Patriciu declară război retailerilor străini şi caută 2.000-3.000 de români cu care să se asocieze în afacerea Mic.Ro

Autor: Mihaela Popescu 05.10.2010

Pariul de peste 200 mil. euro al lui Dinu Patriciu pe segmentul de magazine tradiţionale, care încă deţine jumătate din comerţul alimentar local, este o declaraţie de război pentru retailerii străini, după doi ani în care criza a secerat marile afaceri deţinute de antreprenori români de pe piaţa de profil.



Odată cu lansarea pe piaţă a primului magazin Mic.Ro pe roţi, miliardarul român a anunţat investiţii de peste 200 mil. euro în dezvoltarea celui mai puternic business din comerţul tradiţional.

Planul său este de a dezvolta un lanţ de 1.000 de chioşcuri şi 2.000 de magazine pe roţi Mic.Ro în următorii doi ani şi de a extinde reţeaua preluată MiniMax la 150 de unităţi după transformarea acestora în magazine tradiţionale.
"Aventura de afaceri pe care o pornim acum are scopul de a distruge retailul modern, cel care nu face altceva decât să distrugă ţesutul urban. Vrem ca oamenii să meargă mai rar la hipermarketuri, odată pe lună cel mult, şi să vină în papuci în magazinele de la colţul blocului", a afirmat Dinu Patriciu.
El a mai spus că a dezvoltat conceptul Mic.Ro în cele mai mici detalii împreună cu executivii companiei Mercadia, fără a se inspira din modelul de business dezvoltat de marile grupuri europene de retail.

Mai mult, el a atacat retailerii străini afirmând că aceştia impun pe piaţă un format de comerţ incompatibil cu realităţile locale.
"Timp de 20 de ani, prin mimetism faţă de forme străine de comerţ, am pervertit ceva din spiritul tradiţional. Întoarcerea la comerţul tradiţional nu poate fi decât benefică pentru consumatori."
"Hipermarketurile nu listează fructe şi legume fabricate local pentru că au adus în România un model de business incompatibil cu piaţa locală", a mai afirmat el.
Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), care grupează retaileri precum Metro, Carrefour sau Cora, nu a dorit să comenteze declaraţiile lui Dinu Patriciu. Marile reţele au ajuns la o cotă de 40% din retailul alimentar local, o piaţă estimată la 20 de miliarde de euro.
Mâna dreaptă a lui Patriciu în businessul din comerţ pe care l-a pornit în primăvara acestui an este Dan Ionescu, fost director operaţional al Rompetrol, companie vândută de Dinu Patriciu kazahilor de la KazMunaiGaz.

Reţeaua Mic.Ro are 120 de magazine în acest moment. În plus, Mercadia, operatorul chioşcurilor, a preluat recent discounterul MiniMax, cu 36 de unităţi în prezent, printr-o tranzacţie a cărei valoare nu a fost comunicată încă.
Achiziţia i-a permis retailerului să-şi facă propria platformă logistică lângă Bucureşti - fostul depozit central al MiniMax -, Mic.Ro urmând să renunţe în curând la parteneriatul cu reţeaua germană Metro Cash & Carry, care i-a furnizat la început 80% din marfa din magazine.
Planurile de investiţii ale retailerului prevăd construcţia unui al doilea centru de distribuţie în estul Capitalei.

Ţinta: vânzări de 1,5 miliarde de euro
Cel mai bogat român a prezentat ieri în faţa presei modelul de business cu care vrea să ajungă în câţiva ani la afaceri de cel puţin
1,5 miliarde de euro în retail, adică mai mult decât vinde în prezent Metro Cash & Carry, cea mai mare reţea de magazine şi cel mai vechi jucător din comerţul modern din România.
"90% din produsele din magazinele Mic.Ro vor fi fabricate la nivel local, ceea ce ne va permite să venim cu preţuri mici pe piaţă, şi în acelaşi timp luăm în calcul dezvoltarea unor mărci proprii în parteneriat cu producători români", a precizat Dinu Patriciu.
Un magazin va acoperi o zonă cu 300-400 de familii şi va avea ca ţintă atragerea unui nu­măr de 500 de clienţi pe zi, iar unităţile mobile Mic.Ro vor fi amplasate acolo unde nu există spaţii la parterul blocurilor, po­trivit datelor furnizate de companie.
Maga­zinele pe roţi sunt dezvoltate în parte­neriat cu dealerii de maşini Casa Auto şi AutoItalia şi vor avea anumite puncte de staţionare în cartierele mari din Bucureşti sau din alte oraşe.
Primul oraş din provincie luat în vizor de retailerul român este Ploieştiul.
Planurile de business din comerţ ale lui Patriciu sunt ambiţioase, ţinând cont că cele trei mari reţele de hipermarketuri active pe piaţă - Carrefour, Real şi Kaufland - care au investit fiecare aproximativ jumătate de miliard de euro în expansiunea în România în ultimii 5-9 ani nu au atins încă pragul de vânzări de 1,5 miliarde de euro.
Întreaga piaţă de hipermarketuri este estimată în prezent la 3-3,2 miliarde de euro, potrivit rezultatelor raportate de operatorii de profil.

Vor să atragă antreprenori în reţea

În acest moment, Mercadia caută asociaţi pentru dezvoltarea reţelei Mic.Ro printr-un sistem similar francizei.
În următoarele luni, majoritatea direc­torilor de magazin vor deveni asociaţi în acest business, potrivit estimărilor lui Dan Ionescu. In­trarea în parteneriat cu Mic.Ro este condiţionată de depunerea unei garanţii de 7.000 de euro pentru fiecare unitate, care va acoperi eventualele pierderi nejustificate ale magazinului.
"Marfa din magazin este a companiei noastre, tot noi vom acoperi cheltuielile cu chiria pentru spaţiile reţelei. Un asociat va avea responsabilitatea plăţii salariaţilor magazinului pe care îl administrează şi va suporta even­tualele pierderi, iar o parte din câştigul său va fi calculat ca procent din vânzări", a explicat Ionescu.