Germanii de la Miele vor peste 10% din piaţă cu maşini de spălat de 1.000 de euro
Compania Miele a anunţat că se va concentra pe creşterea cotei de piaţă în retailul local de electrocasnice, după aproximativ un an de la inaugurarea primei sale fabrici din România care produce componente electronice pentru unităţile de asamblare din Germania.
"În Europa avem peste 13% din piaţa electrocasnicelor şi sunt
sigur că vom ajunge la o cotă de peste 10% şi în România în cinci
ani. Clienţii pe care ne bazăm în viitor sunt oameni cu o educaţie
bună care văd achiziţia unei aparaturi electrocasnice ca pe o
investiţie", a declarat Stavros Politis, Export Manager Miele pe
regiunea Europei de Sud-Est.
România este a doua mare piaţă de desfacere din regiune pentru
producătorul german, deşi subsidiara locală a avut anul trecut
vânzări de doar 2 mil. euro pe o piaţă estimată la 400-500 mil.
euro.
Electrocasnicele premium sunt încă un segment de nişă în comerţ,
jucătorii mai vechi din această piaţă având rulaje mai mici de 15
mil. euro. De exemplu, Franke, cel mai mare jucător pe segmentul
electrocasnicelor premium pentru bucătărie, a raportat afaceri de
11 mil. euro pe 2009.
O altă companie de profil, Baumatic, activă din 2009 în România,
estimează piaţa locală a electrocasnicelor încorporabile (care este
un segment din piaţa premium) la aproximativ 30 mil. euro la
nivelul lui 2010.
Miele a început ofensiva în retailul românesc în anul 2007, când a
deschis un showroom în Otopeni, lângă Bucureşti. Produsele
companiei se vând în prezent la preţuri de 4-5 ori mai mari decât
electrocasnicele mainstream (cu un preţ mediu şi cu funcţii de
bază). Astfel, cea mai ieftină maşină de spălat rufe Miele se
vinde în showroomul companiei cu 1.000 de euro, iar cel mai ieftin
aspirator are preţul de 900 de lei (210 euro).
Au dus 2.700 de electrocasnice în complexul de lux al
lui Ţiriac
Cei mai mari clienţi ai Miele la nivel local au fost până acum
lanţul de restaurante McDonald's şi complexul rezidenţial de lux
Stejarii de lângă Capitală dezvoltat de o companie a omului de
afaceri Ion Ţiriac. Reprezentanţii producătorului german au
precizat că dezvoltatorul proiectului a comandat circa 2.700 de
electrocasnice Miele pentru echiparea celor peste 300 de
apartamente din complex.
Piaţa electrocasnicelor mari, dominată de vânzările de frigidere şi
maşini de spălat, a înregistrat o scădere de 37% în 2009 faţă de
anul anterior, ajungând la 334 mil. euro, potrivit unui studiu al
companiei de cercetare a pieţei GfK. Acesta mai arată că românii
s-au orientat anul trecut spre produse cu caracteristici tehnice
mai puţin avansate şi implicit mai ieftine. "În acest moment se
întrevede un trend pozitiv pe piaţa locală a electrocasnicelor în
2011. Noi vrem să ne creştem vânzările anul viitor şi vom miza în
continuare pe creşterea numărului parteneriatelor Miele cu
retailerii specializaţi", a spus Spyros Stathis, Regional Export
Manager la Miele.
Germanii au tatonat piaţa locală încă din 2006, iar anul trecut au
finalizat o investiţie de 24 mil. euro în construcţia unei fabrici
de componente electronice pentru produsele Miele în parcul
industrial Feldioara. Producţia locală deserveşte fabricile
companiei din Germania, unde sunt asamblate toate electrocasnicele
Miele.
De ce văd germanii încă o piaţă atractivă în România?
"Toată Europa era cu ochii pe România înainte de 2008. Sigur că acum am intrat într-o nouă etapă, în care lucurile se mişcă într-un ritm încetinit, însă România rămâne o piaţă de dimensiuni mari", a comentat Stathis. Raportat la cele 22 de milioane de locuitori, gradul de echipare al gospodăriilor rămâne încă mult mai scăzut faţă de media europeană. Spre exemplu, în România, şapte gospodării din zece sunt dotate cu maşini de spălat şi doar patru au combină frigorifică. Singurul produs care se regăseşte în toate gospodăriile este televizorul, 3 din 10 familii preferând chiar să achiziţioneze două produse pentru aceeaşi casă.