S-au schimbat tendinţele în auto: maşinile mici înregistrează cel mai redus declin, iar SUV-urile de import cel mai mare

Autor: Bogdan Alecu 28.09.2010

Vanzările maşinilor de clasă mică au înregistrat cel mai mic declin la nivelul primelor opt luni ale acestui an potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în timp ce scăderea cea mai mare a fost înregistrată de automobilele din segmentele superioare de preţ, cum sunt SUV-urile sau limuzinele de clasă mare.



Astfel, situaţia s-a schimbat cu 180 de grade faţă de perioada similară a anului trecut. În primele opt luni ale lui 2009, vanzările maşinilor de clasă mică înregistrau scăderi cu aproape 60%, fiind depăşite numai de limuzinele de lux. În acelaşi interval, vanzările de SUV-uri scădeau cu aproximativ 40%, cel mai mic declin din acea perioadă, toate celelalte segmente înregistrand scăderi de peste 50%.

Piaţa locală se aliniază la tendinţa europeană, unde maşinile mici sunt cel mai puţin afectate de criză pe fondul programelor de înnoire a parcurilor, în timp ce maşinile de lux, limuzinele şi SUV-urile sunt pe o pantă abruptă descendentă.

Vanzările autoturismelor de clasă mică au scăzut cu aproape 12% în primele opt luni ale anului pană la aproximativ 15.500 de maşini, adică aproape 23% din totalul maşinilor vandute. Preţurile maşinilor de clasă mică sunt în general cuprinse între 8.000 şi 15.000 de euro, fiind preferate în majoritatea cazurilor de către cei care apelează la programul "Rabla". Cel mai bine vandut model din clasa mică a fost Renault Clio, atat versiunea hatchback, cat şi sedanul Symbol, cu peste 3.300 de maşini vandute, în scădere cu 15%, urmat de Ford Fiesta cu aproape 2.300 de unităţi, în creştere cu peste 110% faţă de perioada similară a anului trecut. O scădere mai mică decat media de pieţei au înregistrat şi limuzinele din segmentul de lux, de mai puţin de 23% la 85 de maşini, valoare susţinută de noul BMW Seria 7, care a depăşit pentru prima dată vanzările lui Mercedes-Benz S-Klasse, dar şi ale noilor Porsche Panamera şi Audi A8.

Cel mai mare declin din primele luni ale acestui an a fost înregistrat de segmentul SUV-urilor, de peste 42% faţă de perioada similară a anului trecut, la mai puţin de 4.100 de maşini, fără a lua în calcul însă şi vanzările Dacia Duster. Declinul SUV-urilor de import vine în contextul în care anul trecut, maşinile de teren înregistrau o scădere sub cea a pieţei.

Cumulat, vanzările SUVurilor de import şi cele ale Duster ar ajunge la opt luni la aproape 7.000 de unităţi, adică aproape la acelaşi nivel ca în intervalul ianuarie-august din 2009.

Pe piaţa locală la nivelul lunii august, Duster a fost cel mai bine vandut SUV, cu 436 de unităţi vandute, adică un volum similar cu cel al lui VW Tiguan de la începutul anului. În acelaşi timp, Duster este după Logan sedan cel de-al doilea cel mai bine vandut model, vanzările acestuia depăşindu-le luna trecută pe cele cumulate ale Sandero, Logan MCV, Logan Pick-up şi Logan Van.

Vanzările maşinilor de clasă mică au înre gistrat cel mai mic declin la nivelul primelor opt luni ale acestui an, potrivit statisticilor Asociaţiei Pro ducătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în timp ce scăderea cea mai mare a fost înregistrată de auto mobilele din segmentele superioare de preţ, cum sunt SUV-urile sau limu zinele de clasă mare.

Topul celor mai bine vandute SUV-uri de import de pe piaţa locală este alcătuit din modele VW Tiguan, Ford Kuga şi Hyundai ix35, urmate de modelele premium BMW X5, X6 şi Audi Q5.

Vanzările de autovehicule au înregistrat un declin de aproape 30% la nivelul lunii august, faţă de perioada similară a anului trecut la aproape 7.900 de autovehicule, potrivit statisticilor jucătorilor din piaţa auto. În primele opt luni, declinul înregistrat a fost de peste 26%, la peste 76.000 de unităţi.