Strategia fiscală a Finanţelor conţine ipoteze nerealiste
Strategia fiscală pe perioada 2011-2013 publicată acum o săptămână de Ministerul Finanţelor omite să prezinte informaţii privind pierderile şi plăţile restante ale companiilor de stat, aşa cum cere legea responsabilităţii fiscale, afirmă Consiliul fiscal într-o opinie de evaluare a strategiei.
De asemenea, organismul independent de monitorizare a Finanţelor atrage atenţia că angajamentul asumat în faţa FMI de constituire a unui tampon financiar care să asigure finanţarea deficitului bugetar şi plăţile scadente la datoria publică pe 4 luni încă nu a fost îndeplinit.
Consiliul mai constată că strategia include proiecţii privind veniturile din TVA pe perioada 2011-2013 fără a menţiona cota standard luată în calcul. Guvernul s-a angajat faţă de FMI să o menţină la 24% în 2011 în pofida discuţiilor iniţiale privind posibile reduceri, însă nu se ştie ce se va întâmpla mai departe. Nici ipotezele privind nivelul accizelor nu sunt prinse în strategie.
Reamintind reţinerile exprimate în privinţa estimărilor de venituri luate în calcul la rectificarea bugetară din august, Consiliul consideră că există "riscuri semnificative" şi la adresa prognozei veniturilor pentru 2011.
Criticile Consiliului fiscal privind strategia Finanţelor
- Proiecţiile de creştere cu 5,9% a salariului mediu brut pe economie şi cu 0,5% a numărului total de salariaţi în 2011 (adică ar fi absorbiţi toţi disponibilizaţii de la stat) sunt "optimiste" în condiţiile unei reveniri economice incipiente.
- Prognoza veniturilor pentru 2011 este supusă unor "riscuri semnificative", cu posibile consecinţe negative asupra veniturilor bugetului general consolidat pe tot orizontul de prognoză până în 2013.
- Creşterea cu 0,2% din PIB a veniturilor nefiscale în 2012 pentru corectarea deficitului nu este argumentată cu surse şi ca atare pare nerealistă.
- Strategia nu include informaţii mai detaliate privind fundamentarea traiectoriilor veniturilor bugetare.
- Nu este prezentat impactul fiscal al măsurilor discreţionare deja adoptate sau care urmează să fie adoptate şi alocarea pe an a acestuia.
- Nu este menţionată explicit ipoteza privind nivelul cotei standard de TVA folosită în proiecţia veniturilor bugetare (n.r.: pentru 2011 Guvernul s-a angajat faţă de FMI să menţină TVA standard la 24%).
- Nu este precizat calendarul alinierii accizelor la tutun de la 1 ianuarie 2011 la Directiva specifică a UE.
- Strategia nu face referire la măsuri concrete de îmbunătăţire a colectării taxelor, de extindere a bazei de impozitare, de eliminare a excepţiilor.
- Este tratată insuficient problema îmbunătăţirii eficienţei cheltuielilor publice.
- Nu există termene clare de realizare şi nici indicatori de performanţă privind atingerea obiectivelor de îmbunătăţire a administrării fiscale şi politica cheltuielilor bugetare.
- Nu sunt explicitate măsurile avute în vedere pentru accelerarea absorbţiei fondurilor europene.
- Nu sunt enunţate ipoteze privind numărul de salariaţi şi câştigul salarial mediu din sectorul public care fundamentează traiectoria cheltuielilor de personal.
- Nu există o listă realistă de priorităţi investiţionale publice, cu finanţare asigurată pe bază multianuală, indiferent de ciclul politic.
- Nu se acordă suficientă atenţie problemei arieratelor, nu este detaliată situaţia curentă şi nu există termene şi măsuri clare de eliminare a stocului de arierate.
- Nu există informaţii privind pierderile şi plăţile restante ale companiilor de stat.
- Nu sunt furnizate suficiente amănunte privind soluţii concrete pe care Ministerul Finanţelor le are în vedere pentru îmbunătăţirea în următorii ani a profilului de scadenţe al datoriei publice.
- Nu sunt abordate într-o manieră suficient de detaliată riscurile semnificative la adresa atingerii ţintelor de deficit bugetar până în 2013.