De unde vin banii în grupul City Grill: "Berăriile, shaormeriile şi brutăriile sunt segmente unde oamenii au rămas dispuşi să cheltuiască“

Autor: Cristina Stoian 20.09.2010

Dragoş Petrescu, proprietarul City Grill, a trecut de etapa când fiecare segment vizat, fie că era vorba de fast-food, bere sau cafea, era împachetat într-un nou brand şi aruncat pe o piaţă în creştere, care cerea diversificare.




"Până acum m-am concentrat să prind fiecare segment în parte şi am ajuns astfel la opt branduri în portofoliu. Mi-am dat seama însă că pierdem din forţa nu­me­lui dacă continuăm să creăm un brand pe fie­care segment creat. Avem de fapt nevoie de 4-5 mărci puternice, iar din 2011 ne vom gândi la o redimensionare a por­tofoliului", a declarat pentru ZF Dragoş Petrescu.
Grupul ar putea fi astfel compus din divi­zia de berării Hanu' Berarilor, divizia de restaurante City Grill, brandurile create şi preluate recent BackWerk, Cantina Sport Bar şi Bundetot urmând să fie în continuare dezvoltate separat, ca şi Caru' cu Bere, cel mai important restaurant administrat de omul de afaceri, care are încasări anuale de circa cinci milioane de euro.
Noua structură nu-i afectează businessul, care se îndreaptă spre nivelul realizat în 2008, când cifra de afaceri a urcat la 14,2 milioane de euro şi nici nu va tăia din numărul de uni­tăţi, pentru că "tot ce nu era viabil am închis încă de anul trecut", după cum spune pro­prie­tarul City Grill, care face referire la restau­ran­tele plasate în interiorul centrelor comerciale.

70% din venituri vin din Centrul Vechi al Capitalei
Afacerea cu restaurante, berării şi brutării administrată de Petrescu a scăzut mai puţin decât nivelul pieţei, factorul de stabilitate fiind poziţionarea atât a conceptului, cât şi a uni­tă­ţilor deschise. Omul de afaceri recunoaş­te că ce­le patru unităţi, Caru' cu Bere, City Grill, Cantina şi Bundetot, pe care le deţine în Cen­trul Vechi al Capitalei, singura zonă pe creş­tere din România, au avut un rol im­por­tant, contribuind cu peste 70% la veniturile to­tale. Avantajul de a găsi un spaţiu comercial pe una din străzile Centrului Istoric, de altfel una din­tre zonele cele mai vânate de res­tau­ran­te, ca­fe­ne­le şi pub-uri, îi poate aduce unui antre­pre­nor încasări record, ţinând cont că într-o sin­gură zi vin aici zeci de mii de oameni. Pe lângă po­ziţionarea bună a celor 14 unităţi de­ţinute, barurile şi restaurantele din grupul City Grill au încercat să atragă clienţi, po­zi­ţio­nându-se pe un nivel de preţ mediu. Un exem­plu este pub-ul Cantina, unde preţul unei beri la halbă este 4 lei. De asemenea, pro­moţiile din Caru' cu Bere sau City Grill duc nota de pla­tă pentru un meniu complet între 17 şi 20 de lei, nivel asemănător sau chiar mai mic de­cât cel dintr-un restaurant fast-food, iar la Bun­detot o porţie de şniţel cu piure costă 9,9 lei.
"Ne-am poziţionat bine pe piaţă. Am creat un concept bine definit - berării, shaorma, brutării - pe segmente unde oamenii au rămas dispuşi să cheltuiască", spune Petrescu.

Brutăriile merg în franciză
Prima brutărie germană BackWerk administrată în franciză, care concurează cu Paul sau French Bakery, dar practică preţuri mai reduse, a avut încasări de 20.000 de euro în prima lună de la deschidere şi va trece pe profit din a treia lună de funcţionare. Începând de anul viitor, conceptul va fi francizat.
"Avem deja 18 candidaţi acceptaţi. În 2011 vom preda primele cinci francize astfel încât să minimizăm riscul total. Investim în brutărie, o lăsăm să funcţioneze 2-3 luni şi apoi o predăm francizatului. Practic noi operăm unităţile în lunile de pierdere, le trecem pe breakeven şi apoi le vindem altei companii", afirmă proprietarul grupului. Francizatul plăteşte o taxă de intrare care acoperă investiţia în brutărie şi apoi oferă 4% din vânzări grupului lui Petrescu.
Rezultatele brutăriilor l-au făcut pe pro­prie­tarul grupului City Grill să se gândească la o posibilă fuziune între cafenelele City Cafe şi BackWerk. "Fuziunea ar putea avea loc dacă nu vom finaliza un parteneriat cu pro­du­că­torul italian de cafea cu care suntem în pre­zent în discuţii. În cazul în care parteneriatul se încheie, cafenelele noastre vor rămâne cu structură proprie", spune Petrescu.

Buongiorno ar putea fi integrat în reţeaua City Grill
De asemenea, şi restaurantul cu specific mediteranean Buongiorno va fi integrat în reţeaua City Grill. Prima unitate Buongiorno a fost inaugurată în 2007 în Piaţa Victoriei, în urma achiziţiei restaurantului Casa di David de la omul de afaceri Moni Meita, iar a doua în centrul comercial Băneasa Shopping City, cu doi ani în urmă.
Divizia de berării care ar putea funcţiona sub numele de Hanu' Berarilor va include şi be­răria germană din Pache Protopopescu, con­cept anunţat cu câţiva ani în urmă şi care va fi gata la sfârşitul acestui an. În 2009 Dragoş Petrescu anunţa noua locaţie cu un nu­me legat tot de grupul său - City Grill Beer Garden.
La acea vreme făcea publică o investiţie de un milion de euro în transformarea fostu­lui sediu al Bibliotecii Metropolitane într-o berărie cu 400 de locuri, din care 200 în interior, dispuse pe două etaje.
Grupul, care a rulat afaceri totale de 12,4 mi­l. euro în 2009 şi are în jur de 500 de an­ga­jaţi, va deschide anul acesta alte două unităţi, un restaurant City Grill şi o cafenea City Cafe, po­sibilitatea de francizare rămânând deschisă şi pentru aceste branduri.


8 branduri În cinci ani

n După ce a ieşit din acţionariatul
La Mama, cedându-i lui Cătălin Mahu participaţia sa, Dragoş Petrescu a deschis în 2005 restaurantele City Grill.
n La circa un an de la intrarea pe piaţă cu propriul lanţ de restaurante, omul de afaceri a extins segmentul, inaugurând cafenelele City Cafe.
n În 2006 Petrescu şi partenerul său Daniel Mischie preiau administrarea uneia dintre cele mai vechi berării - Caru' cu Bere, care acum încasează anual circa 5 milioane de euro.
n În 2007 grupul City Grill decide să intre pe un segment superior de restaurante şi preia fostul restaurant Casa di David pe care îl transformă în Buongiorno.
n La sfârşitul lui 2009 deschide Hanu'Berarilor, o altă berărie într-o clădire istorică, pe spaţiul fostului restaurant Casa Bucur din centrul Capitalei.În aceeaşi perioadă grupul City Grill îşi adaugă în portofoliu alte două branduri - pub-ul Cantina Sport Bar şi shaormeria Bundetot.
n Ultima mişcare a grupului este încheierea unui parteneriat cu germanii de la BackWerk pentru preluarea francizei de brutării. Prima unitate a fost deschisă la jumătatea acestui an în zona Pieţei Universităţii din Bucureşti.

Partenerii lui Petrescu

n Pe lângă Daniel Mischie, care deţine 5% din Trotter Management, compania care administrează restaurantele Caru' cu Bere şi Hanu' Berarilor, în lista acţionarilor apare şi Marian Alecu,
fratele fostului director general de la McDonald's, cu 42,5% din acţiuni.
n În compania Trotter Consulting, prin intermediul căreia Dragoş Petrescu a adus franciza brutăriilor BackWerk, apare ca acţionar şi Andrei Alecu, fiul fostului director McDonald's.
n Marian Alecu, cel care a condus afacerea McDonald's, spune că nu a investit în afaceri cu restaurante, dar că şi-a consiliat fratele şi fiul în diverse proiecte, aceştia fiind implicaţi şi în industria luxului.