Dacia: România nu mai concurează cu Europa de Vest pentru investiţii, ci cu Maroc, India şi China
România este în continuare competitivă în viziunea Renault în raport cu ţările vest-europene în ceea ce priveşte industria auto, dar acum are o concurenţă puternică din partea unor ţări precum Maroc, India, dar şi China, în opinia lui Jacques Chauvet, preşedintele Automobile Dacia şi directorul Renault pe regiunea Euromed.
Automobile Dacia, principalul constructor auto de pe piaţa
locală va deţine şi în 2010, pentru al doilea an consecutiv o cotă
de peste 10% din totalul exporturilor României, potrivit
declaraţiilor lui Jacques Chauvet, preşedintele consiliului de
administraţie al Dacia şi directorul Renault pentru regiunea
Euromed, care include România, Turcia, Bulgaria, Algeria, Maroc şi
Tunisia.
"Vom avea şi anul acesta între 10 şi 15% din totalul exporturilor,
aşadar, Dacia rămâne în continuare foarte importantă pentru
economia locală. România este în momentul de faţă cea de-a doua cea
mai mare bază a Renault în lume", a declarat Jacques Chauvet
într-un interviu acordat ZF în cadrul Salonului Auto de la
Paris.
Dacă în trecut principalele motive care au atras constructori
precum Renault la Mioveni şi Ford la Craiova erau legate de costuri
şi salarii, locul României în ceea ce priveşte industria auto este
acum "ameninţat" de alte pieţe emergente, în condiţiile în care la
noi investiţiile atât în extinderea infrastructurii rutiere şi
feroviare sunt la un nivel scăzut.
"România este cu siguranţă competitivă în raport cu ţările
vest-europene şi apropiată de Turcia. Noii competitori reprezintă
ţări precum Maroc, China, India, aşadar, trebuie ca România să fie
competitivă în ceea ce priveşte costurile, salariile,
productivitatea, capacitatea de a produce maşini de calitate. Pe
piaţa locală contăm atât pe forţa de muncă, cât şi pe furnizori", a
subliniat preşedintele Dacia.
Potrivit declaraţiilor lui Chauvet cheia competitivităţii nu o
reprezintă numai salariile mici, ci şi gradul de integrare
locală.
Salariile din industria auto locală sunt de zece ori mai mici faţă
de Germania, potrivit indexului european de cost al forţei de
muncă, care arată că în 2009 media salarială în industria auto
locală era de 5,8 dolari/oră. Raportat însă la salariile din China,
câştigurile unui angajat din auto în România sunt duble.
Declaraţiile lui Chauvet vin la mai puţin de o săptămână după ce
Zoltan Brassai, directorul operaţional al Companiei Naţionale de
Vânzări a Ford România spunea că România este cea mai promiţătoare
ţară din Europa Centrală şi de Est în ceea ce priveşte industria
auto.
Fabrica Dacia din Maroc: producţie similară cu cea de la
Mioveni, cu jumătate din angajaţi
Renault a anunţat la finele anului trecut că va investi peste 1
mld. euro la Tanger, într-o nouă uzină Dacia, cea de-a doua din
Maroc şi a treia după cea de la Mioveni, unde lucrează 13.500 de
oameni.
"La uzina din Tanger, din Maroc, până în 2015 vom avea 6.000 de
angajaţi, iar până în 2013 în jur de 2.500, mult mai puţini decât
în România, unde avem şi diviziile de componente, centrele unde se
produc motoare, cutii de viteze şi colecţiile CKD. În total, în
România avem în prezent peste 18.000 de angajaţi, în Tanger vom
avea 6.000, dar în ceea ce priveşte producţia, aceasta va fi
similară", a declarat Jacques Chauvet.
În Turcia, Renault are o integrare locală de aproximativ 70%
datorită furnizorilor locali, iar un procent similar este şi în
România, potrivit declaraţiilor preşedintelui Dacia. Spre
comparaţie în Maroc, la noua uzină Dacia din Tanger se vor demara
operaţiunile cu un nivel de integrare de 40%.
"Capacitatea de 400.000 de unităţi va fi atinsă la Tanger în două
linii de asamblare. Prima va începe în 2012, iar a doua doi ani mai
târziu. În cazul primei linii vor fi fabricate două noi modele
Dacia pe platforma Logan, după care vom vedea. Aceste modele vor fi
prezentate cu câteva luni înainte să intre în producţie, la fel cum
s-a procedat şi în cazul modelelor lansate până acum", a spus
directorul regiunii Euromed.
O infrastructură puternică înseamnă o industrie
puternică
"România nu prea este competitivă în momentul de faţă în ceea ce
priveşte infrastructura rutieră şi feroviară. În prezent nu sunt
suficiente proiecte în România pentru a absorbi fondurile europene,
iar numărul kilometrilor de autostradă este de numai 250. O
infrastructură puternică înseamnă o industrie puternică. Dar acest
lucru depinde de autorităţile locale, nu de Renault", a subliniat
Jacques Chauvet.
La nivelul primelor nouă luni ale acestui an, Dacia este în
continuare printre puţinele mărci auto europene care înregistrează
creşteri de două cifre ale vânzărilor şi producţiei în contextul
unei pieţe aflate în scădere, după programele de tip "Rabla" de
anul trecut. În plus, creşterea vine şi pe fondul lansării
SUV-ului Duster.
"Iniţial am calculat să avem o capacitate totală de aproximativ
150.000 de unităţi. Acum avem puţin sub 100.000 de unităţi, dar
revenim la planurile iniţiale. Din acest motiv acum clienţii Duster
sunt nevoiţi să aştepte până le va fi livrată maşina. Anul viitor
avem în plan să producem peste 150.000 de modele Duster, la un
nivel similar cu cel al cererii din piaţă", a spus preşedintele
Dacia.
Ar putea trece de 2,5 miliarde de euro
Pe fondul lansării Duster, Dacia va produce la Mioveni în acest an
aproape 330.000 de autovehicule, din care 300.000 vor fi exportate
către pieţe vest-europene.
Astfel cifra de afaceri a Dacia ar putea ajunge în acest an la
peste 2,5 mld. euro, potrivit calculelor ZF, faţă de aproximativ
2,1 mld. euro în 2009, în condiţiile în care producţia Duster ar
ajunge la aproximativ 60.000 de unităţi, iar preţul mediu al
SUV-ului este în Europa de peste 15.000 de euro, adică aproape
dublu faţă de un Sandero, în prezent cel mai bine vândut model
Dacia.
"Datorită lui Duster cifra de afaceri a Dacia va creşte anul acesta
la peste 2 miliarde de euro, în condiţiile în care uzina a
funcţionat la capacitate maximă. La ce nivel se va ajunge exact nu
putem estima în acest moment", a subliniat Jacques Chauvet.
În cadrul conferinţei Daimler de dinaintea Salonului Auto de la
Paris, Dieter Zetsche, preşedintele grupului german şi şeful
Mercedes-Benz Cars, estima că în următorii 25 de ani numărul de
maşini care vor circula pe străzi la nivel mondial se va dubla de
la 900 de milioane în prezent la peste 1,8 miliarde, creşterea
venind în primul rând din partea ţărilor emergente precum Brazilia,
Rusia, India şi China, unde "densitatea" maşinilor este mult sub
cea din Europa de Vest.
Pe piaţa maşinilor destinate pieţelor emergente, Renault va
comercializa anul acesta peste 700.000 de maşini care au la bază
platforma Logan, sub mărcile Dacia, Renault şi Nissan, fără a lua
în calcul şi SUV-ul Duster.
"Cifra de 700.000 de unităţi a fost comunicată înainte ca Duster să
fie lansat, aşadar, cu noul SUV avem ambiţii foarte mari. Cifra
exactă a ţintei de vânzări nu o putem comunica deoarece este
confidenţială", a spus Vincent Carre, directorul de marketing
pentru Dacia şi modelele low-cost ale Renault la nivel global.
Astfel, luând în calcul şi Duster, vânzările totale ale modelelor
derivate din Logan s-ar putea apropia în acest an de 800.000 de
unităţi, potrivit calculelor ZF.
Cea mai apropiată piaţă de cea a Statelor Unite pe care ar putea fi
comercializat Duster, este cea din Mexic, dar sub marca Nissan,
după modelul Logan, care pe piaţa mexicană este Nissan Aprio.
"Încă nu s-a luat decizia dacă vom comercializa Duster şi sub marca
Nissan în Mexic. Opţiunile sunt deschise. Dacă vom face acest
lucru, Dacia Duster şi Nissan Duster nu ar fi acelaşi automobil,
aşa cum modelele din gama Dacia comercializate în Rusia nu sunt la
fel ca acelea din Brazilia, ci sunt asamblate pe o platformă
adaptată", a spus Carre.
După ce a "cucerit" piaţa europeană, marca Dacia va fi lansată din
2012 în Marea Britanie, care alături de Franţa şi Germania
reprezintă una dintre cele mai mari pieţe auto din Europa.
"Vom lansa Dacia în Marea Britanie la fel cum am făcut-o în Europa.
Vom avea o poziţionare puternică de preţ a lui Duster. Vom face
multe evenimente pentru presa britanică, pentru clienţii britanici,
vom prezenta maşina în cadrul diverselor evenimente pentru ca
potenţialii clienţi să cunoască marca", a spus Vincent
Carre.
Potrivit directorului de marketing al Dacia, în Franţa, spre
exemplu, doar 30% din clienţi cunosc marca Dacia bine, context în
care vânzările mărcii au crescut în primele nouă luni la peste
80.000 de unităţi. "Acest lucru oferă o imagine de ansamblu asupra
potenţialului mărcii atunci când toţi clienţii vor cunoaşte
brandul", a spus Carre.