Discuţiile pe marginea OUG 50 se mută de pe internet în sucursale
Expirarea termenului de 90 de zile până la
care prevederile Ordonanţei 50 - care reglementează condiţiile de
acordare a creditelor pentru consumatori - ar fi trebuit puse în
practică a adus doar o intensificare a disputelor dintre clienţii
nemulţumiţi şi bănci, care au amânat până în ultima clipă semnarea
actelor adiţionale.
Astfel, pe fondul aglomerării unităţilor la sfârşitul săptămânii
trecute, jucători precum RBS sau Banca Transilvania au ales, în mod
excepţional, să îşi ţină agenţiile deschise şi în weekend.
Vineri, la agenţia RBS Bank din Piaţa Unirii, clienţii au venit în
număr mare încă de la deschidere pentru consultarea actelor
adiţionale, în jurul orei 10:30 fiind deja peste 20 de clienţi la
coadă. Consilierii de relaţii cu clienţii au încercat în zadar să-i
convingă că banca a prelungit termenul de semnare a actelor
adiţionale până la 28 octombrie şi că se pot întoarce în altă zi.
Majoritatea clienţilor au preferat să aştepte, chiar dacă
eliberarea unui act adiţional pentru un singur client dura cel
puţin jumătate de oră. Funcţionarii băncii au explicat că procesul
de căutare şi de descărcare a actelor adiţionale din sistemul
informatic al băncii este anevoios din cauză că acestea fuseseră
încărcate în sistem doar cu o zi înainte. Unii clienţi au venit
gata înarmaţi cu notificări prin care refuză să semneze actele
adiţionale, chiar dacă nu apucaseră încă să le citească. La Piraeus
Bank sucursala Unirii, situaţia era aceeaşi. Cel puţin zece clienţi
aşteptau să li se elibereze actele adiţionale, deşi procesul
decurgea foarte greu.
"Mai am nouă ani din acest credit şi vreau să văd ce se
modifică. Mă interesează mai ales rata dobânzii. Altfel nu aş sta
câteva ore la coadă", spunea un client.
Tensiunile amplifică astfel conflictul existent între clienţii
nemulţumiţi, care consideră că ordonanţa le dă dreptul şi la o
scădere a costurilor creditelor, prin eliminarea unor comisioane şi
raportarea la indicatori transparenţi fără modificarea marjelor, în
timp ce bancherii consideră că nu ar trebui să modifice şi costul
împrumuturilor, odată cu modificarea contractelor. Autoritatea
Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a transmis în scris unele
precizări bancherilor, însă textul ordonanţei, trecută deja de
Senat, nu a fost modificat.
"Perioada de 90 de zile, stipulată de OUG50/2010 ca fiind destinată
alinierii prevederilor contractuale la dispoziţiile directivei
europene, reprezintă un termen limită pentru noi ca bancă, să avem
pregătite aceste acte adiţionale şi să ne notificăm clienţii în
legătură cu acestea. Tocmai pentru că am observat din mass-media că
există un oarecare grad de îngrijorare în rândul unor clienţi cu
privire la termenul în care trebuie să ne comunice acordul sau
dezacordul vis-a-vis de actele adiţionale, am luat decizia de a
acorda un termen mai lung de cele 15 zile stipulate, şi anume până
în data de 29 octombrie", au comentat reprezentanţii RBS Bank.
Banca a prelungit perioada de lucru cu publicul, agenţiile având
sâmbătă program normal (9-17), iar duminică program scurt
(9-13).
Bancherii interpretează din nou diferit ordonanţa faţă de clienţi,
considerând că termenul de 90 de zile se referă la obligativitatea
de transmitere a notificărilor către clienţi, iar semnarea actelor
se poate face şi ulterior. În cazul clienţilor care nu sunt de
acord cu propunerile făcute de bancă nu există o abordare unitară,
bancherii precizând doar că vor avea loc discuţii la nivel
individual.
Ordonanţa 50 nu prevede distinct un termen până la care actele
adiţionale ar fi trebuit prezentate clienţilor, nici privind
perioada în care aceştia ar fi trebuit să vină să le semneze. În
schimb, ordonanţa prevede că "nesemnarea de către consumator a
actelor adiţionale prevăzute la alin. (2) este considerată
acceptare tacită".
Bancherii trebuie să modifice toate cele aproape opt milioane de
contracte de credit pentru consumatori aflate în derulare.
"Am chemat clienţii (să semneze actele adiţionale - n. red.) în
săptămâna 13-19 septembrie. Le-au putut lua şi acasă să le
consulte, nu există un termen expres până la care să le semneze",
spune Cornel Cojocaru, directorul de comunicare al BCR, cea mai
mare bancă locală. El spune că, la nivelul băncii, nu există o
statistică privind numărul clienţilor care nu au dorit să accepte
condiţiile propuse de bancă prin actele adiţionale. BCR a transmis
clienţilor încă din august notificări, prin care le prezenta cadrul
general al modificării contractelor de credit. Banca a propus
trecerea de la indicatori de tipul "dobânzii interne de referinţă"
la indicatori transparenţi - Robor pentru lei sau Euribor pentru
euro - prin adăugarea unei noi marje fixe, care să permită
menţinerea dobânzii la nivelul din iunie. De asemenea, banca a
propus comasarea comisioanelor percepute într-unul singur, denumit
conform ordonanţei, de gestiune a creditului. Totuşi, textul
ordonanţei prevede că banca nu poate introduce noi taxe sau
comisioane şi nu poate modifica nivelul marjei din contract fără
acordul clienţilor. Mulţi clienţi au ales astfel să refuze actele
adiţionale.
"În primul rând fiecare sesizare va primi un răspuns. Fiecare
client urmează să procedeze, dacă nu este de acord, conform celor
precizate de specialiştii în materie de legislaţie", a spus
Cojocaru, fără să ofere alte detalii.
Reprezentanţii ANPC şi ai Consiliului Concurenţei, instituţiile
care au iniţiat proiectul ordonanţei, evită să se pronunţe în
privinţa interpretării textului. Bogdan Chiriţoiu, şeful de la
Concurenţă, spunea la sfârşitul săptămânii trecute că interpretarea
o poate da doar instanţa de judecată, deşi este preferabil ca banca
să ajungă la un acord cu clientul. Pe site-ul propriu, ANPC a
publicat un set de sfaturi pentru consumatori, unde se precizează
că banca "nu are voie să redenumească comisioanele pe care legea îi
cere să le elimine".
"Sunt prevederi care se aplică automat, sunt impuse băncilor, iar
acestea trebuie să îşi modifice sistemele. Clientul ar trebui să
refuze explicit aplicarea modificărilor cerute, dar în mod normal e
o adaptare la norma legală. Ce urmează, dacă clienţii vor să
negocieze dobânda sau alte aspecte care nu intră sub incidenţa
ordonanţei, se face separat", spun reprezentanţii BRD, a doua mare
bancă locală.
Şi ANPC precizează că prevederile ordonanţei trebuie aplicate
automat, iar dacă clientul consideră ulterior că banca nu a
procedat corect, le poate contesta.
"Dacă nu semnaţi şi nu contestaţi în scris, prevederile actului
actului adiţional intră în vigoare prin acceptare tacită.
Prevederile care nu respectă OUG 50/2010 rămân nule de drept, dar
riscaţi să fie aplicate în continuare de creditor. Le puteţi
contesta ulterior, în interiorul termenului de prescripţie."