.2010

Finlandezii de la R-Kiosk, cei care au adus în România în 2008 conceptul de chioşc de format modern, spun că ofensiva lor locală este încă în faza de proiect-pilot.



"România este o piaţă interesantă pentru noi, dar trebuie să recunoaştem că în acest moment încă ştim prea puţine lucruri despre această piaţă", a afirmat Kalvar Kase, International Business Director al reţelei R-Kiosk operată de grupul Rautakirja.
Compania, care operează 35 de chioşcuri la nivel local, a anunţat recent că îngheţată planurile de extindere a reţelei din România pentru cel puţin un an din cauza contextului economic dificil.
Kalvar Kase a precizat că situaţia economică a dictat prelungirea perioadei de desfăşurare a proiectului-pilot de intrare în retailul local.
Primul magazin R-Kiosk de pe piaţă a fost deschis în vara lui 2008, compania anunţând la acea dată planuri de inaugurare a 40 de unităţi în primul an. "În acest moment suntem încă în procesul de dezvoltare a propriului concept de retail şi de analiză a pieţei şi a comportamentului consumatorului român", a mai spus Kalvar Kase. Directorul R-Kiosk nu a dorit să precizeze dacă grupul finlandez a primit oferte de preluare a reţelei de chioşcuri din România.
Operatorul a avut în 2009 afaceri de 4,4 mil. euro, în linie cu estimările din planul de business, şi pierderi de 1,3 mil. euro. Planul de business pentru 2010 viza o cifră de afaceri de 17 mil. euro cu 70 de magazine.

Anul trecut, retailerul intenţiona să se extindă şi în sistem de franciză, în paralel cu propriile investiţii în deschideri de magazine, însă până în acest moment nu a fost semnat niciun contract cu investitori noi.
Prin frânarea expansiunii, finlandezii pierd teren în retailul modern în favoarea reţelei Mic.Ro dezvoltată de o companie controlată indirect de miliardarul Dinu Patriciu. Lanţul de chioşcuri Mic.Ro a trecut recent pragul de 100 de unităţi operaţionale, iar planurile retailerului prevăd inaugurarea a 2.000-3.000 de magazine în următorii doi ani şi semnarea primelor contracte de francizare cu investitori locali în această toamnă.
Rautakirja, operatorul R-Kiosk la nivel internaţional, face parte din grupul Sanoma care deţine în România şi compania Hiparion Distribution, unul dintre cei mai mari distribuitori de presă de pe piaţă.
Businessul R-Kiosk se bazează pe vânzarea de presă, ţigări, loterie, băuturi şi alimente de tip fast-food, având un concept similar lanţurilor de benzinării, însă locaţii accesibile pietonilor. Un magazin din reţea are o suprafaţă de 50-100 de metri pătraţi şi 300-500 de clienţi zilnic, potrivit datelor din piaţă. R-Kiosk este primul lanţ de magazine mici de proximitate lansat pe piaţa românească de un retailer străin.
Cei mai mari jucători în comerţul de proximitate sunt în prezent micii patroni de buticuri, minimarketuri sau alimentare de la colţul blocului.
În ultimii doi ani însă lanţurile străi­ne de supermarketuri precum Carrefour Market, Mega Image sau Billa şi-au făcut simţită prezenţa tot mai mult în vecinătatea magazinelor tradiţionale de cartier, mizând pe creşterea investiţiilor în extindere în ciuda scăderii consumului.

"România este o piaţă interesantă pentru noi, dar trebuie să recunoaştem că în acest moment încă ştim prea puţine lucruri despre această piaţă", a afirmat Kalvar Kase, International Business Director al reţelei R-Kiosk operată de grupul Rautakirja.
Compania, care operează 35 de chioşcuri la nivel local, a anunţat recent că îngheţată planurile de extindere a reţelei din România pentru cel puţin un an din cauza contextului economic dificil.

Kalvar Kase a precizat că situaţia economică a dictat prelungirea perioadei de desfăşurare a proiectului-pilot de intrare în retailul local.
Primul magazin R-Kiosk de pe piaţă a fost deschis în vara lui 2008, compania anunţând la acea dată planuri de inaugurare a 40 de unităţi în primul an. "În acest moment suntem încă în procesul de dezvoltare a propriului concept de retail şi de analiză a pieţei şi a comportamentului consumatorului român", a mai spus Kalvar Kase. Directorul R-Kiosk nu a dorit să precizeze dacă grupul finlandez a primit oferte de preluare a reţelei de chioşcuri din România.
Operatorul a avut în 2009 afaceri de 4,4 mil. euro, în linie cu estimările din planul de business, şi pierderi de 1,3 mil. euro. Planul de business pentru 2010 viza o cifră de afaceri de 17 mil. euro cu 70 de magazine.
Anul trecut, retailerul intenţiona să se extindă şi în sistem de franciză, în paralel cu propriile investiţii în deschideri de magazine, însă până în acest moment nu a fost semnat niciun contract cu investitori noi.
Prin frânarea expansiunii, finlandezii pierd teren în retailul modern în favoarea reţelei Mic.Ro dezvoltată de o companie controlată indirect de miliardarul Dinu Patriciu. Lanţul de chioşcuri Mic.Ro a trecut recent pragul de 100 de unităţi operaţionale, iar planurile retailerului prevăd inaugurarea a 2.000-3.000 de magazine în următorii doi ani şi semnarea primelor contracte de francizare cu investitori locali în această toamnă.
Rautakirja, operatorul R-Kiosk la nivel internaţional, face parte din grupul Sanoma care deţine în România şi compania Hiparion Distribution, unul dintre cei mai mari distribuitori de presă de pe piaţă.
Businessul R-Kiosk se bazează pe vânzarea de presă, ţigări, loterie, băuturi şi alimente de tip fast-food, având un concept similar lanţurilor de benzinării, însă locaţii accesibile pietonilor. Un magazin din reţea are o suprafaţă de 50-100 de metri pătraţi şi 300-500 de clienţi zilnic, potrivit datelor din piaţă. R-Kiosk este primul lanţ de magazine mici de proximitate lansat pe piaţa românească de un retailer străin.
Cei mai mari jucători în comerţul de proximitate sunt în prezent micii patroni de buticuri, minimarketuri sau alimentare de la colţul blocului.
În ultimii doi ani însă lanţurile străi­ne de supermarketuri precum Carrefour Market, Mega Image sau Billa şi-au făcut simţită prezenţa tot mai mult în vecinătatea magazinelor tradiţionale de cartier, mizând pe creşterea investiţiilor în extindere în ciuda scăderii consumului.
mihaela.popescu@zf.ro

Finlandezii de la R-Kiosk, cei care au adus în România în 2008 conceptul de chioşc de format modern, spun că ofensiva lor locală este încă în faza de proiect-pilot.