Cum a ajuns Internaţional Leasing din ţintă de achiziţii pentru fonduri de investiţii în ghearele insolvenţei
Internaţional Leasing, afacerea fondată de Ioana Necula în urmă cu 15 ani, este primul jucător important din piaţa de leasing care a intrat în insolvenţă în vederea reorganizării, având datorii totale de aproximativ 25 de milioane de euro.
Prăbuşirea finanţărilor şi scăderea veniturilor populaţiei, fapt
ce provoacă întârzieri semnificative la plata ratelor către
instituţiile financiare, au dus la primul dosar de insolvenţă
semnificativ de pe piaţa locală de leasing, firma Internaţional
Leasing solicitând deschiderea procedurii în vederea reorganizării
sub supravegherea unui administrator judiciar.
"Piaţa de leasing a înregistrat un declin foarte puternic, iar noi
n-am avut o bancă acţionar care să ne ajute în acoperirea
pierderilor. Pe măsură ce a scăzut numărul de contracte, ca urmare
a reducerii pieţei finanţărilor, a căzut şi piaţa auto, precum şi
nivelul de trai, astfel că am început să înregistrăm întârzieri la
plăţi din partea clienţilor. Toţi aceşti factori au dus la
deteriorarea portofoliului prin creşterea numărului de
rău-platnici, fapt ce ne-a adus în incapacitatea de a susţine
cash-flow-ul companiei", a explicat pentru ZF Ioana Necula, 37 de
ani, cea care a fondat în urmă cu 15 ani afacerea Internaţional
Leasing.
Firma avea la jumătatea acestui an active de circa 31 de milioane
de euro, în timp ce valoarea datoriilor este de circa 25 de
milioane de euro, potrivit unui raport preliminar.
"Principalii creditori ai firmei sunt şapte bănci şi am acumulat
datorii şi către stat, în contul cărora am constituit garanţii
suplimentare deoarece vrem într-adevăr să ne restructurăm", a mai
spus Necula, care nu a precizat numele băncilor care i-au finanţat
activitatea şi nici valoarea datoriilor firmei.
Internaţional Leasing face parte din numeroasele afaceri care au
fost aproape de vânzare în perioada de vârf a pieţei. Momentul a
fost însă ratat, iar intensitatea cu care criza a lovit în
majoritatea instituţiilor financiare şi lipsa unui sprijin din
partea unui grup financiar puternic au adus firma în situaţia de a
cere intrarea în insolvenţă.
"A lipsit «chimia» dintre investitor şi proprietar şi acum doi ani
şi în urmă cu trei ani, deoarece am avut în mai multe rânduri
discuţii pentru vânzare. Am ratat însă momentul potrivit de a lansa
procesul de licitaţie, care a ajuns prea târziu la scadenţă, în
toamna anului 2008, la vârful crizei mondiale. Atunci s-au retras
mai multe fonduri de investiţii din Europa care erau interesate de
achiziţie", îşi aminteşte Necula.
Câteva luni mai târziu, în primăvara anului 2009, a fost atins şi
punctul de vârf al firmei, valoarea activelor crescând până la 42
de milioane de euro. Tot atunci însă au început şi băncile să
închidă liniile de finanţare, "nu tocmai conform contractelor",
astfel că reprezentanţii firmei au început discuţii cu băncile
pentru restructurare.
"În urmă cu aproape doi ani de zile, la începutul lui 2009, am
început discuţiile cu creditorii pentru a gestiona un plan de
restructurare, dar nu ne-au băgat în seamă până nu au apărut
primele restanţe. La anumite bănci am primit susţinere, dar din
partea altora am avut şi contestaţii", spune Necula, care a apelat
la consultanţii de la PricewaterhouseCoopers pentru a face un
plan de reorganizare.
"Planul de restructurare presupune separarea activelor toxice de
cele bune, scopul fiind de a ajunge să avem o companie de leasing
sănătoasă, precum şi o firmă de distressed assets management
(administrarea activelor toxice - n. red.) care să poată prelua
apoi şi alte portofolii de active cu probleme. Dacă vom avea în
continuare susţinere din partea băncilor, vom putea restructura
afacerea", consideră Necula.
Intrarea în procedură de insolvenţă a fost pronunţată de Tribunalul
Iaşi marţi, cinci octombrie. În ultimele luni, compania a continuat
să semneze contracte, în special pentru maşinile şi bunurile la
mâna a doua care au fost revândute.
Firma şi-a redus numărul de angajaţi de la 50 la 25 de oameni, pe
măsură ce valoarea activelor a început să scadă. "Leasing-ul auto
reprezintă circa 70% din portofoliu, restul fiind împărţit relativ
egal între echipamente şi imobiliar. Partea bună este faptul că nu
am finanţat proiecte de real estate de mare valoare. În ceea ce
priveşte stocurile de maşini, am încercat să le lichidizăm cât mai
repede, astfel că nu am avut în parc mai mult de 80-100 de maşini
pe care le-am vândut la preţuri normale, fără reduceri
semnificative de preţ", spune Necula.
Tot de piaţa auto se leagă şi "debutul" firmei în piaţa de leasing,
în 1995, când acest gen de contracte erau considerate "exotice".
"Nu aveai nevoie de bani pentru a începe o afacere în leasing, ci
trebuia să ai acces la credite. Primul contract de credit l-am avut
de la Bancorex, bani cu care am dat trei Fiat Ducato. Am rambursat
banii către Bancorex şi aşa am intrat în relaţie cu BCR-ul", îşi
aminteşte Necula.
Acum însă, Necula se gândeşte la următorii paşi în cadrul
procedurii de insolvenţă, respectiv notificarea creditorilor şi
înregistrarea creanţelor, iar în paralel şefa Internaţional Leasing
spune că este interesată în continuare de atragerea unui
investitor.
"Ne dorim în continuare să atragem un investitor, dar acest lucru
se va întâmpla cel mai probabil după aprobarea planului de
reorganizare, respectiv după separarea afacerilor", explică
Necula, care deţine direct şi indirect 96% din firma de
leasing.
Piaţa de leasing a fost una dintre cele mai lovite în 2009,
scăderea de 72%, de la 4,8 miliarde de euro la 1,3 miliarde de
euro, dând peste cap toate calculele firmelor din piaţa de
profil.
Cei mai mari jucători de pe această piaţă sunt UniCredit Leasing
Corporation şi BCR Leasing, firme care au finanţat anul trecut
bunuri cu o valoare cumulată de peste 400 de milioane de euro, faţă
de un miliard de euro în 2008.
Pentru firmele din retail sau imobiliare insolvenţa a devenit o
variantă de luat în calcul în ultimii doi ani, deşi statistic circa
98% din firmele care intră în insolvenţă nu pot evita falimentul.
Peste 14.000 de firme au intrat în insolvenţă doar în acest an, dar
începând cu lunile de vară tendinţa pare a fi de uşor regres în
ceea ce priveşte numărul de cazuri noi. "Eu cred că are şanse mari
să fie salvată această companie şi inclusiv firma de administrare a
activelor cu probleme ar trebui să funcţioneze, deoarece trebuie să
aibă loc într-un final procesul de curăţare a activelor
financiare", a conchis Necula.
În ce constă afacerea Internaţional Leasing
n firma a fost fondată în 1995 de către Ioana Necula, la vârsta de
23 de ani;
n prima finanţare obţinută a fost de la Bancorex, bani cu care a
început operaţiuni de leasing cu maşini;
n în perioada 2007-2008 Necula a purtat mai multe negocieri pentru
vânzarea firmei;
n în primăvara anului 2009 firma a ajuns la un nivel record în
dreptul activelor, 42 de milioane de euro;
n la 5 octombrie Tribunalul Iaşi a decis deschiderea procedurii de
insolvenţă, firma având active de 31 mil. euro şi datorii de circa
25 mil. euro;
n firma este asistată de consultanţii PricewaterhouseCoopers în
vederea reorganizării afacerilor.