Dacia: România nu mai concurează cu Europa de Vest pentru investiţii, ci cu Maroc, India şi China

Autor: Bogdan Alecu 04.10.2010

România este în continuare competitivă în viziunea Renault în raport cu ţările vest-europene în ceea ce priveşte industria auto, dar acum are o concurenţă puternică din partea unor ţări precum Maroc, India, dar şi China, în opinia lui Jacques Chauvet, preşedintele Automobile Dacia şi directorul Renault pe regiunea Euromed.



Automobile Dacia, principalul constructor auto de pe piaţa locală va deţine şi în 2010, pentru al doilea an consecutiv o cotă de peste 10% din totalul expor­turilor României, potrivit decla­raţiilor lui Jacques Chauvet, preşedintele consiliului de admi­nistraţie al Dacia şi directorul Renault pentru regiunea Euromed, care include România, Turcia, Bulgaria, Algeria, Maroc şi Tunisia.

"Vom avea şi anul acesta între 10 şi 15% din totalul exporturilor, aşadar, Dacia rămâne în continuare foarte importantă pentru economia locală. România este în momentul de faţă cea de-a doua cea mai mare bază a Renault în lume", a declarat Jacques Chauvet într-un interviu acordat ZF în cadrul Salonului Auto de la Paris.
Dacă în trecut principalele motive care au atras constructori precum Renault la Mioveni şi Ford la Craiova erau legate de costuri şi salarii, locul României în ceea ce priveşte industria auto este acum "ameninţat" de alte pieţe emergente, în condiţiile în care la noi investiţiile atât în extinderea infrastructurii rutiere şi feroviare sunt la un nivel scăzut.
"România este cu siguranţă competitivă în raport cu ţările vest-europene şi apropiată de Turcia. Noii competitori reprezintă ţări precum Maroc, China, India, aşadar, trebuie ca România să fie competitivă în ceea ce priveşte costurile, salariile, productivitatea, capacitatea de a produce maşini de calitate. Pe piaţa locală contăm atât pe forţa de muncă, cât şi pe furnizori", a subliniat preşedintele Dacia.

Potrivit declaraţiilor lui Chauvet cheia compe­titivităţii nu o reprezintă numai salariile mici, ci şi gradul de integrare locală.
Salariile din industria auto locală sunt de zece ori mai mici faţă de Germania, potrivit indexului european de cost al forţei de muncă, care arată că în 2009 media salarială în industria auto locală era de 5,8 dolari/oră. Raportat însă la salariile din China, câştigurile unui angajat din auto în România sunt duble.
Declaraţiile lui Chauvet vin la mai puţin de o săptămână după ce Zoltan Brassai, directorul opera­ţional al Companiei Naţionale de Vânzări a Ford România spunea că România este cea mai promiţătoare ţară din Europa Centrală şi de Est în ceea ce priveşte industria auto.

Fabrica Dacia din Maroc: producţie similară cu cea de la Mioveni, cu jumătate din angajaţi
Renault a anunţat la finele anului trecut că va investi peste 1 mld. euro la Tanger, într-o nouă uzină Dacia, cea de-a doua din Maroc şi a treia după cea de la Mioveni, unde lucrează 13.500 de oameni.
"La uzina din Tanger, din Maroc, până în 2015 vom avea 6.000 de angajaţi, iar până în 2013 în jur de 2.500, mult mai puţini decât în România, unde avem şi diviziile de componente, centrele unde se produc motoare, cutii de viteze şi colecţiile CKD. În total, în România avem în prezent peste 18.000 de angajaţi, în Tanger vom avea 6.000, dar în ceea ce priveşte producţia, aceasta va fi similară", a declarat Jacques Chauvet.

În Turcia, Renault are o integrare locală de aproximativ 70% datorită furnizorilor locali, iar un procent similar este şi în România, potrivit declaraţiilor preşedintelui Dacia. Spre comparaţie în Maroc, la noua uzină Dacia din Tanger se vor demara operaţiunile cu un nivel de integrare de 40%.
"Capacitatea de 400.000 de unităţi va fi atinsă la Tanger în două linii de asamblare. Prima va începe în 2012, iar a doua doi ani mai târziu. În cazul primei linii vor fi fabricate două noi modele Dacia pe platforma Logan, după care vom vedea. Aceste modele vor fi prezentate cu câteva luni înainte să intre în producţie, la fel cum s-a procedat şi în cazul modelelor lansate până acum", a spus directorul regiunii Euromed.

O infrastructură puternică înseamnă o industrie puternică
"România nu prea este competitivă în momentul de faţă în ceea ce priveşte infrastructura rutieră şi feroviară. În prezent nu sunt suficiente proiecte în România pentru a absorbi fondurile europene, iar numărul kilometrilor de autostradă este de numai 250. O infrastructură puternică înseamnă o industrie puternică. Dar acest lucru depinde de autorităţile locale, nu de Renault", a subliniat Jacques Chauvet.
La nivelul primelor nouă luni ale acestui an, Dacia este în continuare printre puţinele mărci auto europene care înregistrează creşteri de două cifre ale vânzărilor şi producţiei în contextul unei pieţe aflate în scădere, după programele de tip "Rabla" de anul trecut. În plus, creş­terea vine şi pe fondul lansării SUV-ului Duster.
"Iniţial am calculat să avem o capacitate totală de aproximativ 150.000 de unităţi. Acum avem puţin sub 100.000 de unităţi, dar revenim la planurile iniţiale. Din acest motiv acum clienţii Duster sunt nevoiţi să aştepte până le va fi livrată maşina. Anul viitor avem în plan să producem peste 150.000 de modele Duster, la un nivel similar cu cel al cererii din piaţă", a spus preşedintele Dacia.

Ar putea trece de 2,5 miliarde de euro
Pe fondul lansării Duster, Dacia va produce la Mioveni în acest an aproape 330.000 de autovehicule, din care 300.000 vor fi exportate către pieţe vest-europene.
Astfel cifra de afaceri a Dacia ar putea ajunge în acest an la peste 2,5 mld. euro, potrivit calculelor ZF, faţă de aproximativ 2,1 mld. euro în 2009, în condiţiile în care producţia Duster ar ajunge la aproximativ 60.000 de unităţi, iar preţul mediu al SUV-ului este în Europa de peste 15.000 de euro, adică aproape dublu faţă de un Sandero, în prezent cel mai bine vândut model Dacia.

"Datorită lui Duster cifra de afaceri a Dacia va creşte anul acesta la peste 2 miliarde de euro, în condiţiile în care uzina a funcţionat la capacitate maximă. La ce nivel se va ajunge exact nu putem estima în acest moment", a subliniat Jacques Chauvet.
În cadrul conferinţei Daimler de dinaintea Salonului Auto de la Paris, Dieter Zetsche, preşedintele grupului german şi şeful Mercedes-Benz Cars, estima că în următorii 25 de ani numărul de maşini care vor circula pe străzi la nivel mondial se va dubla de la 900 de mi­lioane în prezent la peste 1,8 miliarde, creşterea venind în primul rând din partea ţărilor emergente precum Brazilia, Rusia, India şi China, unde "densitatea" maşinilor este mult sub cea din Europa de Vest.
Pe piaţa maşinilor destinate pieţelor emergente, Renault va comercializa anul acesta peste 700.000 de maşini care au la bază platforma Logan, sub mărcile Dacia, Renault şi Nissan, fără a lua în calcul şi SUV-ul Duster.
"Cifra de 700.000 de unităţi a fost comunicată înainte ca Duster să fie lansat, aşadar, cu noul SUV avem ambiţii foarte mari. Cifra exactă a ţintei de vânzări nu o putem comunica deoarece este confidenţială", a spus Vincent Carre, directorul de marketing pentru Dacia şi modelele low-cost ale Renault la nivel global. Astfel, luând în calcul şi Duster, vânzările totale ale modelelor derivate din Logan s-ar putea apropia în acest an de 800.000 de unităţi, potrivit calculelor ZF.
Cea mai apropiată piaţă de cea a Statelor Unite pe care ar putea fi comercializat Duster, este cea din Mexic, dar sub marca Nissan, după modelul Logan, care pe piaţa mexicană este Nissan Aprio.

"Încă nu s-a luat decizia dacă vom comercializa Duster şi sub marca Nissan în Mexic. Opţiunile sunt deschise. Dacă vom face acest lucru, Dacia Duster şi Nissan Duster nu ar fi acelaşi automobil, aşa cum modelele din gama Dacia comercializate în Rusia nu sunt la fel ca acelea din Brazilia, ci sunt asamblate pe o platformă adap­tată", a spus Carre.
După ce a "cucerit" piaţa europeană, marca Dacia va fi lansată din 2012 în Marea Britanie, care alături de Franţa şi Germania reprezintă una dintre cele mai mari pieţe auto din Europa.
"Vom lansa Dacia în Marea Britanie la fel cum am făcut-o în Europa. Vom avea o poziţionare puternică de preţ a lui Duster. Vom face multe evenimente pentru presa britanică, pentru clienţii britanici, vom prezenta maşina în cadrul diverselor evenimente pentru ca po­ten­ţialii clienţi să cunoască marca", a spus Vincent Carre.
Potrivit directorului de marketing al Dacia, în Franţa, spre exemplu, doar 30% din clienţi cunosc marca Dacia bine, context în care vânzările mărcii au crescut în primele nouă luni la peste 80.000 de unităţi. "Acest lucru oferă o imagine de ansamblu asupra potenţialului mărcii atunci când toţi clienţii vor cunoaşte brandul", a spus Carre.