“Naşul” – Album de familie
Între albumele senzaţionale scoase la Taschen, "The Godfather Family Album" este unul absolut impresionant.
Editat de Paul Duncan şi realizat pe baza fotografiilor lui
Steve Schapiro, artistul de imagine acreditat pe platou - iniţial
în contul unui reportaj pentru revista Life - pentru fiecare din
cele trei filme ale epopeei lui Francis Ford Coppola bazată pe
romanele lui Mario Puzo, "the object of desire" este mare cât un
bloc de desen şi cântăreşte câteva kilograme bune, amintind de
faimosul album al lui Helmut Newton scos de aceeaşi editură
specializată în asemenea proiecte de anvergură. Povestea lui Don
Vito Corleone (magistral interpretat de Marlon Brando) şi a fiilor
săi este una la fel de captivantă şi pe hârtie. Dar nu este doar un
album documentar! Senzaţia de poveste nu se pierde deloc, nefiind
doar o simplă transpunere pe un alt suport media. Schapiro s-a
implicat în scenariul de making of, dar prezintă, practic, propria
versiune, care nu este deloc o copie a trilogiei de pe marele
ecran. Schapiro relatează - în cuvinte şi în imagini - că demersul
său a fost demarat de fascinaţia pentru Marlon Brando şi pentru
turul său de forţă actoricesc. Dar, dincolo de mitul marelui actor,
povestea lui Coppola este, în egală măsură, de mare interes. Aflăm
că, în cazul primului film, fondurile erau pe sfârşite, motiv
pentru care s-a renunţat la mai multe zile de filmare, pelicula
fiind în pericol de a rămâne neterminată. De asemenea, situaţia
regizorului era una destul de şubredă, asistenţii săi ascultând mai
mult de studiourile Paramount decât de Coppola, pe care, adesea, îl
ignorau complet! Totuşi, regizorul a reuşit să medieze relaţia cu
studiourile, terminând şi filmul, chiar dacă, pentru asta, a apelat
la destule improvizaţii. Faimoasa pisică din poala lui Marlon
Brando, de pildă, a fost găsită într-o magazie, unde vâna şoareci…
La turnarea celui de-al doilea film, lucrurile s-au schimbat, după
triumful primului la Oscar, iar operatorul ajunsese să-şi permită
luxul de a aştepta câteva zile până când considera că are lumina
potrivită pentru filmarea unei scene de două minute. Pe platouri,
Coppola se relaxase şi instituise umorul ca normă de comportament
pentru toată lumea. Astfel, în Sicilia, într-o bună zi, pe set a
apărut o persoană care era sosia perfectă a regizorului. In fapt,
era chiar mama lui Coppola deghizată, cu barbă falsă, ochelari şi
haine identice! Nu întotdeauna lucrurile mergeau aşa, tensiunile
nedispărând. Schapiro trebuia să realizeze afişul ultimei părţi din
trilogie, însă Al Pacino a întârziat opt ore de la şedinţa foto (de
la 9 dimineaţa la 5 după-amiaza). În consecinţă, lumina se cam
dusese, iar efectul a fost realizat cu ajutorul unei lămpi
stroboscopice…
O carte-album care se înscrie perfect în deviza de azi a editurii:
"A Rich Book for Poor Times".