De unde vin banii în grupul City Grill: "Berăriile, shaormeriile şi brutăriile sunt segmente unde oamenii au rămas dispuşi să cheltuiască“
Dragoş Petrescu, proprietarul City Grill, a trecut de etapa când fiecare segment vizat, fie că era vorba de fast-food, bere sau cafea, era împachetat într-un nou brand şi aruncat pe o piaţă în creştere, care cerea diversificare.
"Până acum m-am concentrat să prind fiecare segment în parte şi
am ajuns astfel la opt branduri în portofoliu. Mi-am dat seama însă
că pierdem din forţa numelui dacă continuăm să creăm un brand pe
fiecare segment creat. Avem de fapt nevoie de 4-5 mărci puternice,
iar din 2011 ne vom gândi la o redimensionare a portofoliului", a
declarat pentru ZF Dragoş Petrescu.
Grupul ar putea fi astfel compus din divizia de berării Hanu'
Berarilor, divizia de restaurante City Grill, brandurile create şi
preluate recent BackWerk, Cantina Sport Bar şi Bundetot urmând să
fie în continuare dezvoltate separat, ca şi Caru' cu Bere, cel mai
important restaurant administrat de omul de afaceri, care are
încasări anuale de circa cinci milioane de euro.
Noua structură nu-i afectează businessul, care se îndreaptă spre
nivelul realizat în 2008, când cifra de afaceri a urcat la 14,2
milioane de euro şi nici nu va tăia din numărul de unităţi, pentru
că "tot ce nu era viabil am închis încă de anul trecut", după cum
spune proprietarul City Grill, care face referire la
restaurantele plasate în interiorul centrelor comerciale.
70% din venituri vin din Centrul Vechi al
Capitalei
Afacerea cu restaurante, berării şi brutării administrată de
Petrescu a scăzut mai puţin decât nivelul pieţei, factorul de
stabilitate fiind poziţionarea atât a conceptului, cât şi a
unităţilor deschise. Omul de afaceri recunoaşte că cele patru
unităţi, Caru' cu Bere, City Grill, Cantina şi Bundetot, pe care le
deţine în Centrul Vechi al Capitalei, singura zonă pe creştere
din România, au avut un rol important, contribuind cu peste 70%
la veniturile totale. Avantajul de a găsi un spaţiu comercial pe
una din străzile Centrului Istoric, de altfel una dintre zonele
cele mai vânate de restaurante, cafenele şi pub-uri, îi poate
aduce unui antreprenor încasări record, ţinând cont că într-o
singură zi vin aici zeci de mii de oameni. Pe lângă poziţionarea
bună a celor 14 unităţi deţinute, barurile şi restaurantele din
grupul City Grill au încercat să atragă clienţi, poziţionându-se
pe un nivel de preţ mediu. Un exemplu este pub-ul Cantina, unde
preţul unei beri la halbă este 4 lei. De asemenea, promoţiile din
Caru' cu Bere sau City Grill duc nota de plată pentru un meniu
complet între 17 şi 20 de lei, nivel asemănător sau chiar mai mic
decât cel dintr-un restaurant fast-food, iar la Bundetot o porţie
de şniţel cu piure costă 9,9 lei.
"Ne-am poziţionat bine pe piaţă. Am creat un concept bine definit -
berării, shaorma, brutării - pe segmente unde oamenii au rămas
dispuşi să cheltuiască", spune Petrescu.
Brutăriile merg în franciză
Prima brutărie germană BackWerk administrată în franciză, care
concurează cu Paul sau French Bakery, dar practică preţuri mai
reduse, a avut încasări de 20.000 de euro în prima lună de la
deschidere şi va trece pe profit din a treia lună de funcţionare.
Începând de anul viitor, conceptul va fi francizat.
"Avem deja 18 candidaţi acceptaţi. În 2011 vom preda primele cinci
francize astfel încât să minimizăm riscul total. Investim în
brutărie, o lăsăm să funcţioneze 2-3 luni şi apoi o predăm
francizatului. Practic noi operăm unităţile în lunile de pierdere,
le trecem pe breakeven şi apoi le vindem altei companii", afirmă
proprietarul grupului. Francizatul plăteşte o taxă de intrare care
acoperă investiţia în brutărie şi apoi oferă 4% din vânzări
grupului lui Petrescu.
Rezultatele brutăriilor l-au făcut pe proprietarul grupului City
Grill să se gândească la o posibilă fuziune între cafenelele City
Cafe şi BackWerk. "Fuziunea ar putea avea loc dacă nu vom finaliza
un parteneriat cu producătorul italian de cafea cu care suntem
în prezent în discuţii. În cazul în care parteneriatul se încheie,
cafenelele noastre vor rămâne cu structură proprie", spune
Petrescu.
Buongiorno ar putea fi integrat în reţeaua City
Grill
De asemenea, şi restaurantul cu specific mediteranean Buongiorno va
fi integrat în reţeaua City Grill. Prima unitate Buongiorno a fost
inaugurată în 2007 în Piaţa Victoriei, în urma achiziţiei
restaurantului Casa di David de la omul de afaceri Moni Meita, iar
a doua în centrul comercial Băneasa Shopping City, cu doi ani în
urmă.
Divizia de berării care ar putea funcţiona sub numele de Hanu'
Berarilor va include şi berăria germană din Pache Protopopescu,
concept anunţat cu câţiva ani în urmă şi care va fi gata la
sfârşitul acestui an. În 2009 Dragoş Petrescu anunţa noua locaţie
cu un nume legat tot de grupul său - City Grill Beer Garden.
La acea vreme făcea publică o investiţie de un milion de euro în
transformarea fostului sediu al Bibliotecii Metropolitane într-o
berărie cu 400 de locuri, din care 200 în interior, dispuse pe două
etaje.
Grupul, care a rulat afaceri totale de 12,4 mil. euro în 2009 şi
are în jur de 500 de angajaţi, va deschide anul acesta alte două
unităţi, un restaurant City Grill şi o cafenea City Cafe,
posibilitatea de francizare rămânând deschisă şi pentru aceste
branduri.
8 branduri În cinci ani
n După ce a ieşit din acţionariatul
La Mama, cedându-i lui Cătălin Mahu participaţia sa, Dragoş
Petrescu a deschis în 2005 restaurantele City Grill.
n La circa un an de la intrarea pe piaţă cu propriul lanţ de
restaurante, omul de afaceri a extins segmentul, inaugurând
cafenelele City Cafe.
n În 2006 Petrescu şi partenerul său Daniel Mischie preiau
administrarea uneia dintre cele mai vechi berării - Caru' cu Bere,
care acum încasează anual circa 5 milioane de euro.
n În 2007 grupul City Grill decide să intre pe un segment superior
de restaurante şi preia fostul restaurant Casa di David pe care îl
transformă în Buongiorno.
n La sfârşitul lui 2009 deschide Hanu'Berarilor, o altă berărie
într-o clădire istorică, pe spaţiul fostului restaurant Casa Bucur
din centrul Capitalei.În aceeaşi perioadă grupul City Grill îşi
adaugă în portofoliu alte două branduri - pub-ul Cantina Sport Bar
şi shaormeria Bundetot.
n
Ultima mişcare a grupului este încheierea unui parteneriat cu
germanii de la BackWerk pentru preluarea francizei de brutării.
Prima unitate a fost deschisă la jumătatea acestui an în zona
Pieţei Universităţii din Bucureşti.
Partenerii lui Petrescu
n Pe lângă Daniel Mischie, care deţine 5% din Trotter
Management, compania care administrează restaurantele Caru' cu Bere
şi Hanu' Berarilor, în lista acţionarilor apare şi Marian
Alecu,
fratele fostului director general de la McDonald's, cu 42,5% din
acţiuni.
n În compania Trotter Consulting, prin intermediul căreia Dragoş
Petrescu a adus franciza brutăriilor BackWerk, apare ca acţionar şi
Andrei Alecu, fiul fostului director McDonald's.
n Marian Alecu, cel care a condus afacerea McDonald's, spune că nu
a investit în afaceri cu restaurante, dar că şi-a consiliat fratele
şi fiul în diverse proiecte, aceştia fiind implicaţi şi în
industria luxului.