Firmele trebuie să se ocupe de business, nu de sute de plăţi la stat

Autori: Claudia Medrega , Sorin Pâslaru 05.10.2010

Guvernul trebuie să fie mult mai transparent în momentul în care elaborează proiectele de lege şi de ordonanţe de urgenţă în domeniul fiscal, pentru că altfel ajunge în situaţia de a da dispoziţii pe care să le schimbe la numai câteva săptămâni, pentru că se dovedesc inaplicabile, au afirmat participanţii la seminarul "Impactul noilor modificări fiscale asupra mediului de business" care a avut loc ieri la Bucureşti, organizat de Ziarul Financiar în colaborare cu firma de consultanţă şi audit PricewaterhouseCoopers.



Nu nivelul taxelor este ridicat în România, ci numărul de taxe şi contribuţii şi plăţi aferente acestora, care determină firmele să aloce mai mult timp pentru administrarea fiscală a afacerii decât pentru a se ocupa de businessul propriu-zis a spus ieri Peter de Ruiter, partener la PricewarterhouseCoopers, liderul departamentului de consultanţă fiscală şi juridică, la conferinţa "Impactul noilor modificări fiscale asupra mediului de afaceri", organizată ieri de Ziarul Financiar şi PricewaterhouseCoopers. Dragoş Doroş, director Direcţia Legislaţie şi Taxe directe, Ministerul Finanţelor, afirmă că există un proiect de lege care prevede ca firmele să facă o unică declaraţie pentru toate plăţile şi contribuţiile sociale. Claudia Medrega, Sorin Pâslaru

Criza economică ce a dus la micşorarea drastică a veniturilor la buget a deter­mi­nat statul să modifice brutal legislaţia fis­ca­lă anul acesta, iar cel mai mare impact asu­pra mediului de business l-a avut ma­jo­rarea TVA de la 19% la 24%.
Experţii PricewaterhouseCoopers apreciază că într-o primă fază statul a strâns mai multe venituri la bu­get (încasările din TVA au crescut cu 47% în august 2010 faţă de august 2009), dar ulterior "loviturile" fis­ca­le primite de mediul de business vor duce la re­du­ce­rea încasărilor în pofida majorării taxelor.
"Am asistat în ultimele şase luni la o cavalcadă de trei legi şi şase ordonanţe de urgenţă în domeniul fiscal, în­ce­pând din martie, cu amânarea aplicării plăţilor an­ti­­cipate şi terminând în octombrie cu anularea impo­zi­tu­­lui minim", a spus Ionuţ Simion, partener consul­tan­ţă fiscală, PricewaterhouseCoopers
El apreciază că majoritatea noilor prevederi au fost în sens restrictiv şi au dăunat mediului de business, iar pu­ţinele măsuri de impulsionare a activităţii economice - printre care scutirea de impozit pe profitul reinvestit - nu au aplicare.

Ionuţ Dumitru, economist-şef al Raiffeisen Bank Ro­mâ­­­nia şi preşedintele Consiliului Fiscal, apreciază că nu­mărul mare de plăţi pentru contribuţii şi taxe pe care tre­buie să le facă o companie, de peste 100, trebuie re­dus rapid până la nivelul ţărilor dezvoltate, de circa 20-30.

Dumitru mai apreciază că statul ar putea mai de­gra­­bă să micşoreze contribuţiile sociale decât să scadă co­­ta de impozit pe profit, pentru că ar creşte mai mult gra­dul de conformare al companiilor. El afirmă că deşi ni­velul impozitului pe venit este de 16%, rata reală de im­­­­pu­ne­re este de doar 6%. Rata reală de impunere este cal­cu­la­tă prin raportarea banilor încasaţi din impo­zi­tul pe ve­nit la volumul real al veniturilor determinat din con­tu­ri­le naţionale, o metodologie prin care se cal­cu­­­­lea­ză pro­dusul intern brut. Companiile preferă să plă­­­teas­că anga­jaţii prin alte formule decât cele prin care sunt plă­tite toate contribuţiile sociale aferente din cau­­­za ni­ve­lului ri­dicat al contribuţiilor, afirmă Dumitru.