Cum au fentat birocraţii din administraţie scăderea cu 25% a salariilor
La două luni după aplicarea legii care prevedea reducerea salariilor bugetare cu 25%, Statistica arată o scădere cu mai puţin de 14% în veniturile funcţionarilor.
Mai mult, în august, salariile bugetarilor din administraţie au
crescut faţă de iulie cu 1,2%, procent cu care a scăzut salariul
mediu net din întreaga economie.
În acelaşi timp, în sănătate şi în învăţământ, unde se iau în
considerare şi angajaţii din mediul privat (şi care nu ar fi
trebuit să aibă scăderi salariale în aceste două luni), reducerea
salariului mediu a fost de 20%, respectiv de 27,3%. Acordarea de
prime de vacanţă şi faptul că există bugetari care aveau venituri
apropiate de nivelul salariului minim pe economie (de 600 de lei
brut) - pentru care aplicarea reducerii de 25% nu era legală - sunt
principalele motive pentru care nu se reflectă scăderea salariilor
bugetare, sunt explicaţiile date de Statistică.
Deşi în evoluţia cheltuielilor de personal înregistrată la
Ministerul de Finanţe se vede o scădere de peste 25% a
cheltuielilor de personal faţă de aceeaşi perioadă anului trecut,
este evident că o parte din instituţiile publice şi-au "securizat"
bugetele de salarii.
"Dacă una din instituţiile publice - precum ANAF, Curtea de
Conturi, ministerele sau consiliile - a obţinut la rectificarea
bugetară fonduri pentru acordarea de prime de vacanţă, este evident
că nu vom intra încă pe făgaşul scăderii de 25%. Noi măsurăm ceea
ce se întâmplă, iar atât timp cât aceste instituţii vor avea bani
din alte fonduri pentru salarii, îi vor da oamenilor", susţine
Silvia Pisică, director în cadrul Institutului Naţional de
Statistică.
Ultima rectificare bugetară şi singura de anul acesta a avut loc
după jumătatea lunii august, deci nu se poate explica de ce nu se
vede în statistici scăderea salariilor funcţionarilor din
administraţie. Cheltuielile de personal ale administraţiei locale
sunt cele mai mari din sectorul bugetar: 4,3 mld. euro în 2009,
urmate de cele ale administraţiei centrale - 3,6 mld. euro.
Totuşi, din statisticile INS lipsesc 260.000 de bugetari, adică o
parte din angajaţii din Ministerul de Interne, cei din Ministerul
Apărării şi angajaţii serviciilor secrete. Cu alte cuvinte, dacă
reducerea de 25% a salariilor nu s-a aplicat celor 1,1 milioane de
bugetari din evidenţa INS, este puţin probabil ca reducerea să se
fi aplicat şi personalului care nu raportează date şi care consumă
anual 40% din cheltuielile de personal, adică 4,1 mld. euro.
Pe de altă parte, la Finanţe se vede reducerea cheltuielilor
bugetare convenită în acordul cu FMI. Astfel, dacă pe primele opt
luni ale acestui an cheltuielile de personal ale bugetului general
consolidat au scăzut cu 6,9% faţă de perioada similară din 2009,
scăderea din luna august 2010 comparativ cu august 2009 reflectă o
scădere de 26,4%.
"Statistica lucrează altfel, pentru că la noi se observă scăderea
de 25% a cheltuielilor de personal. Cel puţin în domeniul
învăţământului şi al sănătăţii, la Statistică se iau în considerare
şi salariile din mediul privat. În plus, pentru administraţia
publică se foloseşte un eşantion diferit, dar este posibil să se fi
acordat unele prime de vacanţă şi premii anuale", explică Gheorghe
Gherghina, secretar de stat în Ministerul Finanţelor.