Criza începe să se simtă şi pe piaţa cardurilor de credit

Autor: Ciprian Botea 05.10.2010

Bancherii au vândut mai puţine carduri de credit anul acesta pentru că recesiunea prelungită a sporit reticenţa la îndatorare a clienţilor, după ce în 2009 acesta a fost cel mai dinamic segment al pieţei creditelor de retail.

Portofoliile băncilor au înregistrat în cele mai multe cazuri creşteri de o singură cifră în primele şase luni din 2010, în condiţiile în care anul trecut unele bănci au reuşit chiar să-şi dubleze numărul de carduri emise.
"Nu am înăsprit condiţiile de emitere, dar observăm o scădere a cererii din partea clienţilor. Aceştia sunt reticenţi la orice produs care are în titulatură termenul credit", spune Ilgaz Kaya, director de carduri la GE Garanti Bank. Garanti a ajuns la jumătatea acestui an la peste 100.000 de carduri de credit, cu circa 25% mai mult decât la sfârşitul anului trecut. În ciuda avansului de două cifre ritmul de creştere s-a diminuat faţă de anul trecut, când banca a reuşit să-şi dubleze portofoliul.
Majoritatea jucătorilor au înregistrat însă creşteri de câteva procente, potrivit datelor prezentate în cadrul unui seminar organizat de Finmedia. De exemplu, Raiffeisen avea în iunie 345.000 de carduri, cu 3% mai multe decât la jumătatea anului trecut. Şi turcii de la Credit Europe Bank şi-au majorat portofoliul de carduri de credit cu doar 2,2% în ultimul an, până la 330.000 de carduri.

În schimb, BCR şi Alpha Bank aveau la sfârşitul primului semestru din 2010 mai puţine carduri de credit decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Portofoliul BCR a scăzut cu 3,3%, la 173.000 de carduri, iar cel al grecilor de la Alpha s-a contractat cu 2,4%, la 72.000.
În condiţiile în care cardurile de credit sunt tot mai puţin solicitate de clienţi, bancherii au început să promoveze mai mult cardurile de debit şi utilizarea acestora la comercianţi şi pentru plăţi pe internet.
"Ne concentrăm mai mult pe utilizarea cardurilor ca mijloc de plată şi mai puţin pe creşterea portofoliului. Creşterea utilizării reprezintă o sursă importantă de venit, dar şi permite creşterea ulterioară a numărului de carduri emise", spune Gabriela Nistor, director executiv de retail la Banca Transilvania.