Coreenii de la Daewoo Mangalia nu cred în restructurări

Autor: Adrian Cojocar 03.10.2010

Afacerile şantierului naval Daewoo Mangalia Heavy Industry au atins niveluri record în 2008 şi 2009, dar şi pierderile au urcat puternic, depăşind 200 mil. euro în doi ani.



Conducerea Daewoo Mangalia Heavy Industry (DMHI), cel mai mare constructor de nave din România, spune că în condiţiile în care va putea să-şi acopere producţia cu comenzi nu consideră că va fi nevoie de o restructurare puternică a activităţii.

În ultimii doi ani, deşi constructorul a beneficiat de unele dintre cele mai bune condiţii din punctul de vedere al stocului de comenzi contractate şi a afişat afaceri anuale record, de peste 1,2 mld. lei (280 mil. euro), compania a înregistrat cele mai mari pierderi din istoria şantierului, care au cumulat în 2008 şi 2009 aproape 220 mil. euro.
"În condiţiile în care societatea va putea asigura comenzile la nivelul capacităţii fizice şi al productivităţii muncii planificate, nu credem că o restructurare organizatorică de mare anvergură va fi necesară. Administraţia firmei îşi concentrează resursele, eforturile tehnologice şi strategiile în direcţia creşterii semnificative a productivităţii muncii, şi nu în ultimul rând, la reducerea costurilor, întărirea controlului bugetar şi prioritizarea atentă a resurselor avute la dispoziţie", spune Gemal Memetcea, purtător de cuvânt al Daewoo Mangalia.

Daewoo Mangalia, la care statul deţine 49% din acţiuni, iar grupul coreean Daewoo are 51%, este cel mai mare agent economic din Constanţa, asigurând locuri de muncă pentru circa 3.500 de salariaţi şi indirect pentru alte câteva mii. Acesta poate fi şi unul dintre motivele pentru care deşi compania se confruntă cu grave probleme financiare, conducerea a fost reticentă în a recurge la disponibilizări aşa cum s-a întâmplat în cazul celor mai multe firme importante din România, singurele măsuri în acest sens anun­ţate până în prezent fiind luate în luna februarie şi au vizat disponibilizarea a numai 72 de salariaţi.
În urma pierderilor acumulate încă din 2004, capitalurile proprii ale Daewoo Mangalia au devenit negative, la finele anului 2009 acestea cifrându-se la aproximativ - 117 mil. euro (aproape 150 mil. dolari). Acest lucru înseamnă că în cazul în care firma şi-ar vinde toate activele la preţul înregistrat în contabilitate, acţionarii ar trebui să vină cu bani de acasă ca să-şi acopere datoriile, care la finele anului 2009 se cifrau la 3,2 mld. lei (circa 753 mil. euro).

Coreenii de la Daewoo, care deţin pachetul majoritar al şantierului din Constanţa, negociază încă de anul trecut cu statul o majorare de capital pentru ca societatea să-şi poată rambursa creditele sau gaja active aduse ca aport în scopul continuării activităţii. Suma vizată pentru majorarea de capital nu este însă de ajuns ca să readucă valoarea contabilă a firmei pe plus. "Practic, în acest moment negocierile privind majorarea de capital social sunt finalizate. Prin urmare, aportul total în valoare de aproximativ 75 de milioane de dolari, aport ce se constituie din cash şi contribuţie în natură, se va materializa, conform estimărilor noastre, în prima jumătate a trimestrului patru", spun reprezentanţii societăţii.
Statul urmează să vină cu un aport în natură constând dintr-un teren evaluat la circa 37 mil. dolari, care se află în proprietatea societăţii 2 Mai Mangalia, prin care statul controlează pachetul de 49% din Daewoo Mangalia, iar coreenii aduc restul de aport în numerar. Situaţia constructorului rămâne însă una extrem de dificilă, având în vedere că din 2011 compania
s-ar putea confrunta cu o lipsă acută de comenzi, după ce stocul acumulat în anii de boom s-a terminat, iar comenzile noi sunt puţine.
"Comenzile şantierului semnate în acest an nu au depăşit suma totală de 100 milioane de dolari. Avem speranţe că ofertele societăţii aflate în diferite stadii de discuţii şi negocieri cu potenţialii clienţi se vor materializa în contracte", spune Memetcea. Conducerea Daewoo îşi propunea pentru acest an atingerea unei cifre de afaceri de 600 mil. dolari (circa 440 mil. euro), în creştere cu 13,2% faţă de 2009.