Germanii de la Miele vor peste 10% din piaţă cu maşini de spălat de 1.000 de euro

Autor: Mihaela Popescu 21.09.2010

Compania Miele a anunţat că se va concentra pe creşterea cotei de piaţă în retailul local de electrocasnice, după aproximativ un an de la inaugurarea primei sale fabrici din România care produce componente electronice pentru unităţile de asamblare din Germania.



"În Europa avem peste 13% din piaţa electrocasnicelor şi sunt sigur că vom ajunge la o cotă de peste 10% şi în România în cinci ani. Clienţii pe care ne bazăm în viitor sunt oameni cu o educaţie bună care văd achi­zi­ţia unei aparaturi electrocasnice ca pe o investiţie", a declarat Stavros Politis, Export Manager Miele pe regiunea Europei de Sud-Est.
România este a doua mare piaţă de desfacere din regiune pentru producătorul german, deşi subsidiara locală a avut anul trecut vânzări de doar 2 mil. euro pe o piaţă estimată la 400-500 mil. euro.

Electrocasnicele premium sunt încă un segment de nişă în comerţ, jucătorii mai vechi din această piaţă având rulaje mai mici de 15 mil. euro. De exemplu, Franke, cel mai mare jucător pe segmentul electrocasnicelor premium pentru bucătărie, a raportat afaceri de 11 mil. euro pe 2009.
O altă companie de profil, Baumatic, activă din 2009 în România, estimează piaţa locală a electrocasnicelor încorporabile (care este un segment din piaţa premium) la aproximativ 30 mil. euro la nivelul lui 2010.
Miele a început ofensiva în retailul românesc în anul 2007, când a deschis un showroom în Otopeni, lângă Bucureşti. Produsele companiei se vând în prezent la preţuri de 4-5 ori mai mari decât electro­cas­nicele mainstream (cu un preţ mediu şi cu funcţii de bază). Astfel, cea mai ieftină ma­şină de spălat rufe Miele se vinde în showroomul companiei cu 1.000 de euro, iar cel mai ieftin aspirator are preţul de 900 de lei (210 euro).

Au dus 2.700 de electrocasnice în complexul de lux al lui Ţiriac
Cei mai mari clienţi ai Miele la nivel local au fost până acum lanţul de restaurante McDonald's şi complexul rezidenţial de lux Stejarii de lângă Capitală dezvoltat de o companie a omului de afaceri Ion Ţiriac. Reprezentanţii producătorului german au precizat că dezvoltatorul proiectului a comandat circa 2.700 de electrocasnice Miele pentru echiparea celor peste 300 de apartamente din complex.
Piaţa electrocasnicelor mari, dominată de vânzările de frigidere şi maşini de spălat, a înregistrat o scădere de 37% în 2009 faţă de anul anterior, ajungând la 334 mil. euro, potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pieţei GfK. Acesta mai arată că românii s-au orientat anul trecut spre produse cu caracteristici tehnice mai puţin avansate şi implicit mai ieftine. "În acest moment se întrevede un trend pozitiv pe piaţa locală a electrocasnicelor în 2011. Noi vrem să ne creştem vânzările anul viitor şi vom miza în continuare pe creşterea numărului parteneriatelor Miele cu retailerii specializaţi", a spus Spyros Stathis, Regional Export Manager la Miele.
Germanii au tatonat piaţa locală încă din 2006, iar anul trecut au finalizat o in­vestiţie de 24 mil. euro în construcţia unei fabrici de componente electronice pentru pro­dusele Miele în parcul industrial Fel­dioara. Producţia locală deserveşte fabricile com­paniei din Germania, unde sunt asamblate toate electrocasnicele Miele.

De ce văd germanii încă o piaţă atractivă în România?

"Toată Europa era cu ochii pe România înainte de 2008. Sigur că acum am intrat într-o nouă etapă, în care lucurile se mişcă într-un ritm încetinit, însă România rămâne o piaţă de dimensiuni mari", a comentat Stathis. Raportat la cele 22 de milioane de locuitori, gradul de echipare al gospodăriilor rămâne încă mult mai scăzut faţă de media europeană. Spre exemplu, în România, şapte gospodării din zece sunt dotate cu maşini de spălat şi doar patru au combină frigorifică. Singurul produs care se regăseşte în toate gospodăriile este televizorul, 3 din 10 familii preferând chiar să achiziţioneze două produse pentru aceeaşi casă.