Cum a ajuns Internaţional Leasing din ţintă de achiziţii pentru fonduri de investiţii în ghearele insolvenţei

Autor: Cristi Moga 06.10.2010

Internaţional Leasing, afacerea fondată de Ioana Necula în urmă cu 15 ani, este primul jucător important din piaţa de leasing care a intrat în insolvenţă în vederea reorganizării, având datorii totale de aproximativ 25 de milioane de euro.



Prăbuşirea finanţărilor şi scăderea veniturilor populaţiei, fapt ce provoacă întârzieri semnificative la plata ratelor către instituţiile finan­ciare, au dus la primul dosar de insolvenţă semnificativ de pe piaţa locală de leasing, firma Internaţional Leasing solicitând deschiderea procedurii în vederea reorganizării sub supravegherea unui administrator judiciar.
"Piaţa de leasing a înregistrat un declin foarte puternic, iar noi n-am avut o bancă acţionar care să ne ajute în acoperirea pierderilor. Pe măsură ce a scăzut numărul de contracte, ca urmare a reducerii pieţei finanţărilor, a căzut şi piaţa auto, precum şi nivelul de trai, astfel că am început să înregistrăm întârzieri la plăţi din partea clienţilor. Toţi aceşti factori au dus la deteriorarea portofoliului prin creşterea numărului de rău-platnici, fapt ce ne-a adus în incapacitatea de a susţine cash-flow-ul companiei", a explicat pentru ZF Ioana Necula, 37 de ani, cea care a fondat în urmă cu 15 ani afacerea Internaţional Leasing.

Firma avea la jumătatea acestui an active de circa 31 de milioane de euro, în timp ce valoarea datoriilor este de circa 25 de milioane de euro, potrivit unui raport preliminar.
"Principalii creditori ai firmei sunt şapte bănci şi am acumulat datorii şi către stat, în contul cărora am constituit garanţii supli­mentare deoarece vrem într-adevăr să ne restructurăm", a mai spus Necula, care nu a precizat numele băncilor care i-au finanţat activitatea şi nici valoarea datoriilor firmei.
Internaţional Leasing face parte din numeroasele afaceri care au fost aproape de vânzare în perioada de vârf a pieţei. Momentul a fost însă ratat, iar intensitatea cu care criza a lovit în majoritatea instituţiilor financiare şi lipsa unui sprijin din partea unui grup financiar puternic au adus firma în situaţia de a cere intrarea în insolvenţă.
"A lipsit «chimia» dintre investitor şi proprietar şi acum doi ani şi în urmă cu trei ani, deoarece am avut în mai multe rânduri discuţii pentru vânzare. Am ratat însă momentul potrivit de a lansa procesul de licitaţie, care a ajuns prea târziu la scadenţă, în toamna anului 2008, la vârful crizei mondiale. Atunci s-au retras mai multe fonduri de investiţii din Europa care erau interesate de achiziţie", îşi aminteşte Necula.

Câteva luni mai târziu, în primăvara anului 2009, a fost atins şi punctul de vârf al firmei, valoarea activelor crescând până la 42 de milioane de euro. Tot atunci însă au început şi băncile să închidă liniile de finanţare, "nu tocmai conform contrac­telor", astfel că reprezentanţii firmei au început discuţii cu băncile pentru restruc­turare.
"În urmă cu aproape doi ani de zile, la începutul lui 2009, am început discuţiile cu creditorii pentru a gestiona un plan de restructurare, dar nu ne-au băgat în seamă până nu au apărut primele restanţe. La anumite bănci am primit susţinere, dar din partea altora am avut şi contestaţii", spune Necula, care a apelat la consultanţii de la Price­water­houseCoopers pentru a face un plan de reorganizare.
"Planul de restructurare presupune separarea activelor toxice de cele bune, scopul fiind de a ajunge să avem o companie de leasing sănătoasă, precum şi o firmă de distressed assets management (administra­rea activelor toxice - n. red.) care să poată prelua apoi şi alte portofolii de active cu probleme. Dacă vom avea în continuare susţinere din partea băncilor, vom putea restructura afacerea", consideră Necula.
Intrarea în procedură de insolvenţă a fost pronunţată de Tribunalul Iaşi marţi, cinci octombrie. În ultimele luni, compania a continuat să semneze contracte, în special pentru maşinile şi bunurile la mâna a doua care au fost revândute.

Firma şi-a redus numărul de angajaţi de la 50 la 25 de oameni, pe măsură ce valoarea activelor a început să scadă. "Leasing-ul auto reprezintă circa 70% din portofoliu, restul fiind împărţit relativ egal între echipamente şi imobiliar. Partea bună este faptul că nu am finanţat proiecte de real estate de mare valoare. În ceea ce priveşte stocurile de maşini, am încercat să le lichidizăm cât mai repede, astfel că nu am avut în parc mai mult de 80-100 de maşini pe care le-am vândut la preţuri normale, fără reduceri semnificative de preţ", spune Necula.
Tot de piaţa auto se leagă şi "debutul" firmei în piaţa de leasing, în 1995, când acest gen de contracte erau considerate "exotice". "Nu aveai nevoie de bani pentru a începe o afacere în leasing, ci trebuia să ai acces la credite. Primul contract de credit l-am avut de la Bancorex, bani cu care am dat trei Fiat Ducato. Am rambursat banii către Bancorex şi aşa am intrat în relaţie cu BCR-ul", îşi aminteşte Necula.
Acum însă, Necula se gândeşte la următorii paşi în cadrul procedurii de insolvenţă, respectiv notificarea creditorilor şi înregistrarea creanţelor, iar în paralel şefa Internaţional Leasing spune că este interesată în continuare de atragerea unui investitor.
"Ne dorim în continuare să atragem un investitor, dar acest lucru se va întâmpla cel mai probabil după aprobarea planului de reor­ganizare, respectiv după separarea afacerilor", explică Necula, care deţine direct şi indirect 96% din firma de leasing.
Piaţa de leasing a fost una dintre cele mai lovite în 2009, scăderea de 72%, de la 4,8 miliarde de euro la 1,3 miliarde de euro, dând peste cap toate calculele firmelor din piaţa de profil.

Cei mai mari jucători de pe această piaţă sunt UniCredit Leasing Corporation şi BCR Leasing, firme care au finanţat anul trecut bunuri cu o valoare cumulată de peste 400 de milioane de euro, faţă de un miliard de euro în 2008.
Pentru firmele din retail sau imobiliare insolvenţa a devenit o variantă de luat în calcul în ultimii doi ani, deşi statistic circa 98% din firmele care intră în insolvenţă nu pot evita falimentul. Peste 14.000 de firme au intrat în insolvenţă doar în acest an, dar începând cu lunile de vară tendinţa pare a fi de uşor regres în ceea ce priveşte numărul de cazuri noi. "Eu cred că are şanse mari să fie salvată această companie şi inclusiv firma de administrare a activelor cu probleme ar trebui să funcţioneze, deoarece trebuie să aibă loc într-un final procesul de curăţare a activelor financiare", a conchis Necula.

În ce constă afacerea Internaţional Leasing


n firma a fost fondată în 1995 de către Ioana Necula, la vârsta de 23 de ani;
n prima finanţare obţinută a fost de la Bancorex, bani cu care a început operaţiuni de leasing cu maşini;
n în perioada 2007-2008 Necula a purtat mai multe negocieri pentru vânzarea firmei;
n în primăvara anului 2009 firma a ajuns la un nivel record în dreptul activelor, 42 de milioane de euro;
n la 5 octombrie Tribunalul Iaşi a decis deschiderea procedurii de insolvenţă, firma având active de 31 mil. euro şi datorii de circa 25 mil. euro;
n firma este asistată de consultanţii PricewaterhouseCoopers în vederea reorganizării afacerilor.