Maniu-mania. Cel mai bine vândut pictor român s-a întors acasă
Atent nu doar la suflul artistic autentic, la acordurile cromatice ale tablourilor, ci şi la culoarea banilor, dl Radu Boroianu a ales să deschidă European Art Gallery cu o selecţie din operele celui mai bine cotat (vândut) pictor român contemporan al momentului, Nicolae Maniu* (foto 8).
Artistul trăieşte la Paris din 1993, după ce, în 1983, alesese
calea exilului şi se stabilise la Koln, în Germania. A cunoscut o
ascensiune rapidă, expunând, graţie lui François Gall, la Salonul
Independenţilor de la Paris (la doar trei ani de la plecarea din
ţară) şi vânzându-şi prima pânză chiar în ziua deschiderii
salonului. Din 1997, a intrat sub selecta umbrelă galeristică a lui
Gilles Dyan (proprietarul lanţului Opera Gallery) şi a pătruns în
importante colecţii private de pe toată suprafaţa globului. A venit
acum în România (după o altă glorioasă descindere pe plaurile
noastre în 1996, la Galeria ¾ a Teatrului Naţional), la deschiderea
expoziţiei pe care i-a pus-o la cale European Art Gallery, precedat
de o aură mitică (dintr-un areal mitic modern, desigur, care urcă
pe piscuri succesul de public şi cota de piaţă), creată în bună
măsură de doamna Veronica Marinescu (printr-un articol intitulat
"Cel mai bine vândut pictor român în afara graniţelor ţării") şi
întreţinută de o serie de articole-interviu semnate de dl Radu
Constantinescu şi tipărite în rubricile Ziarului de Duminică, în
martie 2009 (vezi
http://www.zf.ro/dupa-afaceri/nicolae-maniu-cel-mai-vandut-pictor-roman-4019565/),
articole în mare măsură lămuritoare pentru biografia şi opera
artistului.
Am avut şansa să schimb câteva vorbe cu maestrul, înaintea
conferinţei de presă din dimineaţa zilei de 16 septembrie, şi am
aflat un om aşezat cu picioarele pe pământ în faţa "viiturii
succesului", uşor stânjenit de eticheta de "cel mai vândut pictor
român" şi comentând cu delicateţe şi înţelepciune prezenţa sa la
faimoasa licitaţie Paris-Bucarest (de la Drouot Montaigne, 28-29
martie 2009), când a reuşit doar un scor "mărunt" (8.000 de euro,
în comparaţie cu cei 80-100.000 pe care îi obţine curent pentru o
pânză de dimensiuni generoase, dar "din care 50% intră în vistieria
galeriei care îl reprezintă", asta pentru că, înţelegem, pictorul
nu a încercat vânzările "de gré à gré").
Făcând parte din acelaşi lot de fini tehnicieni ai penelului în
care se află şi, să zicem, un alt clujean, Ovidiu Avram (pe care
unul dintre specialiştii AEG, Mihai Covaci, l-a expus în iunie
2009, la Rin Grand Hotel), Nicolae Maniu comunică sentimentul că
reprezintă o valoare sigură: un arsenal tehnic fără cusur, minuţie
flamandă, vernis-uri clasice şi, mai presus de orice, o viziune
flatant-accesibilă pentru marele public, lipsită de obscuritate şi
de căutări moderniste, cu compoziţii curate şi elaborate, cu citate
recognoscibile din marii maeştri, cu detalii-nadă imbatabile
(nuduri, peisaje cu perspectivă profundă etc.). Dar şi cu
funambulerii anecdotice de tipul acestei "Ambiguitate" (foto 1 -
2003, ulei pe pânză, 146 X 189 cm), reprezentând o tânără care-şi
acoperă sfielnic, cu patru mâini, nurii şi care are în faţă, pe o
masă drapată dalinian (de admirabilă execuţie), două portocale şi o
banană decojite.
În discursul de vernisaj, dl Radu Boroianu folosea o fabulă plină
de interes. La o expoziţie, unul dintre privitorii cârtitori ai
tablourilor lui Maniu se întreabă: "Dar, finalmente, asta nu e
fotografie sau, mai ştiu eu, colaj? La care mucalitul nostru
transilvan îi replică liniştit: de când nu aţi mai avut timp să
priviţi un Dürer sau un Van Eyck sau un Holbein, Velasquez sau
Raphael?" Fabulistul vrea să spună că şi marii maeştri pictau
exact, obsedaţi de minuţie şi de verosimil, dar că asta nu îi făcea
mai puţin mari. După cum, adăugăm noi, Velikovic sau (că tot veni
vorba) cel mai cotat pictor al sfârşitului de secol XX, Francis
Bacon, foloseau fotografia până la o imprima pe pânză şi a reveni,
apoi, asupra ei. Deci nimic grav în utilizarea fotografiei.
Problema e cum o foloseşti şi ce scoţi, finalmente, din ea. Dacă e
o viziune, e minunat, dacă e doar un trompe l'oeil sau un trompe
l'intelligence, lucrurile sunt mai delicate.
Urându-i bună revenire domnului Maniu pe simezele bucureştene, îi
dorim, în plus, să-şi găsească mai des calea spre publicul nostru,
căruia să-i arate cât de trudnice sunt căile artei, care, fără
meserie, rămâne doar o bună intenţie.
*) EAG, Bulevardul Regina Maria nr. 18, expoziţie Nicolae Maniu
(septembrie-octombrie 2010, vernisaj 16 sept.)