Cum văd executivii businessul pe final de an: pentru exportatori e mai bine, retailul şi consumul stagnează în cel mai bun caz

Ziarul Financiar 05.10.2010

Exporturile şi revenirea economiilor din Vest aduc primele tonuri mai optimiste în rândul executivilor şi antreprenorilor români, care deşi prudenţi şi cu o voce critică la adresa mediului politic, spun însă că trimestrul patru din acest an ar putea fi pentru unele industrii mai bun faţă de aceeaşi perioadă din 2009.
"Este un pic mai bine comparativ cu sfârşitul anului trecut. Şi la nivelul întregii economii cred că acest sfârşit de an va fi mai bun pentru că au început să-şi revină alte economii, exporturile şi-au revenit şi chiar şi statul are în pregătire anumite lucrări", a spus Cristian Secoşan, directorul general al Siemens România, compa­nie cu afaceri bugetate la 260 de milioane de euro în acest an.

Tot despre comenzile din străinătate ca motor de creştere a businessului vorbeşte şi Gheorghe Căescu, director general al Iaşitex, companie care îşi concentrează afacerile pe contractele cu retailerul suedez de mobilă Ikea. "Dacă mă uit la activitatea Iaşitex şi a firmei Nova Textile, pot spune că trimestrul patru este mai bun decât toate celelalte trimestre, fiind în ton cu ce se întâmplă pe pieţele externe, care chiar dacă nu au început să se dezvolte, s-au oprit cel puţin din recesiune. Pentru această perioadă comenzile au crescut cu 10%-15% pentru pieţele externe."
Semne pozitive vede şi Adrian Mihai, acţionar al companiei de curierat Fan Courier, cu afaceri de 41 mil. euro anul trecut, care se aşteaptă ca trimestrul patru să aducă o creştere a veniturilor cu aproape 10% pe fondul atragerii de noi clienţi.
"Probabil că pe ansamblul economiei se va vedea o revigorare în trimestrul patru al anului, dacă iau în considerare şi situaţia unor firme cu care lucrăm", a spus Mihai.

Efectele creşterii TVA

Cu toate acestea, antreprenorii români spun categoric că revenirea economiei româneşti nu se poate baza doar pe exporturi, iar creşterea TVA de la 19% la 24% şi reducerea cu 25% a salariilor bugetarilor în luna iulie din acest an au fost noi lovituri date consumului, care începuse în lunile de vară să se stabilizeze.
"Creşterea TVA a dus în prima lună de aplicare (iulie) la un regres mai accentuat al vânzărilor companiei, însă acestea s-au stabilizat ulterior. La nivelul comerţului alimentar, scăderea a fost mai lină în ultimele două trimestre faţă de primele trei luni din an", explică Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros Cash & Carry România, a cincea mare reţea de magazine din comerţ, cu afaceri de 718 mil. euro în 2009.
De altfel, Vlad spune că în cel mai bun caz se aşteaptă ca ultimul trimestru din acest an să fie la fel de bun precum cel din 2009 şi vede un factor pozitiv în stabilizarea economiei "relativa stabilitate" a cursului leu/euro. "În lipsa acesteia, lucrurile ar fi fost şi mai complicate."
Managerii din retailul alimentar, un sector în care românii lasă anual în jur de 20 de miliarde de euro, simt cel mai bine pulsul consumului, mai ales că sunt cei care văd în fiecare zi cum evoluează bonul de casă al cumpărăturilor din marile magazine. Ca un exemplu al reducerii cheltuielilor unei familii, Patrick Espasa, directorul general al hipermarketurilor Auchan, spunea recent că românii au început să vină la cumpărături cu o singură bancnotă de 50 de lei cu care încearcă să cumpere în jur de 20 de produse.
Tot despre "chibzuinţa" arătată de consumatori când vine vorba de bugetul familiei vorbea recent şi Lorand Szarvadi, di­rec­to­rul general şi acţionar minoritar al Domo, retailerul de electro­casnice cu afaceri de 171 mil. euro anul trecut. Şeful Domo a ex­plicat că românii sunt din ce în ce mai atenţi la ofertele din cata­loagele retailerilor şi compară încă de acasă preţurile produselor oferite de mai mulţi comercianţi, astfel că un magazin ajunge să aibă 40% din vânzări pe baza produselor din catalog. Potrivit esti­mărilor ZF, în jur de 1% din produse generează 40% din vânzări, luând în calcul că un catalog promovează în jur de 200 de produse, iar oferta dintr-un magazin Domo ajunge la 15.000 de repere.
Szarvadi se aşteaptă ca electro-retailul să înregistreze un ritm de declin single digit (sub 10%) în ultimul trimestru din an faţă de aceeaşi perioadă din 2009. "Mă aştept să văd o continuare a tendinţei de temperare a declinului pieţei în acest an. Ritmul de scădere de 15%, înregistrat în trimestrul al doilea, a fost inferior celui din T1 (20%)", a afirmat Szarvadi. El a mai spus că în iulie compania a avut prima scădere lunară de vânzări din 2010 (comparativ cu 2009) din cauza creşterii TVA.
Şi Dan Şucu, proprietarul Mobexpert, cel mai mare jucător din industria mobilei, cu afaceri de 115 mil. euro anul trecut, spune că "majorarea cu cinci puncte procentuale a TVA nu are cum să nu afecteze piaţa legală de mobilă".
"Piaţa pe care activez mă aştept să se comprime în trimestrul patru faţă de anul trecut. În ceea ce priveşte Mobexpert încerc să nu scădem", a spus omul de afaceri care a precizat că nu mai face previziuni financiare pentru Mobexpert.
În ceea ce priveşte evoluţia din acest an a vânzărilor Mobexpert, Şucu a spus că trimestrul doi a fost "în regulă", pentru că pe fondul aşteptărilor privind majorarea TVA au crescut achiziţiile pe final de iunie. În acest fel o parte dintre vânzările care s-ar fi făcut în iulie-august s-au mutat în iunie. Şucu explică faptul că vânzările au avut această evoluţie în condiţiile în care au fost deschise două noi magazine.

Vocea critică la adresa clasei politice
Dacă exporturile şi revenirea pieţelor externe sunt un motor de redresare şi pentru o parte din businessul românesc, lipsa unor măsuri coerente de relansare şi instabilitatea politică frânează în continuare intrarea pe plus a economiei locale.
"Ca să ieşi din criză trebuie să faci ceva sau să speri că te scot alţii", a răspuns Şucu la întrebarea când ar putea economia să iasă din recesiune.
Dragoş Damian, CEO al producătorului de medicamente Terapia Ranbaxy, a avansat primul trimestru din 2011 ca termen la care o parte din sectoarele economice vor ieşi din criză. În restul economiei, lucrurile vor depinde de modul în care se va relua consumul "cu sau fără sprijin bancar".
"Dacă va continua instabilitatea politică, acest lucru va avea un impact negativ şi în ceea ce priveşte atragerea acestor surse de finanţare şi nu ne mai revenim nici în 2011", spune Cristian Secoşan de la Siemens, referindu-se la creşterea absorbţiei fondurilor europene care ar putea contribui la creşterea economică.
"Dacă ne bazăm revenirea numai pe resurse proprii, tot greu ne va fi".
Şi şeful Iaşitex spune că în timp ce comenzile externe cresc cu 10-15% faţă de anul trecut, piaţa internă este în continuare în scădere, norocul producătorului fiind că doar 10% din comenzi vin de pe piaţa internă. "Diferenţa este dată de măsurile anticriză. Bulgarii, ungurii, de exemplu, au luat măsuri de încurajare a consumului în momentul apariţiei recesiunii, iar noi am redus consumul. Este normal ca piaţa textilelor, ca şi celelalte să se contracte", a spus Căescu. Nova Trade şi Iaşitex fac parte din SCR Grup, controlat de omul de afaceri Ştefan Vuza.
Imprevizibilitatea din economia românească este criticată şi de Alin Burcea, proprietarul agenţiei de turism Paralela 45, una dintre primele zece agenţii de pe piaţă, cu afaceri de 10 mil. euro anul trecut. "Din punctul meu de vedere, nici la nivelul economiei nu va avea loc o creştere, pentru că nu există nimic care să stea la baza unei evoluţii. Totul continuă să fie foarte imprevizibil."