Austriecii, elveţienii şi francezii şi-au trimis asociaţiile din turism să-i vâneze pe schiorii români. Când va răspunde businessul românesc cu o voce comună?

Autor: Mirabela Tiron 06.10.2010

În ultimele două săptămâni trei mari asociaţii turistice care reunesc hotelierii din zonele montane ale Austriei, Elveţiei şi Franţei au venit în România pentru a-şi promova staţiunile de schi, atrase de numărul mare de români care practică acest sport, în timp ce zone precum Poiana Braşov, Predeal sau Moeciu sunt practic inexistente la capitolul "mişcare comună de promovare".

"Noi suntem încă în epoca de piatră când vine vorba de înfiinţarea unor asociaţii care să se ocupe de promovarea anumitor destinaţii. Operatorii privaţi din turism ar trebui să se unească şi să acţioneze concertat pentru a creşte atractivitatea unei zone. Doar după ce s-au asigurat că zona turistică în care activează a devenit competitivă, în urma eforturilor comune, hotelierii ar trebui să se precupe de a deveni competitivi în mod independent", explică Sorin Ionescu, directorul companiei de consultanţă hotelieră Fivestar Hospitality.

El a mai precizat că povara unei destinaţii nu este simplă şi nu poate fi făcută oricum, fiind nevoie în special de contribuţia operatorilor privaţi.

Întrebaţi de ZF dacă Ministerul Turismului a promovat o zonă de schi din România în acest an, aceştia au răspuns că ministerul promovează doar produse precum circuitele culturale, turismul rural, turismul de aventură, cel balnear, turismul de tip city break şi cel în natură, iar "grija" unei zone ar trebui să revină autorităţilor locale sau operatorilor privaţi.

Nici antreprenorii români nu văd motive de a promova o întreagă zonă turistică în străinătate.

Întrebat de ZF de ce nu s-a înfiinţat o asociaţie care să promoveze zona montană Poiana Braşov, omul de afaceri George Copos, care deţine trei hoteluri în această staţiune, a declarat: "cu regret, România nu are asociaţii pentru că nu are zone de schi".

Nici zona Moeciu nu are o asociaţie a hotelurilor sau pensiunilor care să demareze acţiuni de promovare.

"Cheile Grădiştei nu face parte din nicio asociaţie, se promovează independent", au transmis oficialii Cheile Grădiştei, unul dintre cele mai cunoscute complexuri turistice, care operează 280 de locuri de cazare în şapte vile şi două hoteluri şi care a rulat anul trecut o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Modelul străin

De cealaltă parte operatorii străini din turism urmăresc cu atenţie preferinţele românilor pentru vacanţe şi îşi promovează ofertele cele mai potrivite, cu bugete realizate din banii puşi împreună de hotelierii dintr-o anumită zonă.

"Având în vedere tendinţa românilor de a călători din ce în ce mai mult în străinătate, România a devenit pentru noi o piaţă foarte importantă, pe care încercăm să fim prezenţi cu acţiuni de promovare", a declarat Gordana Malic, care se ocupă de promovarea zonelor turistice din Franţa în Europa Centrală şi de Est în cadrul organizaţiei de dezvoltare a turismului Atout France. Organizaţia reprezintă un parteneriat public-privat, care se promovează atât din banii alocaţi de stat, dar şi din contribuţiile hotelierilor şi ale altor operatori privaţi din turism.

Ea a precizat că în prezent campaniile de promovare sunt concentrate pe zonele montane în care se poate schia, respectiv staţiunile Courchevel, Chamonix, Les 2 Alpes, Les Menuires şi altele.

"Suntem interesaţi să aflăm ce tip de vacanţe le place românilor şi vom participa la târgul de turism de iarnă din Bucureşti", a precizat Gordana Malic.

Şi oficialii asociaţiei de turism Ski Amade, care include cinci regiuni de schi, Salzburger Sportwelt, Schladming-Dachstein, Gastein, Hochknig şi Grobarltal, ce cumulează 25 de staţiuni, au venit la Bucureşti cu prezentări power point, hărţi ale staţiunilor de schi, broşuri şi pliante pentru a promova zonele de schi. "Am pregătit şi o ciorbă de perişoare, dar şi un vin austriac, pentru a crea atmosfera din restaurantele noastre", spunea Christoph Eisinger săptămâna trecută la evenimentul de promovare a celor 25 de staţiuni austriece.

Nici elveţienii nu au evitat România, în care îşi promovează cel mai mare oraş Zürich din banii adunaţi din contribuţiile hotelierilor. Pentru fiecare noapte de cazare a turiştilor, fiecare hotel plăteşte către asociaţia Zürich turism 1,9 euro, ceea ce aduce 7 milioane de euro anual pentru promovarea oraşului.