Makowski, Romtelecom: Există unele semne de revenire, dar piaţa rămâne dificilă
Numărul unu pe telefonie fixă mizează pe extinderea ofertei de servicii IT, un parteneriat cu americanii de la Dell şi o relaţie mai strânsă cu Cosmote în creşterea cotei de piaţă, spune şeful diviziei business a Romtelecom.
Piaţa de servicii de comunicaţii pentru companii va înregistra
în acest an o nouă scădere, pe fondul "recesiunii severe", însă
evoluţia cotelor de piaţă pentru cei mai mari jucători de pe piaţa
telecom rămâne subiectul unei competiţii strânse în contextul în
care clienţii sunt dispuşi să-şi schimbe furnizorii sau să
achiziţioneze şi echipamente sau servicii de suport care le pot
optimiza costurile, spune George Makowski, directorul diviziei de
business a Romtelecom.
"Companiile se uită la facturile telecom, îşi reevaluează
cheltuielile, îşi optimizează costurile. Marile companii îşi
reduc numărul de linii de telefonie fixă, se întreabă dacă nu se
pot descurca cu 8 linii în loc de 10. Ceea ce vedem pe piaţă este
că de la cele mai mari 1.000 de companii din România până la
ministere şi firmele mici se reduc cheltuielile. Nu doar
telefonul fix, ci şi mobilele, absolut tot", explică oficialul
Romtelecom.
Noul val de reduceri ale bugetelor telecom vine după un an 2009 în
care piaţa telecom a scăzut cu 13%, la 4 mld. euro, după mai mulţi
ani de creştere neîntreruptă.
Totuşi, "greul" scăderilor a fost contabilizat de operatorii de
telefonie mobilă, piaţă pe care românii au cheltuit cu 400 mil.
euro mai puţin anul trecut, iar Romtelecom are încă motive să
vadă zone cu potenţial de creştere chiar şi în acest context de
piaţă, crede Makowski.
Britanicul care prelua în urmă cu aproape patru ani conducerea
nou-înfiinţatei divizii de business a Romtelecom, cu sarcina de a
crea aproape de la zero o forţă de vânzări care să lupte pentru
clienţi pe o piaţă în mod atipic dominată de operatorii de
telefonie mobilă, spune că acum operatorul poate concura mult mai
eficient atât cu rivali ca Orange şi Vodafone, cât şi cu
RCS&RDS sau UPC.
Procesul de restructurare prin care a trecut Romtelecom în ultimii
ani şi care a dus la o reducerea costurilor companiei a permis
operatorului, spre exemplu, să lanseze în această vară - "o
perioadă moartă pentru vânzări" - o campanie prin care a oferit
firmelor mici voce fixă şi internet la tariful de 10 euro, cât
costă în mod obişnuit doar telefonia fixă. Campania a adus aproape
3.000 de clienţi la Romtelecom.
După o lungă perioadă în care mii de companii mici şi-au
întrerupt activitatea sau au intrat în faliment, există, chiar şi
în acest an, unele semne timide de revernire: "De la începutul
anului am înregistrat un număr de 5.000 de noi clienţi companii
care au cumpărat servicii de internet de la Romtelecom".
Şeful diviziei de business a Romtelecom leagă aceste rezultatele
şi de faptul că Romtelecom a reuşit să-şi construiască o echipă
de vânzări şi un portofoliu de produse cu care să poată ataca
eficient piaţa. Una dintre "arme" este un call-center înfiinţat
în Braşov, care sună clienţii pentru a le propune oferte din
partea companiei. Call-center-ul înfiinţat în 2008 cu 40 de
angajaţi nu a atins dezvoltarea anticipată iniţial (90 de
oameni) însă are totuşi cu 10 oameni mai mult în prezent, în ciuda
unei pieţe în scădere, spune Makowski. Oficialul Romtelecom
spune că schimbările prin care a trecut compania şi extinderea
portofoliului oferit companiilor - inclusiv cu servicii de
suport IT sau livrare de echipamente IT - au ajutat la schimbarea
percepţiei Romtelecom pe piaţă atât din punctul de vedere al
clienţilor, cât şi al rivalilor. "Înainte era o modă ca toată
lumea să plece la operatorii mobili, acum sunt şi oameni care vin
de la mobili spre noi."
Portofoliul nou de produse, care va fi completat cu PC-uri şi
servere Dell - în urma unui parteneriat exclusiv cu compania
americană -, dar şi extinderea gamei de servicii de suport IT şi o
relaţie "mai strânsă" cu Cosmote ar trebui să ajute Romtelecom
să-şi majoreze cota de piaţă în ciuda contextului dificil,
speră Makowski.
Romtelecom este controlată de grupurile OTE (Grecia) şi Deutsche
Telekom (Germania).