Makowski, Romtelecom: Există unele semne de revenire, dar piaţa rămâne dificilă

Autor: Adrian Seceleanu 04.10.2010

Numărul unu pe telefonie fixă mizează pe extinderea ofertei de servicii IT, un parteneriat cu americanii de la Dell şi o relaţie mai strânsă cu Cosmote în creşterea cotei de piaţă, spune şeful diviziei business a Romtelecom.



Piaţa de servicii de comunicaţii pen­tru companii va înregistra în acest an o nouă scădere, pe fondul "rece­siunii severe", însă evoluţia cotelor de piaţă pentru cei mai mari jucă­tori de pe piaţa telecom rămâne subiectul unei competiţii strânse în contextul în care clienţii sunt dispuşi să-şi schimbe furnizorii sau să achiziţioneze şi echipamente sau servicii de suport care le pot optimiza costurile, spune George Makowski, directorul diviziei de business a Romtelecom.

"Companiile se uită la facturile telecom, îşi reevaluează cheltuielile, îşi optimizează cos­tu­rile. Marile companii îşi reduc numărul de linii de telefonie fixă, se întreabă dacă nu se pot descurca cu 8 linii în loc de 10. Ceea ce vedem pe piaţă este că de la cele mai mari 1.000 de companii din România până la ministere şi firmele mici se reduc cheltuielile. Nu doar tele­fo­nul fix, ci şi mobilele, absolut tot", explică ofi­cialul Romtelecom.
Noul val de reduceri ale bugetelor telecom vine după un an 2009 în care piaţa telecom a scă­zut cu 13%, la 4 mld. euro, după mai mulţi ani de creştere neîntreruptă.
Totuşi, "greul" scăderilor a fost conta­bili­zat de operatorii de telefonie mobilă, piaţă pe care românii au cheltuit cu 400 mil. euro mai pu­ţin anul trecut, iar Romtelecom are încă mo­tive să vadă zone cu potenţial de creştere chiar şi în acest context de piaţă, crede Makowski.
Britanicul care prelua în urmă cu aproape patru ani conducerea nou-înfiinţatei divizii de business a Romtelecom, cu sarcina de a crea aproape de la zero o forţă de vânzări care să lup­te pentru clienţi pe o piaţă în mod atipic domi­na­tă de operatorii de telefonie mobilă, spune că acum operatorul poate concura mult mai eficient atât cu rivali ca Orange şi Vodafone, cât şi cu RCS&RDS sau UPC.

Procesul de restructurare prin care a trecut Romtelecom în ultimii ani şi care a dus la o reducerea costurilor companiei a permis operatorului, spre exemplu, să lanseze în aceas­tă vară - "o perioadă moartă pentru vân­zări" - o campanie prin care a oferit firmelor mici voce fixă şi internet la tariful de 10 euro, cât costă în mod obişnuit doar telefonia fixă. Campania a adus aproape 3.000 de clienţi la Romtelecom.
După o lungă perioadă în care mii de com­pa­nii mici şi-au întrerupt activitatea sau au in­trat în faliment, există, chiar şi în acest an, unele sem­ne timide de revernire: "De la începutul anului am înregistrat un număr de 5.000 de noi cli­enţi companii care au cumpărat servicii de inter­net de la Romtelecom".
Şeful diviziei de business a Romte­lecom lea­gă aceste rezultatele şi de faptul că Rom­telecom a reuşit să-şi construiască o echi­pă de vânzări şi un portofoliu de pro­duse cu care să poată ataca eficient piaţa. Una dintre "arme" este un call-center înfi­in­ţat în Braşov, care sună clienţii pentru a le pro­pu­ne oferte din partea companiei. Call-cen­ter-ul înfiinţat în 2008 cu 40 de an­ga­jaţi nu a atins dezvoltarea anticipată ini­ţial (90 de oameni) însă are totuşi cu 10 oa­meni mai mult în prezent, în ciuda unei pie­ţe în scă­dere, spune Makowski. Oficia­lul Rom­tele­com spune că schimbările prin care a trecut compania şi extinderea por­to­fo­liului oferit companiilor - inclusiv cu ser­vicii de suport IT sau livrare de echi­pa­mente IT - au ajutat la schimbarea per­cep­ţiei Romtelecom pe piaţă atât din punc­tul de vedere al clienţilor, cât şi al ri­va­lilor. "Înainte era o modă ca toată lu­mea să ple­ce la operatorii mobili, acum sunt şi oameni care vin de la mobili spre noi."

Portofoliul nou de produse, care va fi com­pletat cu PC-uri şi servere Dell - în urma unui parteneriat exclusiv cu com­pa­nia americană -, dar şi extinderea ga­mei de servicii de suport IT şi o re­laţie "mai strânsă" cu Cosmote ar trebui să ajute Romtelecom să-şi ma­jore­ze cota de piaţă în ciuda con­tex­tului dificil, speră Makowski.
Romtelecom este con­trola­tă de grupurile OTE (Grecia) şi Deutsche Tele­kom (Germania).