Hipermarketurile împing mallurile de la spate, dar pentru o serie de proiecte sprijinul nu este suficient
Pentru majoritatea dezvoltatorilor de malluri, principala grijă din acest an a fost atragerea unui hipermarket în rândul chiriaşilor, condiţie obligatorie în prezent pentru o eventuală deschidere. Pentru unele proiecte însă, nu este şi suficient.
Piaţa centrelor comerciale pare să dea uşoare semne de
dezmorţire: GTC a anunţat ieri semnarea unui contract cu reţeaua
Cora pentru deschiderea unui hipermarket în proiectul Galleria din
Arad, în timp ce în urmă cu două săptămâni omul de afaceri Iulian
Dascălu anunţa închirierea unui spaţiu de 5.300 de metri pătraţi în
Palas Iaşi către francezii de la Auchan.
Planurile de expansiune ale unor hipermarketuri precum Cora şi
Auchan, care au avut o atitudine mai conservatoare în perioada
boom-ului imobiliar, continuă să dea de lucru dezvoltatorilor
imobiliari, în condiţiile în care semnarea unui contract cu aceşti
retaileri creşte substanţial gradul de preînchiriere a proiectului,
ţinând cont de suprafeţele mari contractate. Un hipermarket poate
închiria între 10% şi 30% din suprafaţa unui centru
comercial.
În acelaşi timp, hipermarketurile au înregistrat un declin mai mic
al vânzărilor decât reţelele de produse electrocasnice sau
îmbrăcăminte, iar prezenţa unui magazin de acest fel atrage zilnic
câteva mii de clienţi, care pot deveni cumpărători şi pentru
ceilalţi retaileri.
"Romania Hypermarche a decis să deschidă un hipermarket Cora cu o
suprafaţă de 9.000 de metri pătraţi în Galleria Arad", au anunţat
reprezentanţii companiei GTC, care mai deţine trei malluri Galleria
în Suceava, Buzău şi Piatra-Neamţ.
Proiectul de la Arad, cu o suprafaţă închiriabilă de 33.000 mp, ar
urma să fie inaugurat în trimestrul patru al anului viitor, alături
de Cora urmând să fie deschise şi magazine ale unor companii precum
Altex, Reserved, Sprider, Leonardo, House of Art, Fox sau Tina R,
precum şi un cinematograf Cinema City, potrivit reprezentanţilor
GTC.
La o distanţă de circa doi kilometri de mallul dezvoltat de GTC se
află un proiect finalizat în acest an - Atrium Center - printre ai
cărui chiriaşi se numără şi Altex sau Cinema City, nume anunţate şi
în mallul Galleria.
În condiţiile în care în Arad mai este funcţional şi proiectul
Armonia Center, bătălia pentru chiriaşi se anunţă extrem de aprigă,
ţinând cont de numărul mic de retaileri care continuă să se
extindă.
Pe segmentul hipermarketurilor însă, alături de Cora şi francezii
de la Auchan continuă să semneze contracte, astfel că recent a
fost anunţat un parteneriat pentru deschiderea unui magazin în
Palas Iaşi, un alt proiect analizat de Auchan fiind Electroputere
Shopping Center din Craiova, controlat de acţionarii companiei
belgiene BelRom. Semnarea unui contract de închiriere cu o reţea de
hipermarketuri nu garantează însă nici obţinerea finanţării pentru
construcţie, nici rezultatele financiare de după deschidere.
Astfel, francezii de la Auchan au mai semnat la începutul acestui
an alte două contracte pentru deschiderea unor hipermarketuri în
proiectele Coresi Braşov şi Pallady Shopping Center din Bucureşti,
dar la nouă luni distanţă încă nu a fost începută construcţia
acestor proiecte.
Potrivit informaţiilor existente dezvoltatorii acestor proiecte
caută încă soluţii de finanţare.
Pe de altă parte, dezvoltatorii proiectului Collosseum din
Bucureşti au început acum construcţia la parcul de retail care va
cuprinde şi un hipermarket Carrefour, deşi un contract iniţial a
fost semnat încă din 2007.
Astfel, în timp ce Carrefour şi Real, cele mai agresive reţele de
hipermarketuri din perioada 2006-2008, au frânat expansiunea,
Auchan şi Cora luptă în prezent pentru recuperarea cotei de
piaţă.
După ce au deschis în acest an primul hipermarket într-un mall de
pe piaţa locală - Cora Sun Plaza -, francezii au început să prindă
gustul mallurilor şi mai au programate două inaugurări în acest
an, în Gold Plaza Baia Mare şi în City Park Constanţa, unde Cora va
funcţiona într-un spaţiu operat înainte de reţeaua Spar, intrată în
insolvenţă.
În ciuda acestor tranzacţii, 2010 este cel mai slab an din ultimii
patru în ceea ce priveşte inaugurările de centre comerciale şi
hipermarketuri, o piaţă de consum în care se învârt anual peste
cinci miliarde de euro.