Apar medicamente mai ieftine? Producătorii locali anunţă lansări de zeci de produse

Autor: Ioana David 26.09.2010

La nivel internaţional, piaţa de medicamente ar putea intra în era produselor ieftine după ce patentele unor produse cu vânzări de câteva zeci de miliarde de dolari vor expira, ceea ce va permite altor producători să atace agresiv piaţa cu preţuri mai mici, iar în acest fel să se diminueze chletuielile cu sănătatea.



Printre produsele care îşi vor pierde patentul în următorii ani se numără Lipitor, produs de Pfizer, cel mai bine vândut medicament din lume, dar şi Plavix, produs de Sanofi-Aventis în colaborare cu Bristol-Myers Squibb, pe locul doi în clasamentul mondial.

În România, producătorii locali de medicamente care au în portofolii numai generice, adică produse care intră în circuitul de fabricaţie în momentul în care expiră patentul unuia original, şi-au programat lansări de câteva zeci de medicamente, astfel că o parte din febra internaţională a genericelor va ajunge şi pe piaţa locală

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate încurajează consumul de medicamente generice şi a implementat mai multe măsuri în acest sens, după ce reprezentanţii săi au spus în mai multe rânduri că în ultimii ani medicamentele scumpe au crescut nejustificat.

Se pun la punct strategiile

Ziarul Financiar a trimis o solicitare celor mai mari fabrici româneşti de medicamente pentru a vedea ce lansări au fost programate în intervalul 2010-2012. Cu excepţia Antibiotice Iaşi, toţi producătorii mari de medicamente sunt deţinuţi de jucători internaţionale, însă cu toate acestea, fabrica de la Iaşi şi-a programat cele mai multe lansări: peste 80 de produse.

"Strategiile companiei în perioada 2010 - 2012 ce cuprind dezvoltarea activităţilor ştiinţifice şi de cercetare, dezvoltarea parteneriatelor pe principalele pieţe internaţionale precum şi dezvoltarea portofoliului prin asimilarea de produse noi, vor determina consolidarea afacerii pe termen lung şi creşterea profitului, atât pe piaţa internă, cât şi la nivel internaţional. Toate acestea presupun dezvoltarea portofoliului atât prin cercetare proprie, cât şi prin parteneriate strategice cu 8 companii (de talie mondială - n. red.) ce vor genera asimilarea de produse noi din mai multe clase", se arată în raportul semestrial al Antibiotice Iaşi.

Cele mai multe produse, 17, vor fi pe segmentul fără prescripţie (OTC-uri) şi suplimente alimentare, dar vor fi şi antibiotice, pentru inimă, pentru sistemul nervos central şi altele.

În ceea ce priveşte ritmul lansărilor, dacă pe de o parte unii jucători vorbesc de o intensificare, aşa cum este cazul Sanofi-Aventis, pe de altă parte alţii, aşa cum se întâmplă în cazul Terapia Ranbaxy, spun că lansările nu mai sunt aşa dese ca în anii trecuţi din cauza "lipsei de predictibilitate legislativă".

"Pentru perioada 2010-2011 avem în plan lansarea a cel puţin 20 de produse noi. În prima jumătate a anului 2010 am organizat trei lansări, Trombex (primul generic de clopidogrel din România, folosit împotriva formării cheagurilor de sânge - n.red.), Rosucard (primul generic de rosuvastatină de pe piaţa românească, pentru reducerea colesterolului - n.red.) şi Ibalgin Rapid (pentru durere - n.red.). Până la sfârşitul anului 2010 mai avem în plan lansarea a cel puţin şase produse noi", a mai spus Dan Ivan, head al Sanofi-Aventis România, companie care deţine fabrica Zentiva din Capitală. Sanofi-Aventis împreună cu Zentiva sunt cel mai mare grup farmaceutic local, cu afaceri de 239 mil. lei (57 mil. euro) în al doilea trimestru al acestui an, potrivit Cegedim România.

Compania va lansa produse din arii precum cardiovascular, diabet, oncologie, sistem nervos central, medicină internă şi vaccinuri, dar şi din zona produselor fără prescripţie aşa cum sunt medicamentele de răceală şi gripă, vitamine şi minerale. Sanofi va intra în zone precum dermatocosmeticele (produse la graniţa dintre produse de frumuseţe şi tratamente dermatologice) şi produse pentru înfrumuseţare.

Se caută parteneri

"Suntem în continuare deschişi la orice formă de colaborare cu parteneri locali sau internaţionali pentru a folosi la maximum capacităţile de producţie de care dispunem, precum şi know-how-ul din zona comercială", a mai spus Dan Ivan.

Un alt producător local, Terapia Ranbaxy şi-a propus ca până în 2012 să lanseze circa 10 produse, din arii precum cardiovascular, sistem nervos, central, aparat digestiv şi oncologie. Dragoş Damian, CEO al companiei, a spus că producătorul raţionalizează anual între 5 şi 10 produse din motive "financiare, terapeutice şi tehnologice".

Pe de altă parte, Actavis, companie deţinută de grupul islandez cu acelaşi nume, şi-a programat 38 de lansări până în 2012.

"Am lansat până în prezent nouă produse. Cele 38 de lansări reprezintă atât produse fabricate în cadrul unităţii de producţie din România, cât şi produse care provin de la alte fabrici ale grupului, situate în Islanda, Italia, Malta sau Bulgaria", a spus Alina Culcea, director general al Actavis România. Compania va lansa produse în arii precum oncologia, sistemul nervos central, cel cardiovascular, respirator, antibiotice şi OTC-uri.

În ce măsură toate aceste lansări vor diminua cheltuielile cu sănătatea, rămâne de văzut.