Opinie Sorin Pâslaru: Dacă nu am avut niciun cutremur, de ce a trebuit să împrumutăm echivalentul a 20% din PIB?
La o recentă reuniune a Ziarului Financiar despre asigurarea
obligatorie a locuinţelor, Sever Georgescu, unul din cei mai
cunoscuţi experţi în cutremure din România, a spus că statisticile
reale arată că în 1977 cutremurul din martie a produs daune de 20%
din PIB.
Nu se cunoaşte cât a fost în realitate PIB în în acel an, dar ce
este cert este că situaţia a permis statului de atunci să facă
împrumuri de la Banca Mondială de câteva sute de milioane de euro,
altfel greu de obţinut.
Banii nu au fost însă utilizaţi pentru consolidarea clădirilor, ci
pentru investiţii industriale. Astfel s-ar explica de ce o mare
parte din clădirile avariate atunci nu au fost consolidate, afirmă
inginerul Sever Georgescu.
Ce este interesant însă în aceste amintiri, desigur neplăcute, este
că dacă ajungem la situaţia de astăzi, România a ajuns să fie
nevoită să facă un împrumut de aproape 20% din PIB, adică
împrumutul de 20 mld. euro de la FMI, Banca Mondială şi Comisia
Europeană din martie 2009, fără să fi avut un cutremur.
Astfel de evaluări retrospective ca a d-lui Georgescu ridică o
întrebare la care nu a fost până acum dat un răspuns satisfăcător:
cum a ajuns această ţară să facă un credit de 20 miliarde de euro
într-o perioadă de pace, după nouă ani de creştere economică
consecutivă şi fără nicio calamitate?
Abia acum, prin această perspectivă istorică, poate fi evaluat cu
adevărat dramatismul situaţiei: 20 miliarde de euro pentru ce? Ce
pagube au fost? Sau poate au fost proiecte de dezvoltare în
energie, hidrocentrale, universităţi, centre de cercetare,
infrastructură, vreun oraş plutitor pe Marea Neagră?
Nimic din toate acestea. Şi totuşi, ni se spune de fiecare dată,
doct, de undeva de sus, că era necesar, că trebuia să se facă, că
altfel s-ar fi rupt economia.
Mulţi dintre oficiali răspund acum, dacă sunt întrebaţi despre cât
de bune au fost opţiunile din toamna anului 2008/iarna anului 2009,
că dacă nu ar fi fost acelea, economia ar fi căzut şi mai rău decât
a căzut, cu 7%.
Întrebarea este cât de mare putea fi această cădere, dacă nici
măcar împrumutul de 20 miliarde de euro, din care s-a consumat mai
mult de jumătate în 2009, nu a putut-o opri. Ar fi căzut PIB-ul cu
20%? Într-un singur an? Adică se oprea totul, era ca şi cum ţara ar
fi fost în război?
Unii spun: am intrat într-un parteneriat odată cu aderarea la
Uniunea Europeană, trebuie să ne menţinem obligaţia de circulaţie
liberă a capitalului şi pentru ca ieşirile de capital să nu
destabilizeze ţara a trebuit să mărim rezervele cu 20 de miliarde
de euro.
Dar în ce fel de parteneriat economic a intrat România de a putut
fi atât de destabilizată încât să fie nevoită să împrumute 20 de
miliarde de euro în vreme de pace şi fără vreun cutremur, ca să nu
cadă? Foarte greu de înţeles.
Nu ne costă foarte mult acest parteneriat? Sunt întrebări care
trebuie puse pragmatic, pentru că altfel riscăm să scoatem an după
an bani din buzunar în schimbul unor idei goale. Dar nu mâncăm idei
goale.
Între 1990 şi 1999, România şi-a căutat un drum pe care aproape că
îl găsise în perioada 2000-2008, când a fost pe creştere economică
neîntreruptă.
Întrebarea este dacă ajustările de acum vor readuce economia pe un
trend de creştere care să îi ofere posibilitatea reducerii
decalajelor pe care apucase să le corecteze cât de cât în această
perioadă.
Că trebuia depreciată moneda sau nu în toamna anului 2008 aproape
că nu mai are importanţă. Ideea de bază este dacă economia poate
face abstracţie în decursul dezvoltării de asemenea suişuri şi
coborâşuri bruşte şi de ce într-o lungă perioadă de pace economică
nu au putut fi constituite suficiente rezerve pentru a preveni
astfel de şocuri.
Între 1990 şi martie 2009 era limpede. Privatizare, economie de
piaţă, cei responsabili de datorii să plătească, găurile negre ale
statului - companii de stat prost administrate - trebuia
închise.
După octombrie 2008 în Occident, când statele au sărit cu zeci de
miliarde de euro să acopere propriile găuri negre financiare şi
chiar pentru industria auto, situaţia s-a schimbat
fundamental.
Iar pentru România, momentul martie 2009, când în pofida faptului
că datoria sa publică era la un nivel infim raportat la PIB, a
trebuit să împrumute o sumă cât jumătate din bugetul consolidat
(care include pensii, salarii, sănătate, bugete locale), va rămâne
un moment critic. Un moment zero.
De acolo trebuie început dacă se vorbeşte de reconstrucţie şi
relansare.
Când vine furtuna şi dărâmă o casă despre care proprietarul credea
că este făcută din piatră, nu din paie, atunci înseamnă că pe
undeva ceva fundamental este greşit. Aici este necesară dezbaterea.
Restul - că trebuie să urce cursul sau nu, că crească TVA-ul sau nu
- sunt detalii de suprafaţă.
Putem susţine o structură care ne provoacă pierderi? Pentru ce,
economic vorbind, trebuie să o susţinem dacă nu este creată
suficientă valoare adăugată locală, ci permanent ieşiri nete? Ce
rămâne aici, cu ce ne alegem, cum să beneficiem de această
integrare şi nu să suferim de pe urma ei. Aici este chestiunea
zero.
Sorin Pâslaru este redactorul-şef al ZF