Ce condiţii trebuie să respecte firmele care au câştigat proiecte UE pentru a nu da banii înapoi
Greul pentru firmele care au câştigat proiecte europene nu se
opreşte odată cu încheierea proiectului, fie că este vorba de
achiziţie de utilaje, mobilier, calculatoare sau de construcţia de
hale de producţie.
Pentru o perioadă de trei sau cinci ani, firmele sunt obligate să
menţină numărul de locuri de muncă pe care au spus că le vor crea
prin proiect şi să menţină investiţia, altfel, pentru orice abatere
de la termenii contractuali, autorităţile care gestionează
fondurile europene pot să ceară returnarea în totalitate sau
parţial a banilor de la UE.
"Principala condiţie pe care trebuie să o îndeplineşti ca să nu fii
pus în situaţia de a da banii înapoi este să respecţi ce ai scris
în proiect, să urmezi fiecare pas din contract. De aceea, când
scrii proiectul, este important să nu stabileşti termene şi
targeturi pe care nu le poţi îndeplini", spune Victor Lenghel,
administratorul firmei Advertigo din Braşov, care oferă servicii de
publicitate şi organizare evenimente şi care a solicitat 170.000 de
euro de la UE pentru a achiziţiona şase pachete complete de sisteme
de lasere şi accesorii.
Implementarea proiectului care a fost depus în cadrul Programului
Operaţional Regional (POR), 4.3 "Sprijinirea dezvoltării
microîntreprinderilor", s-a finalizat în luna iulie, iar până în
prezent, compania a primit circa 150.000 de euro de la UE.
"Proiectul a fost construit în patru etape. Până în prezent am
primit banii pe trei etape şi am depus acum şi ultimul dosar de
rambursare. Sumele de la UE au venit după două luni de la depunerea
dosarului", explică Lenghel una dintre dificultăţile cu care s-a
confruntat în implementarea proiectului. Valoarea totală a
proiectului s-a ridicat la 270.000 de euro. "Am urmărit să derulez
la timp investiţia, să respect termenele din contract. Chiar dacă
piaţa de entertainment a scăzut şi nu mai sunt la fel de multe
evenimente ca înainte de criză când am scris noi proiectul, am
creat şase locuri de muncă pe care trebuie să le menţinem timp de
trei ani."
Firmele trebuie să respecte o serie de condiţii atât la depunerea
documentaţiilor şi în perioada în care derulează proiectul, cât şi
în perioada de monitorizare, adică până la trei sau cinci ani după
finalizarea investiţiei, în funcţie de programul prin care s-a
obţinut finanţarea europeană.
"Este important ca firmele să respecte perioada de depunere a
studiilor, a actelor originale şi a celorlalte documente, de
exemplu pentru liniile de finanţare unde iniţial se face o
înregistrare online a poiectului, urmând ca depunerea dosarului
fizic să se realizeze într-un interval specificat", spune Irina
Condruc, specialist în finanţări nerambursabile în cadrul firmei de
consultanţă Compass Consulting. Ea mai precizează că toate
activităţile pe care solicitantul se angajează să le efectueze prin
investiţie, atât la faza de implementare a proiectului, cât şi în
perioada de monitorizare şi pentru care a primit punctaj la
selecţie, devin condiţii obligatorii.
Un alt aspect la care firmele trebuie să fie atente este procedura
de achiziţii. "Găsirea unor neconcordanţe în derularea procedurilor
de achiziţii sau nerespectarea acestora poate duce la declararea
cheltuielilor în cauză ca fiind neeligibile, şi prin urmare nu vor
fi rambursate", spune Condruc.
Termenele prevăzute în contractul de finanţare (începerea
achiziţiilor, graficul cererilor de rambursare) trebuie de asemenea
respectate, iar eventuale decalaje sau întârzieri pot fi prevăzute
prin acte adiţionale ulterioare, care trebuie întocmite în
termen.
"Înştiinţarea autorităţii de management de către beneficiar
referitor la eventuale întârzieri sau modificări trebuie să se facă
înaintea expirării termenului prevăzut în contractul de
finanţare", mai precizează Condruc.
Toţi indicatorii prevăzuţi în proiect, indiferent că vorbim despre
numărul de locuri de muncă nou create sau numărul de echipamente
achiziţionate, trebuie respectaţi pe perioada menţionată în ghidul
solicitantului. "Investiţia trebuie menţinută în condiţiile
prevăzute în contractul de finanţare timp de trei ani pentru
IMM-uri şi timp de cinci ani pentru întreprinderi mari."
Pe de altă parte, Alina Dan, manager de proiect în cadrul firmei de
consultanţă Pegas, susţine că firmele trebuie să ţină o evidenţă
contabilă distinctă pe proiect, dar şi să fie transparente prin
informarea şi publicarea proiectului.