CEC vrea să fie „banca de casă“ a populaţiei din oraşe mici şi rural
Banca de stat CEC Bank are ca principal obiectiv strategic în
zona riscului operaţional repoziţionarea ca "bancă de casă" a
populaţiei, segmentul de clienţi-ţintă fiind constituit din
persoanele fizice şi IMM-urile din zona rurală şi din oraşele cu
până la 50.000 de locuitori, potrivit unui raport publicat de
bancă.
De asemenea, CEC urmăreşte fidelizarea clientelei formate din
companii, precum şi atragerea de clienţi din agricultură pe care
să-i sprijine în atragerea de fonduri europene. Banca îşi propune
şi consolidarea poziţiei pe piaţă prin creşterea volumului şi a
complexităţii tranzacţiilor derulate. Un alt obiectiv din strategia
de administrare a riscului reputaţional este schimbarea
comportamentală a personalului atât în interiorul băncii, cât şi
faţă de clienţi.
La sfârşitul anului trecut CEC înregistra cele mai mari expuneri
faţă de segmentul de retail, cu un total de 6,4 mld. lei (circa 1,5
mld. euro) plus 2,5 mld. lei (606 mil. euro) din creanţe garantate
cu proprietăţi imobiliare, în timp ce creanţele faţă de companii se
ridicau la 637 mil. lei (151 mil. euro), la care se adăugau 259
mil. lei sub formă de creanţe faţă de municipalităţi.
Expunerea totală a băncii faţă de administraţii locale, companii şi
persoane fizice însuma anul trecut circa 9,9 mld. lei (2,3 mld.
euro).
Cele mai multe credite sunt în regiunea Sud-Est, iar
cele mai puţine în Vest
Dintre principalele zone geografice ale ţării, CEC a raportat cea
mai mare expunere pe regiunea Sud-Est, cu peste
1,6 mld. lei şi restanţe de 33 mil. lei. Aici banca are o expunere
pe retail de peste
1 mld. lei, plus creanţe garantate cu proprietăţi imobiliare de 432
mil. lei. În nicio altă regiune expunerea pe persoane fizice nu
atinge acest nivel. În schimb, cea mai slabă expunere este
înregistrată pe regiunea Vest, cu 632 mil. lei şi restanţe de 57
mil. lei. Aici, expunerea pe retail este de numai 131 mil. lei, în
contextul în care mai multe bănci private au poziţii puternice în
zonă. În rest, expunerile pe celelalte regiuni sunt relativ
echilibrate, fiind cuprinse între 1,2 şi 1,4 mld. lei. O sursă de
diferenţiere o constituie creditele acordate autorităţilor locale.
Deşi la nivel naţional este unul dintre cei mai activi finanţatori,
în Bucureşti CEC are cea mai slabă poziţie, cu o expunere de numai
342.000 de lei la sfârşitul lui 2009, în timp ce pe zona
Sud-Muntenia banca a dat finanţări către municipalităţi în valoare
de aproape 69 mil. lei. Unul dintre principalii competitori pe
acest segment de business este BCR, alături de BRD şi UniCredit. În
total, CEC avea o expunere de 258 mil. lei pe administraţiile
locale la finalul anului trecut.
De asemenea, banca înregistrează discrepanţe semnificative la
nivelul expunerilor din credite pentru companii, în condiţiile în
care de-abia în ultimii cinci ani a început să se orienteze spre
acest sector. Tot regiunea Vest apare drept principala zonă de
slăbiciune, cu o expunere de numai 1 mil. lei pe sectorul
corporate. La acest capitol CEC stă cel mai bine în regiunea
Sud-Vest Oltenia, cu un total de peste 245 mil. lei în 2009.
Oricum, totalul expunerii pe companii, de 638 mil. lei, este de
circa 10 ori mai mic decât expunerea pe retail, fără a pune la
socoteală creditele cu garanţii imobiliare de 2,5 mld. lei,
reflectând orientarea tradiţională a băncii spre clientela formată
din persoane fizice.
În ceea ce priveşte situaţia creditelor restante la sfârşitul lui
2009, CEC avea cele mai multe probleme în regiunea Nord-Vest, cu
restanţe de 91 mil. lei şi provizioane de 112 mil. lei, urmată de
regiunea Centru, cu 61,2 mil. lei. Cele mai mici restanţe au fost
înregistrate în Sud-Muntenia, cu 32 mil. lei.
Deşi banca are cea mai mare expunere pe retail, cele mai mari
restanţe erau înregistrate pe segmentul corporate, cu 340 mil.
lei, de aproape patru ori mai mari decât pe segmentul retail.