Coreenii de la Daewoo Mangalia nu cred în restructurări
Afacerile şantierului naval Daewoo Mangalia Heavy Industry au atins niveluri record în 2008 şi 2009, dar şi pierderile au urcat puternic, depăşind 200 mil. euro în doi ani.
Conducerea Daewoo Mangalia Heavy Industry (DMHI), cel mai mare
constructor de nave din România, spune că în condiţiile în care va
putea să-şi acopere producţia cu comenzi nu consideră că va fi
nevoie de o restructurare puternică a activităţii.
În ultimii doi ani, deşi constructorul a beneficiat de unele dintre
cele mai bune condiţii din punctul de vedere al stocului de comenzi
contractate şi a afişat afaceri anuale record, de peste 1,2 mld.
lei (280 mil. euro), compania a înregistrat cele mai mari pierderi
din istoria şantierului, care au cumulat în 2008 şi 2009 aproape
220 mil. euro.
"În condiţiile în care societatea va putea asigura comenzile la
nivelul capacităţii fizice şi al productivităţii muncii
planificate, nu credem că o restructurare organizatorică de mare
anvergură va fi necesară. Administraţia firmei îşi concentrează
resursele, eforturile tehnologice şi strategiile în direcţia
creşterii semnificative a productivităţii muncii, şi nu în ultimul
rând, la reducerea costurilor, întărirea controlului bugetar şi
prioritizarea atentă a resurselor avute la dispoziţie", spune Gemal
Memetcea, purtător de cuvânt al Daewoo Mangalia.
Daewoo Mangalia, la care statul deţine 49% din acţiuni, iar grupul
coreean Daewoo are 51%, este cel mai mare agent economic din
Constanţa, asigurând locuri de muncă pentru circa 3.500 de
salariaţi şi indirect pentru alte câteva mii. Acesta poate fi şi
unul dintre motivele pentru care deşi compania se confruntă cu
grave probleme financiare, conducerea a fost reticentă în a recurge
la disponibilizări aşa cum s-a întâmplat în cazul celor mai multe
firme importante din România, singurele măsuri în acest sens
anunţate până în prezent fiind luate în luna februarie şi au vizat
disponibilizarea a numai 72 de salariaţi.
În urma pierderilor acumulate încă din 2004, capitalurile proprii
ale Daewoo Mangalia au devenit negative, la finele anului 2009
acestea cifrându-se la aproximativ - 117 mil. euro (aproape 150
mil. dolari). Acest lucru înseamnă că în cazul în care firma şi-ar
vinde toate activele la preţul înregistrat în contabilitate,
acţionarii ar trebui să vină cu bani de acasă ca să-şi acopere
datoriile, care la finele anului 2009 se cifrau la 3,2 mld. lei
(circa 753 mil. euro).
Coreenii de la Daewoo, care deţin pachetul majoritar al şantierului
din Constanţa, negociază încă de anul trecut cu statul o majorare
de capital pentru ca societatea să-şi poată rambursa creditele sau
gaja active aduse ca aport în scopul continuării activităţii. Suma
vizată pentru majorarea de capital nu este însă de ajuns ca să
readucă valoarea contabilă a firmei pe plus. "Practic, în acest
moment negocierile privind majorarea de capital social sunt
finalizate. Prin urmare, aportul total în valoare de aproximativ 75
de milioane de dolari, aport ce se constituie din cash şi
contribuţie în natură, se va materializa, conform estimărilor
noastre, în prima jumătate a trimestrului patru", spun
reprezentanţii societăţii.
Statul urmează să vină cu un aport în natură constând dintr-un
teren evaluat la circa 37 mil. dolari, care se află în proprietatea
societăţii 2 Mai Mangalia, prin care statul controlează pachetul de
49% din Daewoo Mangalia, iar coreenii aduc restul de aport în
numerar. Situaţia constructorului rămâne însă una extrem de
dificilă, având în vedere că din 2011 compania
s-ar putea confrunta cu o lipsă acută de comenzi, după ce stocul
acumulat în anii de boom s-a terminat, iar comenzile noi sunt
puţine.
"Comenzile şantierului semnate în acest an nu au depăşit suma
totală de 100 milioane de dolari. Avem speranţe că ofertele
societăţii aflate în diferite stadii de discuţii şi negocieri cu
potenţialii clienţi se vor materializa în contracte", spune
Memetcea. Conducerea Daewoo îşi propunea pentru acest an atingerea
unei cifre de afaceri de 600 mil. dolari (circa 440 mil. euro), în
creştere cu 13,2% faţă de 2009.