Tohani se gândeşte cum să devină multinaţională şi are planuri pentru fabrici în China şi Polonia

Autor: Ioana David 27.09.2010

Producătorul de vin Tohani, deţinut de omul de afaceri Virgil Mândru, are în vedere ca în următorii zece ani, afacerea din România să devină cea mai mică la nivelul grupului, cele mai mari rulaje urmând să fie obţinute în China şi Polonia.



Compania are în vedere construirea două fabrici în care să producă vin atât în Polonia, cât şi în China. "Proiectul Tohani China a demarat deja. Deocamdată producem în România şi exportăm, iar de anul viitor vom începe producţia acolo. Am început cu filialele, iar acum dezvoltăm partea de producţie. Acesta este mersul normal al extinderii. Am ales aceste două pieţe pentru că au potenţial, iar accesul este facil. În China investiţia este de 20 milioane de euro, iar în Polonia de 10 milioane de euro. Ambele proiecte sunt dezvoltate cu parteneri locali", a spus Mândru pentru Ziarul Financiar.

Omul de afaceri deţine 50% din aceste proiecte, banii pentru investiţii provenind din surse proprii. În străinătate, compania va produce sub brandul Tohani pe care spune că îl va adapta pieţei pe care acţionează. În prezent, cel mai cunoscut brand al companiei în România este Sânge de Taur.

"În Polonia în următorii patru ani vânzările Tohani vor ajunge la nivelul din România de acum. În China credem însă că vom avea cea mai mare dezvoltare. În următorii zece ani, Tohani România va deveni cea mai mică din grup, iar Tohani China cea mai mare", a mai spus Mândru.

În 2009, Tohani a avut o cifră de afaceri de aproximativ 14 mil. euro. În ultimii cinci ani, creşterea businessului companiei a fost de 40%, însă în 2009 afacerile au stagnat pentru ca în 2010 prognozele să fie de scădere.

"În 2010 vom avea o restrângere de piaţă pentru că aşa s-a întâmplat în toate domeniile. De aceea încercăm să dezvoltăm foarte mult piaţa de exporturi", a explicat Mândru.

Producătorul deţine 500 de hectare de viţă-de-vie în proprietate şi este cel mai mare proprietar din Dealu Mare.

"În China avem 600 de hectare de viţă-de-vie, puse la dispoziţie de statul chinez, care a suportat jumătate din costurile fabricii. În plus avem o scutire de taxe pe o perioadă de cinci ani de zile. În Polonia nu am obţinut prea multe facilităţi, dar încercăm să accesăm fonduri europene", a aduăgat Mândru.

Pentru proiectul din China, compania a relocat deja acolo 20 de oameni dintre care managerii, vânzările, marketingul şi partea tehnică. În viitor însă compania va angaja localnici. În Polonia, echipa companiei este formată numai din cinci oameni, iar planurile sunt ca din 2012 să înceapă să îmbutelieze, dar nu să şi producă.

În cazul în care planurile Tohani se vor concretiza, compania va deveni prima din industrie care va produce în afara României. În prezent, producătorii mari se concentrează fie pe dezvoltarea pieţei interne, fie de relansarea exporturilor. Cei mai mulţi au găsit salvarea fie în dezvoltarea de crame, fie pe continentul asiatic, China şi Japonia fiind cele mai noi destinaţii de export.

Recolta din acest an nu este mulţumitoare pentru producătorii de vin. "Recolta este mai mică cu 15% comparativ cu 2009. Toate au mers mai slab anul acesta. Singurele care s-au dezvoltat au fost exporturile, care în 2009 aveau cam 10% din vânzări", a mai spus Mândru.

Piaţa internă a vinului va scădea în acest an cu 12-13%, până la aproximativ 350 de milioane de euro, potrivit estimărilor Patronatului Vinului şi Viei din România (PNVV). Pe această piaţa Tohani concurează cu Murfatlar, Vincon, Cotnari, Halewood, Recaş.