Criza începe să se simtă şi pe piaţa cardurilor de credit
Bancherii au vândut mai puţine carduri de credit anul acesta
pentru că recesiunea prelungită a sporit reticenţa la îndatorare a
clienţilor, după ce în 2009 acesta a fost cel mai dinamic segment
al pieţei creditelor de retail.
Portofoliile băncilor au înregistrat în cele mai multe cazuri
creşteri de o singură cifră în primele şase luni din 2010, în
condiţiile în care anul trecut unele bănci au reuşit chiar să-şi
dubleze numărul de carduri emise.
"Nu am înăsprit condiţiile de emitere, dar observăm o scădere a
cererii din partea clienţilor. Aceştia sunt reticenţi la orice
produs care are în titulatură termenul credit", spune Ilgaz Kaya,
director de carduri la GE Garanti Bank. Garanti a ajuns la
jumătatea acestui an la peste 100.000 de carduri de credit, cu
circa 25% mai mult decât la sfârşitul anului trecut. În ciuda
avansului de două cifre ritmul de creştere s-a diminuat faţă de
anul trecut, când banca a reuşit să-şi dubleze portofoliul.
Majoritatea jucătorilor au înregistrat însă creşteri de câteva
procente, potrivit datelor prezentate în cadrul unui seminar
organizat de Finmedia. De exemplu, Raiffeisen avea în iunie 345.000
de carduri, cu 3% mai multe decât la jumătatea anului trecut. Şi
turcii de la Credit Europe Bank şi-au majorat portofoliul de
carduri de credit cu doar 2,2% în ultimul an, până la 330.000 de
carduri.
În schimb, BCR şi Alpha Bank aveau la sfârşitul primului semestru
din 2010 mai puţine carduri de credit decât în aceeaşi perioadă a
anului trecut. Portofoliul BCR a scăzut cu 3,3%, la 173.000 de
carduri, iar cel al grecilor de la Alpha s-a contractat cu 2,4%, la
72.000.
În condiţiile în care cardurile de credit sunt tot mai puţin
solicitate de clienţi, bancherii au început să promoveze mai mult
cardurile de debit şi utilizarea acestora la comercianţi şi pentru
plăţi pe internet.
"Ne concentrăm mai mult pe utilizarea cardurilor ca mijloc de plată
şi mai puţin pe creşterea portofoliului. Creşterea utilizării
reprezintă o sursă importantă de venit, dar şi permite creşterea
ulterioară a numărului de carduri emise", spune Gabriela Nistor,
director executiv de retail la Banca Transilvania.