Discuţiile pe marginea OUG 50 se mută de pe internet în sucursale

Autori: Liviu Chiru , Andrei Chirileasa 19.09.2010

Expirarea termenului de 90 de zile până la care prevederile Ordonanţei 50 - care reglementează condiţiile de acordare a creditelor pentru consumatori - ar fi trebuit puse în practică a adus doar o intensificare a disputelor dintre clienţii nemulţumiţi şi bănci, care au amânat până în ultima clipă semnarea actelor adiţionale.




Astfel, pe fondul aglomerării unităţilor la sfârşitul săptămânii trecute, jucători precum RBS sau Banca Transilvania au ales, în mod excepţional, să îşi ţină agenţiile deschise şi în weekend.
Vineri, la agenţia RBS Bank din Piaţa Unirii, clienţii au venit în număr mare încă de la deschidere pentru consultarea actelor adiţionale, în jurul orei 10:30 fiind deja peste 20 de clienţi la coadă. Consilierii de relaţii cu clienţii au încercat în zadar să-i convingă că banca a prelungit termenul de semnare a actelor adiţionale până la 28 octombrie şi că se pot întoarce în altă zi. Majoritatea clienţilor au preferat să aştepte, chiar dacă eliberarea unui act adiţional pentru un singur client dura cel puţin jumătate de oră. Funcţionarii băncii au explicat că procesul de căutare şi de descărcare a actelor adiţionale din sistemul informatic al băncii este anevoios din cauză că acestea fuseseră încărcate în sistem doar cu o zi înainte. Unii clienţi au venit gata înarmaţi cu notificări prin care refuză să semneze actele adiţionale, chiar dacă nu apucaseră încă să le citească. La Piraeus Bank sucursala Unirii, situaţia era aceeaşi. Cel puţin zece clienţi aşteptau să li se elibereze actele adiţionale, deşi procesul decurgea foarte greu.

"Mai am nouă ani din acest credit şi vreau să văd ce se modifică. Mă interesează mai ales rata dobânzii. Altfel nu aş sta câteva ore la coadă", spunea un client.
Tensiunile amplifică astfel conflictul existent între clienţii nemulţumiţi, care consideră că ordonanţa le dă dreptul şi la o scădere a costurilor creditelor, prin eliminarea unor comisioane şi raportarea la indicatori transparenţi fără modificarea marjelor, în timp ce bancherii consideră că nu ar trebui să modifice şi costul împrumuturilor, odată cu modificarea contractelor. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a transmis în scris unele precizări bancherilor, însă textul ordonanţei, trecută deja de Senat, nu a fost modificat.

"Perioada de 90 de zile, stipulată de OUG50/2010 ca fiind destinată alinierii prevederilor contractuale la dispoziţiile directivei europene, reprezintă un termen limită pentru noi ca bancă, să avem pregătite aceste acte adiţionale şi să ne notificăm clienţii în legătură cu acestea. Tocmai pentru că am observat din mass-media că există un oarecare grad de îngrijorare în rândul unor clienţi cu privire la termenul în care trebuie să ne comunice acordul sau dezacordul vis-a-vis de actele adiţionale, am luat decizia de a acorda un termen mai lung de cele 15 zile stipulate, şi anume până în data de 29 octombrie", au comentat reprezentanţii RBS Bank. Banca a prelungit perioada de lucru cu publicul, agenţiile având sâmbătă program normal (9-17), iar duminică program scurt (9-13).
Bancherii interpretează din nou diferit ordonanţa faţă de clienţi, considerând că termenul de 90 de zile se referă la obligativitatea de transmitere a notificărilor către clienţi, iar semnarea actelor se poate face şi ulterior. În cazul clienţilor care nu sunt de acord cu propunerile făcute de bancă nu există o abordare unitară, bancherii precizând doar că vor avea loc discuţii la nivel individual.
Ordonanţa 50 nu prevede distinct un termen până la care actele adiţionale ar fi trebuit prezentate clienţilor, nici privind perioada în care aceştia ar fi trebuit să vină să le semneze. În schimb, ordonanţa prevede că "nesemnarea de către consumator a actelor adiţionale prevăzute la alin. (2) este considerată acceptare tacită".
Bancherii trebuie să modifice toate cele aproape opt milioane de contracte de credit pentru consumatori aflate în derulare.

"Am chemat clienţii (să semneze actele adiţionale - n. red.) în săptămâna 13-19 septembrie. Le-au putut lua şi acasă să le consulte, nu există un termen expres până la care să le semneze", spune Cornel Cojocaru, directorul de comunicare al BCR, cea mai mare bancă locală. El spune că, la nivelul băncii, nu există o statistică privind numărul clienţilor care nu au dorit să accepte condiţiile propuse de bancă prin actele adiţionale. BCR a transmis clienţilor încă din august notificări, prin care le prezenta cadrul general al modificării contractelor de credit. Banca a propus trecerea de la indicatori de tipul "dobânzii interne de referinţă" la indicatori transparenţi - Robor pentru lei sau Euribor pentru euro - prin adăugarea unei noi marje fixe, care să permită menţinerea dobânzii la nivelul din iunie. De asemenea, banca a propus comasarea comisioanelor percepute într-unul singur, denumit conform ordonanţei, de gestiune a creditului. Totuşi, textul ordonanţei prevede că banca nu poate introduce noi taxe sau comisioane şi nu poate modifica nivelul marjei din contract fără acordul clienţilor. Mulţi clienţi au ales astfel să refuze actele adiţionale.

"În primul rând fiecare sesizare va primi un răspuns. Fiecare client urmează să procedeze, dacă nu este de acord, conform celor precizate de specialiştii în materie de legislaţie", a spus Cojocaru, fără să ofere alte detalii.
Reprezentanţii ANPC şi ai Consiliului Concurenţei, instituţiile care au iniţiat proiectul ordonanţei, evită să se pronunţe în privinţa interpretării textului. Bogdan Chiriţoiu, şeful de la Concurenţă, spunea la sfârşitul săptămânii trecute că interpretarea o poate da doar instanţa de judecată, deşi este preferabil ca banca să ajungă la un acord cu clientul. Pe site-ul propriu, ANPC a publicat un set de sfaturi pentru consumatori, unde se precizează că banca "nu are voie să redenumească comisioanele pe care legea îi cere să le elimine".
"Sunt prevederi care se aplică automat, sunt impuse băncilor, iar acestea trebuie să îşi modifice sistemele. Clientul ar trebui să refuze explicit aplicarea modificărilor cerute, dar în mod normal e o adaptare la norma legală. Ce urmează, dacă clienţii vor să negocieze dobânda sau alte aspecte care nu intră sub incidenţa ordonanţei, se face separat", spun reprezentanţii BRD, a doua mare bancă locală.

Şi ANPC precizează că prevederile ordonanţei trebuie aplicate automat, iar dacă clientul consideră ulterior că banca nu a procedat corect, le poate contesta.
"Dacă nu semnaţi şi nu contestaţi în scris, prevederile actului actului adiţional intră în vigoare prin acceptare tacită. Prevederile care nu respectă OUG 50/2010 rămân nule de drept, dar riscaţi să fie aplicate în continuare de creditor. Le puteţi contesta ulterior, în interiorul termenului de prescripţie."